Pagina 1 van 1
Verlies vermogen , daarna terug kracht , roken als een beer.
Geplaatst: 26.05.2008 - 17:26
door interceptor
Beste mensen,
Ik rij reeds lang Volvo en rij nu met een V70 van eind 2002.
Er staat nu 215.000 km op de teller.
Het is een 2.4D met 130 pk.
Sinds kort als ik op de snelweg rij met constante snelheid valt heel regelmatig het vermogen weg en begint hij heel hard zwart te roken.
Trap ik dan het gaspedaal in , dan trekt hij op en stopt het roken.
Echter na een paar honderd meter begint het verhaaltje terug.
Het is zwarte rook , dus onverbrande diesel.
Heel vervelend.
Wat zou de reden kunnen zijn ?
Geplaatst: 26.05.2008 - 19:21
door Richard
Je EGR klep die vervuild is?
Geplaatst: 26.05.2008 - 19:22
door eXite
Turbo?
Geplaatst: 26.05.2008 - 19:34
door interceptor
Het is een 2.4D met 130 pk , daar zit inderdaad een turbo op.
Geplaatst: 26.05.2008 - 20:00
door eXite
Dat bedoelde ik niet
Als je vermogen weg is en de auto begint zwaar te roeten, dan zou het kunnen duiden op te weinig lucht in de cilinder op moment van ontbranding, wat dan weer terug te voeren is op een slecht functionerende turbo. Als je vervolgens (veel) gas geeft zou de turbo weer op kunnen spinnen waardoor er weer voldoende lucht in het mengsel zit. Als je het gaspedaal weer loslaat slaat de turbo vervolgens weer vast en heb je weer te weinig lucht.
Nogmaals, dit is ook maar een gedachte, wie weet. Geen meldingen op je bc?
Geplaatst: 27.05.2008 - 10:57
door interceptor
eXite
Dat zou inderdaad kunnen.
Het vermogen gaat bij gelijkhouden van het gaspedaal op en neer.
Als ik de pedaal in dezelfde stand hou , dan voel ik de wagen steeds weer remmen en optrekken en dan afremmen (verlies van vermogen).
Bij het moment van verlies vermogen , rookt de wagen heel zwart.
Plots is er weer vermogen en trekt hij op.
Zou het de turbo kunnen zijn ?
Er zijn geen meldingen op de bc.
Geplaatst: 27.05.2008 - 11:34
door V480-S60
Heb je ook ECC?, Gaat die opeens als een gek werken.
Dan heeft het absoluut met de turbo te maken. Hetzij een kapotte slang (in 80% van de gevallen) hetzij een kapotte turbo (in de overige 20% van de gevallen).
Dit heeft idd geen foutmelding tot gevolg ben ik zelf achter gekomen.
Ga even naar de dealer. Met een slang ben je met een half uurtje klaar. Met een nieuwe turbo ben je een dag of 2 zoet. (moet besteld worden).
Geplaatst: 27.05.2008 - 13:20
door crackedtooth
V480-S60 schreef:Heb je ook ECC?, Gaat die opeens als een gek werken.
Dan heeft het absoluut met de turbo te maken. Hetzij een kapotte slang (in 80% van de gevallen) hetzij een kapotte turbo (in de overige 20% van de gevallen).
Dit heeft idd geen foutmelding tot gevolg ben ik zelf achter gekomen.
Ga even naar de dealer. Met een slang ben je met een half uurtje klaar. Met een nieuwe turbo ben je een dag of 2 zoet. (moet besteld worden).
of als oude volvo dan gereviseerde bestellen/kopen bij marantz ofzo
Geplaatst: 28.05.2008 - 16:27
door interceptor
Waar zou die slang dan moeten zitten ?
Kan ik dit zelf cotroleren ?
Heeft er iemand een plaatsbepaling van deze slang ?
Geplaatst: 03.06.2008 - 11:20
door interceptor
Alle slangen zijn ok !
Rest nu nog de turbo...
Weet er iemand de kostprijs van dit onderdeel ?
Of is het raadzaam tweedehands / revisie aan te kopen ?
Geplaatst: 12.06.2008 - 23:06
door Titanium
Heb je al eens de intercooler bekeken?
Als deze lek is krijgt zelfs een Volvo rare kuren.
Geplaatst: 13.06.2008 - 09:21
door BarnOwl
Voordat je misschien een verkeerde, en wellicht dure diagnose stelt zou ik hem even goed door laten meten. Is zo gepiept bij een goede dealer of tuner.
Geplaatst: 13.06.2008 - 14:03
door Thijs
L.S.
Het zou ook de brandstofpomp od verstopte injecteur(s) kunnen zijn.. Als de brst pomp stuk aan het gaan is, inwendige lekkage oid, zou hij ook kunnen "stotteren"
Ik zou even bij de dealer langs gaan, storingen hoeven niet perse gemeldt te worden, maar worden zeker wel vastgelegd in het storingslog.
Succes
Geplaatst: 15.06.2008 - 16:03
door Bart Giesen
Intercooler lek, bijna 100% zeker
P.s.; ga eens rijden ergens in een wijk (waar het geluid lekker weerkaatst), en luister of je lucht hoort (klinkt idioot maar je begrijpt me) ontsnappen zodra de turbo gaat opspoelen.
Geplaatst: 23.06.2008 - 16:23
door interceptor
Makkers , bedankt....
Na diagnose komen ze tot de vaststelling dat er 2 versleten injecteurs waren.
Ze gaven nog iets maar daardoor rookte de wagen.
Na vervanging door 2 nieuwe is het roken heel veel verminderd maar niet helemaal gestopt.
Maar dat is blijkbaar normaal.
Kostprijs van een injecteur rond de 500 euro !!
Wel duur !!