Pagina 1 van 1

Oliekoeler S80

Geplaatst: 31.05.2008 - 12:17
door digikorrie
Hallo,

Ik heb een S80 2.8 T6 automaat van 02-1999.
Hoe kan ik zien of er een oliekoeler op de automaatbak gemonteerd is.
Ik wil nl een caravan trekken met deze auto en mogelijk een keer een heel klein bergje of heuveltje op en af natuurlijk.

ik zie nu dat er volgens mij aan de zijkant van de radiateur ook een koeler zit, zit eigenlijk vast ingebouwd aan de radiateur.

Tevens als ik onder door de grill kijk zie ik ook een koeler zitten. Voor de radiateur.

Wat is nou wat?

Is een extra koeler echt nodig en zoja waar wordt hij dan op de bak aangesloten. Ik ga dit niet zelf doen indien nodig maar dan kan ik wel zien wat er nu op zit

mvg
Korrie

Geplaatst: 31.05.2008 - 13:53
door LeonW
Er lopen vanaf de automaatbak 2 leidingen naar je radiateur dit is de koeler.

De radiateur van je koelwater en je automaat zitten het dichtsbij de motor daar voor zit de intercooler(voor koeling inlaatlucht) en daar weer voor zit de condensor(koelt je airco).

S80 oliekoeler

Geplaatst: 31.05.2008 - 17:37
door digikorrie
Hoi,

Bedankt voor je reactie.
Ik snap wat je zegt. Ik weet wat de radiateur is en wat de intercooler is.

Maar daarvoor als je in de onderste bumper gaten kijkt zie je de intercooler zitten voor over de gehele onder zijde zit een koeler van ongeveer 10 a 15 cm hoog.

wat is dit voor koeler voor motorolie ? ( een extra koeler )
Tevens zit er vast ingebouwd aan de radiateur ook nog een koeler is die dan voor de transmissie?

aan welke zijde van de bak zitten de slangen voor een extra koeler
zitten deze aan motor zijde of aan spatbord zijde en kan ik ze zo zien zitten.

ik wil dit graag weten ivm een caravan trekken vele zeggen dat je dan een koeler moet monteren voor de automaat.

en wie weet een goed bedrijf voor vervangen van de transmissie vloestof ik wil dit graag preventief. maar moet wel iemand zijn die echt weet hoe het moet ivm het spoelen.

ik wil best wel geld uitgeven dat is geen probleem maar verwacht er ook kwaliteit en professionaliteit voor terug

mvg
korrie

Re: S80 oliekoeler

Geplaatst: 31.05.2008 - 17:45
door EvolvE
digikorrie schreef:Hoi,

Bedankt voor je reactie.
Ik snap wat je zegt. Ik weet wat de radiateur is en wat de intercooler is.

Maar daarvoor als je in de onderste bumper gaten kijkt zie je de intercooler zitten voor over de gehele onder zijde zit een koeler van ongeveer 10 a 15 cm hoog.
mvg
korrie
dit zal waarschijnlijk een koeler zijn voor de stuurbekrachtingingsolie

Geplaatst: 31.05.2008 - 20:17
door digikorrie
Hoi,

Oke :? en de ingebouwde koeler aan de radiateur is dan ???

ik zal ik elk geval deze wwe khem eens op de brug zetten om te kijken

mvg
korrie

Geplaatst: 31.05.2008 - 23:34
door Ramon&Ramon
Een T6 heeft standaard een koeler voor de bak.(automaat)

Geplaatst: 01.06.2008 - 09:43
door digikorrie
Kijk dat zijn berichten.

En is dat dan diegene die vast is de radiateur zit of voor onderaan de auto als je door de grill naar onderen kijkt.

Dus dan hoef ik waarschijnlijk ook geen extra koeler om de caravan te trekken

Ramon ik ben er van overtuigd dat jij hier het antwoord op weet.
:D

alvast badankt voor het antwoord

Korrie

Geplaatst: 02.06.2008 - 07:14
door DrRossi
Een T6 heeft en een gekombineerde koelwater en bakolie koeler en heeft extra een losse bakolie koeler onder de radiateur.
De strip die je beschrijft van 15 cm hoog en de breedte van de radiateur.
Ik ben hier zeker van omdat ik juist die lek heb gehad met een aderlating als gevolg van 350 euro!
Ik heb de oude laten repareren en deze is voor te koop voor een fractie van de nieuwprijs.
Er loopt een leiding van de bak naar de radiateur, dan gaat de leiding van de radiateur naar de onderste bakkoeler en vandaar gaat die terug naar de bak.

Geplaatst: 02.06.2008 - 07:51
door digikorrie
Hallo Dr Rossi,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga woensdag hem even op de brug zetten om te kijken.
Als dit zo is hoef ik dus ook geen extra koelr voor de caravan :D

Wie weet trouwens zo even tussen door wat het vervangen van de automaat olie ongeveer kost. Ik wil dit nl uit voorzorg laten doen.
Want ik ga over 6 weken met de caravan weg naar Trier in Duitsland.

mvg
Korrie

Geplaatst: 02.06.2008 - 09:09
door DrRossi
Dat is best een dure grap.
Als je het goed doet moet je het filter laten vervangen en vervolgens de bak spoelen.
Wat volgens mij veel garages doen is het aftappen en bijvullen van de olie.
Als je de bak spoelt dan ververs je ook de olie uit de koppelomvormer en alle leidingen en koelers.
Ik heb zelf gedaan en dat kostte me ongeveer elf liter olie.
Ik weet niet hoe handig je bent maar ik vond het een klusje van niets!

Je haalt de retour leiding los van de bak en je schuift er een sluk slang over. deze zit gewoon geschroeft en je hoeft niets te vervangen.
Je start de motor en laat er een liter uit pompen.
Je vult via de pijlstok opening een liter bij en dat herhaal je tot dat er echt mooie heldere olie uit komt.
Neem een transparante jerrycan en zet er een paar maatstrepen op.
Maak de slang lang genoeg zodat je deze met geopend portier kan zien en je weer wanneer je de motor moet afzetten.
Schenk je jerrycan steeds leeg in een grotere can die je daarna kan inleveren bij de mileustraat.
Nu snap je vast wat ik bedoel met elf liter!
Succes

Geplaatst: 02.06.2008 - 09:55
door digikorrie
Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Maar wat is nou duur ja die 11 liter olie snap ik wel dat kost geld. Maar een bakrevisie kost meer als je geen onderhoud pleegt.

Het type olie wat ze gebruiken zal wel in het boekje staan.
of is er nog iets wat beter is.

korrie

Geplaatst: 02.06.2008 - 10:28
door DrRossi
Ik heb volsynthetische dextron III olie genomen.
Drie kannen van 5 liter en was iets van 90 euro kwijt bij een automaterialen handel waar ik behoorlijke korting krijg.
Nee zo kost het geen drol maar bij een dealer praat je al snel over 300 euro.
Vraag een na en laat eens weten wat ze vragen?

Geplaatst: 07.06.2008 - 13:04
door digikorrie
Hallo,

Inderdaad er zit gewoon een extra koeler op.
De bovenste leiding van de koeler die naast ( in/ vast ) de radiateur zit
gaat naar de koeler die onder de auto zit voor de grill.

Het spoelen is niet zo'n probleem.
Maar wat is nou een goede olie, ik heb begrepen dat het aan een classificatie Dexron III/G moet voldoen.

Maar er zijn daarin vele merken.

Is onderstaand een goed merk/cq olie

MPM International Oil Company Energieweg 79 – 81 2382 NH Zoeterwoude
Tel: +31 71 - 589 4897 Fax: +31 71 - 589 8402 info@mpmoil.nl

AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID
ATF III / DEXRON III F/G

Product Informatie: 16000

Toepassing

MPM ATF Dexron IIIF/G is ontwikkeld voor automatische versnellingsbakken, stuurbekrachtigingen,
koppelomvormers en andere toepassingen waarvoor o.a. General Motors en andere constructeurs een type ATF
Dexron IIIF/G olie voorschrijven.
Beschrijving
MPM ATF Dexron IIIF/G is een zeer hoogwaardige automatische transmissie olie gebaseerd op solvent
geraffineerde basisoliën, waaraan additieven zijn toegevoegd teneinde de volgende eigenschappen te verkrijgen:
• Een zeer hoge en stabiele viscositeitindex.
• Een zeer laag stolpunt.
• Een zeer goede oxidatiestabiliteit.
• Een goed antislijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen.
• Speciale wrijvingseigenschappen.
• Neutraal ten opzichte van afdichtingen en non-ferro metalen.

Specificaties GM Dexron III F-G 34100 Allison C3/C4 (29483700) Ford
M2C 138-CJ, 166-H, 186-A, 185-A Mercon M2C 194-A
Caterpillar TO-2 Nissan ECTV
MAN 339 Type F ZF- ML - 02F, 04D, 09A/B, 17C
Voith-Diwa 55.6335.10 (G 607)
Standaardanalyses:
SAE ATF Dexron III

Kleur Rood

Dichtheid 15 °C kg/l 0.862
Viscositeit Brookfield -40°C mPa.s 17500
Viscositeit 40°C mm2/s 33.80
Viscositeit 100°C mm2/s 7.40
Viscositeits Index 195
Vlampunt, COC °C 200
Stolpunt °C -51
Versie 04.02

Ik wil best wel wat geld uitgeven geen probleem. Want problemen met de automaat zijn al snel duurder dan enkele liters olie.
Als jullie merk voorstellen en type's hebben hoor ik dit graag.

Alvast bedankt dat jullie mij zo goed op weg helpen.

Korrie