Pagina 1 van 2
Aftermarket Xenon MY07
Geplaatst: 02.06.2008 - 00:49
door SanMercury
Hallo,
vandaag probeerde ik Xenon in te bouwen in mijn Volvo V70 MY07. Hiervoor heb ik een goede aftermarket set gekocht uit Duitsland voor een nette prijs. Heb gekozen voor 6000K omdat die net wat mooier is dan origineel en minder opvallend dan 8000K.
Nu was het inbouwen redelijk lastig, maar de koplampunit hoeven er niet uit. Je haalt enkel het luchtfilterhuis weg (rechts) en de computer (links).
Toen ik één kant volledig gemonteerd had, ging ik testen of het werkte. De lamp ging aan, maar na een paar seconde weer uit. Hierbij hoorde je ook ergens een relais tikken. Ik dacht dat dit kwam doordat de orginele halogeenlamp nog aan de andere (computer) kant zat. Daarom heb ik het hier geplaatst en teste het nogmaals. Nu bleef 1 lamp iets langer branden, maar uiteindelijk gingen ze allebei uit.
Om er zeker van te zijn dat de Xenonset niet stuk was heb ik dit bij een andere auto getest. Hierbij werkte alles perfect.
Nu is mijn vraag; hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
Zelf dacht ik aan de shunt die doorboord moest worden. Maar waar zit deze bij MY07 en klopt het dat hij de lampen uitschakeld als de waarde niet klopt. Zoals ik lees op het forum moeten de lampen het wel doen, maar geeft de computer een foutmelding. Is dit veranderd na de facelift?
Weet iemand ook het artikelnummer van de shunt voor dit bouwjaar? Dan kan ik deze morgen even bestellen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Geplaatst: 02.06.2008 - 00:58
door SanMercury
oops verkeerde subforum; kan een mod dit verplaatsen naar V70 MY00 tot MY07 ?
Geplaatst: 02.06.2008 - 13:59
door Paul
done
Geplaatst: 02.06.2008 - 14:43
door eXite
Heb je wel een voorschakelweerstand gemonteerd? Die verhoogt het 'verbruik' van je xenonlampen tot op het niveau van normale halogeenlampen, zodat de boordcomputer geen argwaan krijgt...
Geplaatst: 02.06.2008 - 19:05
door Daneel
Volgens mij mag je helemaal geen Xenon in je V70 inbouwen. De koplamphoogteinstelling gaat niet automatisch en mogelijk heb je ook geen koplampreinigers. Beide verplicht als je xenon in je auto wil hebben. Dit geldt volgens mij voor alle auto's met een bouwjaar van 2006 en later.
Geplaatst: 02.06.2008 - 19:06
door bart simpson
Daneel schreef:Volgens mij mag je helemaal geen Xenon in je V70 inbouwen. De koplamphoogteinstelling gaat niet automatisch en mogelijk heb je ook geen koplampreinigers. Beide verplicht als je xenon in je auto wil hebben. Dit geldt volgens mij voor alle auto's met een bouwjaar van 2006 en later.
het is tegenwoordig idd illegaal
Geplaatst: 02.06.2008 - 20:45
door Royalqwerty
Maar is het vanaf 2006 illegaal? Dus is het wel inpasbaar in mijn MY2005?
Geplaatst: 02.06.2008 - 22:17
door Paul
het is illegaal in auto's die op kenteken zijn gezet na 1januari 2007.
Verder heb ik ook nog niemand gehoord die dit geprobeerd heeft behalve jij nu. Meeste mensen met een MY07 bestellen namelijk gewoon xenon als ze het willen, niet onaardig bedoeld. Maar de MY07's waren zo compleet dat dat volgens mij niet echt veel meer kostte.
Denk dat als ik kijk naar de verkopen van de MY07's hebben ze bijna allemaal zelfs meesturende xenon.
Maar daar heb ik geen cijfers van hoor, gewoon een gok.
Geplaatst: 03.06.2008 - 09:03
door SanMercury
Ik weet niet precies op welke cijfers jij dit basseert, maar kijk maar is goed om je heen; hoeveel MY07 zie jij rijden met xenon? Erg weinig, want het was een prijzige optie. Dat wij geen xenon hebben, heeft te maken met het feit dat deze auto een demo was en dan heb je weinig keus. Ook vind ik persoonlijk de projectors niet staan in een v70-II.
De discussie dat het wel of niet mag staat al in 30 topics, dus vervuil deze er niet mee aub.
Back ontopic: Ik denk inderdaad dat het met de weerstand te maken heeft. Er zijn weerstandskabels te koop die je tussen de xenon kan plaatsten. Dit ga ik eerst eens doen en kijken welk resultaat dat geeft.
Geplaatst: 03.06.2008 - 09:42
door Paul
SanMercury schreef:Ik weet niet precies op welke cijfers jij dit basseert, maar kijk maar is goed om je heen; hoeveel MY07 zie jij rijden met xenon?
Wel of niet mag staat al in 30 topics, dus vervuil deze er niet mee aub.
Nou dat is dus waar ik mijn verhaal op basseerde, wat er rond rijdt, kijk maar naar een V70 met knippers in de spiegels...
Maar verder zal ik die discussie dan hier niet verder beginnen, mijn wel gemeende excuses.
Geplaatst: 03.06.2008 - 10:59
door bart simpson
bewaar de oude lampunits goed, dit zou op enig moment apk afkeur moeten zijn
Geplaatst: 10.06.2008 - 22:07
door Gummie
Het onderstaande of iets van gelijke strekking ben ik menigmaal tegengekomen.... zo las ik over zgh conversiesets:
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
XXXXX-verlichting.nl levert alleen legale Xenon verlichting , dus geen conversie ringen om de lampen "pas" te maken waardoor de brandpuntafstand niet goed is. Welke later bij de APK weer problemen opleveren.
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.
Bron: APK-Keurmeester nummer 34
Nou zeg 't maar...

De V50 werd met name genoemd incl foto's
Geplaatst: 10.06.2008 - 22:44
door Gast
SanMercury schreef:De discussie dat het wel of niet mag staat al in 30 topics, dus vervuil deze er niet mee aub.
Je hebt je er blijkbaar goed in verdiept, dan begrijp ik niet dat je toch een gevaar wil zijn voor je overige weggebruikers.
Dit lijkt me nu juist iets voor CRX/Golf rijders met een petje achterstevoren op het hoofd. Dan voor V70 rijder.
Sorry, voor de vervuilling van het topic, maar wilde het (mijn verbazing) toch even kwijt. Hiervoor mij welgemeende excuses.
Ik heb begrepen dat het nu niet meer met een shunt geregeld wordt. De aansturing is anders geworden na 2005.
Ik heb er hier ergens wat over gelezen, maar kon het niet meer vinden.
Succes.
Geplaatst: 11.06.2008 - 11:48
door V70Rene
Mocht er iemand nog een originele xenon koplamp zoeken met ballast en lamp voor het model na 2005. Ik heb nog een rechter liggen ( bijrijders zijde) zo goed als nieuw.
Zie volvo plaza voor de advertentie.
Geplaatst: 11.06.2008 - 15:48
door Darmee
in mijn S60 2002 had ik een aftermarket setje ingebouwd dat het na het doorboren van de shunt en een vertraging op het relasi prima deed. In mijn huidge V70 (modeljaar 2006) zit een adere CEM. Omdat ik ook wat onrustig wordt van de berichten in deze trail dat alles anders is sinds MY 2005, denk ik erover deze keer niet met een after market setje te gaan werken, maar de halogeen-units door origineel xenon te vervangen.
Die worden regelmatig aangeboden op de bekende verkoopsites
Weet iemand de artiklelnummers voor de Xenon koplampen die als extra op een V70 Edition II modeljaar 2006 konden worden besteld?
En ook: was er toen alleen maar bi-xenon te krijgen of kon je ook kiezen voor alleen dimlichten?
Geplaatst: 11.06.2008 - 23:41
door Daneel
Ik kon niet kiezen. Het was Bi-Xenon of Halogeen. Met de -enigszins- nachtblindheid van mijn vrouw bleef alleen Bi-Xenon over.
Geplaatst: 12.06.2008 - 13:28
door SanMercury
AlexV70 schreef:SanMercury schreef:De discussie dat het wel of niet mag staat al in 30 topics, dus vervuil deze er niet mee aub.
Je hebt je er blijkbaar goed in verdiept, dan begrijp ik niet dat je toch een gevaar wil zijn voor je overige weggebruikers.
Dit lijkt me nu juist iets voor CRX/Golf rijders met een petje achterstevoren op het hoofd. Dan voor V70 rijder.
Sorry, voor de vervuilling van het topic, maar wilde het (mijn verbazing) toch even kwijt. Hiervoor mij welgemeende excuses.
Om hier toch even op in te haken, gezien het feit dat weinigen verstand hebben van xenon.
Xenon is NIET/NOOIT verblindend als:
- niet meer dan 6000K
- correct afgestelde koplampen
- schoon koplampglas/plastic (standaard hoge druk reiniging aanwezig op onze V70)
- niveauregeling (op achteras of koplampen; onze v70 heeft automatisch op achteras)
- gemonteerd in OEM koplampunits
De lampen die jij bedoelt van Golf/CRX (Civic tegenwoordig) zijn nimmer origineel en geven al met halogeen een verkeerd lichtbeeld, laat staan als ze er een 10.000K setje in monteren.
Back on topic:
Weerstandskabel gekocht; heeft geen enkel nut; lamp wordt automatisch uitgeschakeld. Ga nu rechtstreeks van de accu pakken en aansluiten op het stadlicht dmv een relais. Hierdoor krijg je niet de foutmelding in je scherm en kan je de auto starten in mode 0 of II.
Binnenkort meer.....
Geplaatst: 12.06.2008 - 16:29
door Gast
SanMercury schreef:Om hier toch even op in te haken, gezien het feit dat weinigen verstand hebben van xenon.
Xenon is NIET/NOOIT verblindend als:
- niet meer dan 6000K
- correct afgestelde koplampen
- schoon koplampglas/plastic (standaard hoge druk reiniging aanwezig op onze V70)
- niveauregeling (op achteras of koplampen; onze v70 heeft automatisch op achteras)
- gemonteerd in OEM koplampunits
En dan nog, maar ja ik heb er dan ook geen verstand van. #-o
Geplaatst: 12.06.2008 - 19:10
door Daneel
Voor iemand op ideeen komt; de niveauregeling op de achteras heeft niets te maken met de automatische hoogteafstelling van de koplampen. Het zal altijd wat helpen, maar het is zeker niet hetzelfde!
Als ik mijn auto start, dan springen de koplampen aan en zie ik de hoogteafstelling van de koplampen meteen de juiste hoogte opzoeken. Als zoiets met de niveauregeling zou kunnen met dat tempo, wordt je aardig op en neer geslingerd.
Zoals Bart al eerder zei, zou ik de originele lampen bewaren voor het geval je er toch gedonder mee krijgt. Een set nieuwe is erg duur.
Edit..
PS. voor iemand die zo veel van xenon weet, weet je natuurlijk ook dat niet de temperatuur (6.000K-en hoger) bepaalt of iets verblindend is of niet. Dit bepaalt alleen de kleur (maar dat wist je vast wel)
Wat meer bepaalt of de lampen verblindend zijn, is het aantal lumen. Om niet te verblinden, moet je xenon-set dan niet veel meer lumen bieden dan de orginele halogeen-set. Waar je dan nog xenon voor wil hebben is natuurlijk de lange levensduur en het lage verbruik van de xenon-set.
Ik hoop oprecht dat je er geen problemen mee krijgt. Eerlijk gezegt, heb ik er ook nog niet van gehoord dat iemand zijn koplampen in orginele staat terug moest brengen.
Geplaatst: 12.06.2008 - 19:17
door SanMercury
Daneel schreef:Voor iemand op ideeen komt; de niveauregeling op de achteras heeft niets te maken met de automatische hoogteafstelling van de koplampen. Het zal altijd wat helpen, maar het is zeker niet hetzelfde!
Als ik mijn auto start, dan springen de koplampen aan en zie ik de hoogteafstelling van de koplampen meteen de juiste hoogte opzoeken. Als zoiets met de niveauregeling zou kunnen met dat tempo, wordt je aardig op en neer geslingerd.
Zoals Bart al eerder zei, zou ik de originele lampen bewaren voor het geval je er toch gedonder mee krijgt. Een set nieuwe is erg duur.
Klopt idd. Het bewegen bij het opstarten van de auto, doet ie altijd omdat ie anders vast zou kunnen gaan zitten. Idd is origineel wat sneller met bijstellen dan niveau op de achteras, maar het gaat bijvoorbeeld tijdens volle belading dat xenon dan irritant kan zijn. Mocht de lamp te hoog staan heb je altijd nog de handmatige hoogteregeling
Ga dit weekend maar is kijken of ik een relaitje kan vinden.