Pagina 1 van 2

V40 Bi-Fuel

Geplaatst: 10.09.2005 - 22:58
door exhonda
Zijn hier mensen die Bi-Fuel rijden V40/s60/v70
zo ja wat is jullie ervaring.

Ik ben nu op zoek naar een V40 1.8 Bi-Fuel europa sports edition.

Is de 1.8 motor wel sterk genoeg voor deze auto rij nu een 2.0 T
anders is de S60 2.4 misschien een betere keuze :?:

Geplaatst: 11.09.2005 - 09:39
door PhysicalZen
Wat ga je met de auto doen? Caravan, zware belasting, etc.
Veel 1.8 rijders vinden het vermogen genoeg.

Maar vermogen went................dus terug in vermogen en koppel :?: :?
Het is niet alleen het vermogens verlies van de motor, maar ook van de LPG (hoewel dat laatste niet meer zoveel is). Maak in ieder geval een testrit (of nog beter...huur er eentje voor een dag!!)

Heb je al eens geinformeerd om je 2.0T met LPI uit te voeren? Als ik mij niet vergis is dat een lagedruk turbo. Hoe dan ook, informeren kost niets :wink:

Geplaatst: 12.09.2005 - 21:37
door exhonda
Misschien zou het een optie zijn om een G3 in 2.0t te laten inbouwen.
Deze heeft nu 130d km op de teller ik weet niet of het nog zou kunnen met deze km stand,maar dan moet je denk ik wel een jaar of 5a6 door rijden.
Ik denk dat je hem in twee jaar hebt terug verdiendt bij 20d km per jaar.
Iemand ervaring met een turbo op LPG :?:

Geplaatst: 13.09.2005 - 09:57
door Marinus
Als je toch gas gaat rijden, waarom laat je die 2.0T dan niet op G3 zetten?

M'n vader zet al sinds 20 jaar oude volvo's met veel kilometers op gas en rijdt alweer in z'n 2e klassieker op gas.

M'n broertje reed een 740 estate 2.0 16v turbo intercooler (standaard 200 pk) op gas.

Geplaatst: 21.09.2005 - 21:09
door exhonda
Vandaag bij de Gasboer geweest,kosten G3 alles incl.inbouw papieren etc etc
2425 euro :shock:
Zou er nog verschil in prijs zijn bij andere Lpg inbouw bedrijven :?:

Geplaatst: 03.10.2005 - 02:32
door hervelt
Je kunt wel beter even bij meerdere G3 gasinbouw bedrijven informeren en ook gelijk vragen of zij negatieve ervaringen kennen. Aandachtspunt is volgens mij de aktieradius van de G3 tank. Wat is de inhoud daarvan.
Ik heb pas gekeken voor een V40 op gas, maar wat bleek.
Met een 60 ltr Ring-tank heb je netto 48 ltr gasinhoud. Omdat in een G3 LPI-tank een drukpomp (16 bar) zit die altijd draait (bij V40), en deze pomp gekoeld wordt door het gas in de tank, geeft volvo zelf aan dat er minimaal 20 liter gas in de tank moet blijven (de dealer zegt dat 10 ltr voldoende is) Als je de tank leegrijdt en overschakeld naar benzine blijft die pomp dus doorlopen en raakt oververhit. Hierdoor gingen in het verleden vele pompen kapot en is men nu aan de derde generatie. Die pomp kan alleen maar compleet met tank gekocht worden (ook al is hij er wel appart uit te schroeven) en kost compleet zo'n 700 Euro.
Even rekenen: 48 ltr minus 20 ltr is 28 liter -> aktieradius dus niet veel boven de 300 km. Als je dus veel rijdt moet je om de dag tanken. Aangezien ik zo'n 7 a 800 km per week rijd heb ik daarom maar besloten om een diesel te kopen. Ander groot nadeel bij een V40 op gas is het verlies aan kofferruimte. Een normale tank ligt dwars achter je achterbank. Dan heb je dus niets meer aan je voordelen van een stationcar. Voor een tank in de lengte is de kofferbakruimte te smal bij de wielkasten, en bij gebruik van een ringtank op de reservewielplaats krijg je een opvulrand van schuimrubber waardoor je laadvloer ruim 10 cm hoger komt in het midden. Erg onhandig is dat. Overigens kan voor jou eigen auto het ombouwen naar G3 nog wel interessant zijn indien je een 70 ltr tank achter je achterbank legt. Aan je huidige kilometerstand leid ik af dat je niet zo'n grote rijder bent dus hoef je niet iedere dag te tanken. De terugverdientijd moet je zelf even uitrekenen aan de hand van de aanschafkosten, de LPG prijs, ietwat hoger verbruik, iets hogere wegenbelasting. En als je niet verschrikkelijk veel zal gaan rijden zal deze installatie wel een positief effect hebben op de toekomstige restwaarde. Wie wil er vandaag de dag niet op LPG rijden. Dat is lachen aan de pomp. Ik heb dan wel bewust voor diesel gekozen maar dat neemt niet weg dat ik aan de pomp weemoedig aan mijn LPG tankbeurten kan terugdenken.
Overigens is BI-fuel af fabriek ingebouwd. Orginele G3-installaties werden af fabriek (Necam) of Improteur (Vialle) ingebouwd inclusief vervanging/ aanpassing van de cilinderkop voor gas. Volvo benzineauto's vanaf 2000 (1?) (dus ook de Bi-fuel) hebben af fabriek een andere cilinderkop van mindere kwaliteit (volgens de Volvo dealer), en daarvan wordt blijkbaar niet meer de kop aangepast op LPG. Vraag aan die gas-inbouwer hoe het met die cilinderkop zit. Die moet (bij voorkeur?) echt aangepast worden. (Zit mogelijk bij die 2400 Euro in). Indien jouw auto nog van voor 2000 is kun je die veel beter houden. Vraag e.e.a. voor mogelijkheden/beperkingen aan een dealer. Succes ermee.

Geplaatst: 03.10.2005 - 10:46
door exhonda
Ben bij de dealer geweest even met een paar monteurs gepraat over dit onderwerp,niet doen is hun advies.
Met hun ervaring op Lpg gebied(ook Bi-Fuel) adviseren ze mij om toch maar diesel te gaan rijden. :?
Ik word gek van al die verschillende meningen :shock:
V40 met diesel is niet een optie(Renault motor)
Niet slaan Merijn :D

Geplaatst: 03.10.2005 - 12:52
door V480-S60
exhonda schreef:V40 met diesel is niet een optie(Renault motor)
Waarom niet? Die 115 pk die ik heb is niets mis mee hoor. Rijdt als een trein.

Geplaatst: 03.10.2005 - 22:39
door hervelt
Ook met mijn diesel is niets mis. Volop trekkracht, soepel en snel, (sneller dan mijn andere binzine/LPG auto's.) Het is een 1.9D 95 PK van 1999 (model 99-2000). De diesels 102 & 115 PK Common Rail vanaf 2000 zijn nog beter, zuiniger en vooral veel stiller.
Het model 1.9D 1999-2000 is niet de stilste maar rijdt verder zeer goed en vooral: Hij start gelijk. (voorgloeien bijna niet meer nodig)
De nieuwere modellen rijden trouwens ook harder en hebben een veel groter koppel.
Alleen...., je moet wel wat kilometers per jaar rijden wil het echt voordeel op leveren ten opzichte van benzine. LPG is wat dat betreft veel eerder interessant. Overigens, met die renault diesels gaat het wel. Een Volvo motor had beter geweest maar deze rijdt ook goed en schakelt ook goed. (wel op letten bij aankoop) Ze hebben de neiging om een drup olie te gaan zweten lang de krukaskeringen. Maar toch kun je met deze motoren 5 ton halen.
Misschien een alternatief voor je op LPG: een Renault Laguna met een LPG ringtank in de reservewielbak. Volledig vlakke laadvloer en met een 60 liter tank die je gewoon leeg kunt rijden. Die auto's zijn zeer betaalbaar, luxe en rijden ook heel goed. Je moet wel van Renault houden en ze mooi vinden.

Geplaatst: 05.10.2005 - 08:38
door V480-S60
hervelt schreef:De diesels 102 & 115 PK vanaf 2000 en die met Common Rail vanaf 2002. zijn nog beter, zuiniger en vooral veel stiller.
Volgens mij maak je nu een fout.
Vanaf my2001 dus Phase II zijn alle diesels (102 & 115pk) common rail. Ik heb geen andere motorcodes kunnen ontdekken voor 2000 en 2002 en 2003

Geplaatst: 06.10.2005 - 00:42
door hervelt
hervelt schreef:
De diesels 102 & 115 PK vanaf 2000 en die met Common
Rail vanaf 2002. zijn nog beter, zuiniger en vooral veel stiller.

V480-V40 schreef:
Volgens mij maak je nu een fout.
Vanaf my2001 dus Phase II zijn alle diesels (102 & 115pk) common rail. Ik heb geen andere motorcodes kunnen ontdekken voor 2000 en 2002 en 2003
--------------------------------------------

Ja, je kunt daar wel gelijk in hebben. Ik baseerde me op autoweek.nl waar vermeld staat dat er modellen zijn 96~99 / 99~2000 / 00~02 / 02~04. In mei 2000 is de motoren productie gestart voor de 2001 modellen (1,9D 102 en 115 pk), en dit blijken dus wel common rails te zijn die tot 2004 geleverd zijn. Alleen is vanaf mei 2002 de motorsturing aangepast.
Ikzelf heb een 1,9D 92 pk die slechts geleverd is van 1-1999 tot 5-2000. Hier is dan ook geen Olving vraagbaak van beschikbaar.
Vraag aan ieder: heeft iemand ervaring met de CD's: ATH van Kluwer, Olyslager, of de Autodata cd-rom? Ik zoek een handboek, maar Haynes heeft er geen van de diesels. Weet iemand alternatieven ?
Ik ben ook nog op zoek naar de motorcode van de 1,9D 92pk....

Geplaatst: 06.10.2005 - 08:49
door V480-S60
hervelt schreef:Vraag aan ieder: heeft iemand ervaring met de CD's: ATH van Kluwer, Olyslager, of de Autodata cd-rom? Ik zoek een handboek, maar Haynes heeft er geen van de diesels. Weet iemand alternatieven ?
Ik ben ook nog op zoek naar de motorcode van de 1,9D 92pk....
Ik begrijp hieruit dat je geen officieel instructie- c.q onderhoudsboekje hebt. Daar staat de motorcode namelijk ook in.
Ik zal even in mijn documentatie kijken. Daar kan ik echter morgen pas op terugkomen.

Geplaatst: 06.10.2005 - 10:27
door menjo
hervelt schreef:hervelt schreef:
Ik ben ook nog op zoek naar de motorcode van de 1,9D 92pk....
D4192T (of heel misschien D4192T2 want daar heb ik geen gegevens van).

Geplaatst: 10.10.2005 - 22:00
door hervelt
Hervelt schreef:
Ik ben ook nog op zoek naar de motorcode van de 1,9D 95pk....
Menjo schreef:
D4192T (of heel misschien D4192T2 want daar heb ik geen gegevens van)
Zover ik info tegenkom op het net:
De D4192T is de voorloper hiervan, de 1,9TD 90 pk met indirecte inspuiting. ('97 ~ '99
De D4192T3 is vanaf zo'n 2001, de 1,9 D 115pk.
De D4192T4 is vanaf zo'n 2001, de 1,9 D 102pk.
Mijn tussenmodel 1,9 D 95 pk ('99 ~ '00/01) heeft directe inspuiting, 70kw/95pk en is de D4192T2. Dit staat zelfs verkeerd in het instruktieboekje vermeld.!! (Daar staat het oude type D4192T in vermeld)

De boring en slag is van allen hetzelfde; het blok en versnelling ??
De cilinderkop is zowieso anders. Zijn alle fase II motoren common rail ?

Geplaatst: 11.10.2005 - 09:34
door V480-S60
De boring en slag is van allen hetzelfde; het blok en versnelling ??
De cilinderkop is zowieso anders. Zijn alle fase II motoren common rail ?
Het onderblok van de dieselmotoren is in principe hetzelfde. Als ik het goed heb zitten er bij de Commonrail (PhaseII 102 en 115 pk) echter iets meer waterkanalen in. (Maar dat heb ik van horen zeggen dus zeker weet ik het niet.)

Er is wel verschil in de versnellingsbakken van de 90, de 95 en de 102/115 pk versies. Waarbij de 102/115 pk versies dezelfde versnellingsbak hebben. Ik weet de types echter niet uit mijn hoofd.

Vanaf MY2001 (dus vanaf ongeveer september 2000) is de Phase II op de markt met de 102 en 115 pk versies met allebei Common Rail techniek en directe inspuiting. (gisteren nog even gechekt bij het bijvullen van ruitesproeier vloeistof.)

Geplaatst: 11.10.2005 - 22:51
door hervelt
Bedankt V480-V40.

Nu kan ik verder op zoek naar technische documentatie voor de D4192T2.
Het Renault equavalent type F9Q 730 geeft misschien ook al een houvast, maar daarvan is de cilinderinhoud en kop anders, dus wie weet wat daar nog meer van afwijkend is tov. de D4192T2.

En zeker wat betreft afstellingen ed. heb ik wel graag de juiste.

Weet iemand misschien nog tips voor handleidingen of CD's. ?
Hayes geeft op hun website aan dat ze in ieder geval geen Volvo Diesel uitgeven. Vroeger redde ik het wel met een vraagbaak van P.H.Olving, voornamelijk voor het elektrische schema, maar van dit type zijn ook geen vraagbaken uitgegeven.

Geplaatst: 12.10.2005 - 10:27
door rolph
exhonda.. waarom is een diesel geen optie dan??
Zoals eerder al gezegd is de 115 pk diesel een prima motor. Ben je 'bang' voor de betrouwbaarheid. Daar is geen reden toe. Die dingen blijven lopen..

Geplaatst: 12.10.2005 - 12:20
door exhonda
Heb reeds een zoek opdracht voor een 115 pk v40 diesel sportsline van 2001/2002 bij de dealer neergelegd.
Wist dat de eerste Renault diesel rond uit slecht waren in de v40.
Hoor nu bijna alleen goede berichten over de nieuwe diesels van Renault
dus vandaar deze ommekeer :wink:

Geplaatst: 12.10.2005 - 12:32
door V480-S60
exhonda schreef:Heb reeds een zoek opdracht voor een 115 pk v40 diesel sportsline van 2001/2002 bij de dealer neergelegd.
Wist dat de eerste Renault diesel rond uit slecht waren in de v40.
Hoor nu bijna alleen goede berichten over de nieuwe diesels van Renault
dus vandaar deze ommekeer :wink:
Gelukkig. Een verstandige keus.
Ik was al bang dat je terug zou gaan naar een ander merk.
Maar kijk ook zelf gewoon op het WWW, eventueel zelfs via de VOLVO-nederland site.
Op die manier ben ik ook aan de mijne gekomen.

En ronduit slecht van de 90 en 95 pk versies is ietwat overdreven maar ze zijn absoluut ruim ondergemotoriseerd.

Geplaatst: 12.10.2005 - 12:41
door exhonda
Heb na gedacht over een Alfa 147/156 JTD een Audi A4 115 pk
of de V40 115 pk.
De Audi is vrij prijzig de Alfa misschien niet betrouwbaar bij hogere km standen dus blijft de v40 over plus dat de nieuwere Honda diesels mij nog te duur zijn helaas :D