Pagina 1 van 2

heel raar

Geplaatst: 04.06.2008 - 22:26
door jef
zoals de meeste van jullie weten heb ik sinds oktober vorig jaar een 460 en heb toen ook aangegeven dat het verbruik rond de 10 liter was.
nu ben ik vorig weekend naar etten-leur geweest en weer terug naar landgraaf (ongeveer 400 km tot vandaag gereden)en ben vandaag weer mijn tank gaan volgooien,gaan er maar 26 liters in tot aan het randje vol.ra ra ????????????de vorige tankbeurt was ook tot aan het randje vol.

Geplaatst: 04.06.2008 - 22:57
door stefmen
Wind mee? :P

Nee, geen verklaring voor... Weet je zeker dat hij vol is? Ik heb bij sommige tankstations dat de "vol"beveiliging veel te vroeg inspringt..

Geplaatst: 04.06.2008 - 23:16
door wpee
luchtbel of ontluchting niet goed, stond de auto scheef (rechts lager) met tanken?
En staat meter op "vol" nu?

Verschillen zijn heel duidelijk merkbaar, lange stukken veel zuiniger zeker als je geleidelijk en rustig rijdt (1 tempo).
Maar 1 op 15.4 (voor een volvo 400-serie) is wel heel zuinig, maar ik denk ook niet dat het onmogelijk is.

Beter (nauwkeuriger) is het om meerdere tankbeurten te middelen.

Geplaatst: 04.06.2008 - 23:55
door sjoerdb
je kan proberen het pistool 45 graden scheef houden ten op zichte van recht naar beneden laten hangen.

Geplaatst: 05.06.2008 - 10:27
door jef
even ter aanvulling: ik tank altijd de zelfde benzine n.m. duitse aral, de auto staat niet scheef bij het tanken,het vul pistool houd ik altijd zo dat de laatste druppel er nog net bij kan (dus de benzine komt boven het af witte afsluitklepje)de benzine meter geeft ook vol aan die werkt normaal.
bij andere tank beurten doe ik precies hetzelfde. bij bovenstaande gebruik zitten ook snelweg km .en ja ik ben een rustige rijder zowel in de stad als op de snelweg.

Geplaatst: 05.06.2008 - 12:43
door 440rijder
Benzinekabouters die de tank stiekem bijgevuld hebben?

1:15,4 lijkt me net iets te zuinig, 1:13-1:14 als je heel netjes rijdt en geen stoplichten hebt moet wel kunnen.

Geplaatst: 05.06.2008 - 17:17
door wpee
Rij nog eens een paar tanks op, voordat je iets gaat "repareren" wat niet hoeft. Zuiniger rijden is op zich niet verkeerd toch?

Geplaatst: 05.06.2008 - 18:39
door jef
tuurlijk wordt hier niks aan gerepareerd. En voor mij mag dit verbruik zo blijven of nog zuiniger als het kan. Maar het blijft toch raar.

Re: heel raar

Geplaatst: 05.06.2008 - 19:01
door den toerist
jef schreef:zoals de meeste van jullie weten heb ik sinds oktober vorig jaar een 460 en heb toen ook aangegeven dat het verbruik rond de 10 liter was.
nu ben ik vorig weekend naar etten-leur geweest en weer terug naar landgraaf (ongeveer 400 km tot vandaag gereden)en ben vandaag weer mijn tank gaan volgooien,gaan er maar 26 liters in tot aan het randje vol.ra ra ????????????de vorige tankbeurt was ook tot aan het randje vol.
Dat klinkt mij hier bekend in de oren wat jij hier zo net verteld.
Mijn vader reed (in tussen zo'n 10 jaar terug) een Volvo 440GL 1.7 benzine.
Hij ging eveneens tanken toen de benzine meter aangaf dat de tank bijna leeg was. Gooide hem vol en tankte ongeveer de helfd van de normale tank capasiteit, terwijl het tank pistool reeds afsloeg. Na onderzoek van z'n dealer bleek dat de tank (kunstof), om één of andere reden,zichzelf vacuum trok als deze al voor de helf leeggereden was.
Ik weet het het klinkt sterk maar toch is het zo.:shock:
Wat ze er juist aan gedaan hebben weet ik niet, mijn vader is nog enkele keren terug gekeerd naar de dealer voor dit probleem, en uiteindelijk raakte het toch opgelost.

Geplaatst: 05.06.2008 - 23:18
door jef
zoals ik al schreef: de benzine meter werkt normaal, toen ik de laatste keer ging tanken stond de benzinemeter net boven de helft.Nogmaals ik vind het niet erg met de huidige bezine prijs,al betaal ik toch iets minder als de meeste van jullie denk ik. Ik betaal in duitsland 1.50 euro p/l .

Geplaatst: 05.06.2008 - 23:42
door anton460
tank eens in nederland.ik heb in duitsland het zelde.de pompen daar lopen harder.meerdruk dus.waar door het pistool snel afslaat.

gr

Geplaatst: 06.06.2008 - 00:45
door sjoerdb
ik lees wat reacties en denk aan een verstopte tankontluchting/beluchting. haal tussentijds je tankdop eens los om te kijken of ie abnormaal lucht aanzuigt

Geplaatst: 06.06.2008 - 09:30
door Iroll
Om duidelijkheid te krijgen moet je elke keer precies tanken. Dus volgooien totdat je de benzine in de vulopening kan zien. Niet afgaan op het afslaan van het tankpistool, daar kan zo maar een paar liter verschil inzitten de ene of de andere keer. Zo kan je accuraat het verbruik berekenen.

Geplaatst: 06.06.2008 - 11:02
door jef
nogmaals: ik tank altijd de zelfde benzine n.m. duitse aral, de auto staat niet scheef bij het tanken,het vul pistool houd ik altijd zo dat de laatste druppel er nog net bij kan (dus de benzine komt boven de vulopening)de benzine meter geeft ook vol aan die werkt normaal(is tussendoor eens bijna 60 liter ingegaan meter gaf toen ook bijna leeg aan). bij andere tank beurten doe ik precies hetzelfde.Maar ik ga zo meteen naar Gilze-Rijen en terug kan ik morgen weer gaan tanken en het verbruik opnieuw meten.Wordt dus vervolgd.

Geplaatst: 07.06.2008 - 22:16
door ArjenM
Met mij vorige auto reed ik ongeveer 1:12,5 en daarvan waren een groot aantal kilometers op de snelweg. Ik ging naar Parijs en toen ik tankte merkte ik dat ik bijna 1:15 had gereden. Het verschil zat het denk ik er in dat ik in 1 stuk door reed, terwijl als ik 5 keer 100 kilometer op de snelweg rij, ik toch zit met warmrijden, en de eerste aantal kilometer naar de snelweg toe. Het kan ook zijn dat je rustiger rijdt als je de weg niet kent. En het tijdstip kan ook schelen, is het druk op de weg zul je vaker moeten remmen en optrekken en als het rustiger is kun je constanter rijden.

Geplaatst: 20.06.2008 - 16:22
door jef
Zoals beloofd hier het vervolg: gisteren 19-06 gaan tanken gaan er 32 liter benzine in de tank tot aan het randje weer vol. Op de dagteller heb ik 420 km staan waarvan de eerste 260 km op de snelweg en de rest in de stad gereden. dus toch weer een mooi gemiddelde 1:13,1 .

Geplaatst: 20.06.2008 - 16:30
door ALF
In duitsland dacht ik, dat ik er ook was met 37 liter, alleen schoot de beveiliging bij mij er heel snel in. Gewoon de hendel wat minder hard in knijpen toen tankte ik gewoon 45 tot 50 liter.

Geplaatst: 20.06.2008 - 17:51
door jef
Dat klopt wat je schrijft dat had ik ook ,maar ik ben gewoon door blijven pompen tot er niets meer bij kon en bij 32 liter kon er toch echt niets meer bij.

Geplaatst: 20.06.2008 - 18:39
door sjoerdb
meld je aan bij www.autoverbruik.nl en laat je verbruik en kosten bereken door een computer programma. ik deed het met mijn 480, netjes 1 op 12, 11 cent de kilometer aan brandstofkosten, nu met mijn 440 netjes 1 op 16,75 en kostenprijs per kilometer ongeveer 7 cent. en mooie grafiekjes, getallen per maand en per jaar enz enz. ik vindt het de moeite waard!

over het tanken: ik heb wel eens 62 liter getankt, hij was toen echt mooi leeg. nu vaak tank ik tussen de 50 en 60 liter in. 900 km en meer staat er dan op de dagteller. vanmiddag heb ik getankt, 42 liter op 740 km en verbruik van 1 op 17,3

Geplaatst: 20.06.2008 - 23:58
door jef
daar heb ik mij bij aan gemeld een hele tijd geleden,maar ik ben vergeten tankbonnen in te voeren de laatste tijd.