Pagina 1 van 1

turbogat D5

Geplaatst: 05.06.2008 - 12:00
door mehrzahl
De laatste tijd merk ik dat het turbogat vooral bij warme motor steeds groter wordt. Vooral als het stoplicht net op groen springt terwijl ik langzaam in z'n 2 rijd...eerst niks, dan ineens een trap in m'n rug.

Vroegah was dit voor mijn gevoel niet zo, zou eigenlijk ook niet mogen met VTG turbo's (met variabele geometrie)...toch? Zou het iets anders kunnen zijn, luchtmassameter of EGR klep? Oh ja, auto heeft 285.000 km gelopen.

Geplaatst: 05.06.2008 - 12:02
door Richard
Zou kunnen dat de EGR vervuilt is. Of de injectoren?

Geplaatst: 05.06.2008 - 13:19
door Oceanracer
Start ie na 1 tot 2 omwentelingen, of moet je al redelijk doorstarten? Je D5 valt qua verstuivers inderdaad in de risicogroep.

Geplaatst: 05.06.2008 - 14:23
door mehrzahl
Start altijd prima...weet niet zeker, maar volgens mij zijn de verstuivers al eens vervangen.

Geplaatst: 05.06.2008 - 19:04
door Oceanracer
Dat is dan in elk geval goed nieuws. Gebruik je witte-pomp-diesel of ben je onlangs andere diesel gaan tanken?

Geplaatst: 05.06.2008 - 21:51
door mehrzahl
Nee, ik tank altijd merkdiesel. Ik heb ook het gevoel dat het turbogat geleidelijk groter is geworden. Ook trekt hij minder lekker op, net of hij eerst even stilvalt voordat hij oppakt. Ook is de vermogensopbouw niet geleidelijk maar verloopt in schokjes. Behalve bij volgas, dan is de opbouw wel smeuiig.
Ook heb ik de indruk dat hij minder trekkracht heeft dan voorheen.

Wijst dit op een terminale luchtmassameter of een haperende EGR klep?

Geplaatst: 05.06.2008 - 22:28
door Oceanracer
Bij mijn classic was het inderdaad de LMM, maar dat was dan ook een compleet andere motor.

Geplaatst: 13.07.2010 - 19:23
door Salaridebrito
Mehrzahl,

Ik las dit oude topic.

Heb je de oorzaak toevallig al achterhaald?

Geplaatst: 14.07.2010 - 11:28
door mehrzahl
Ja! Mijn intercooler was lek. Het turbogat is er nog steeds wel (<1500 rpm) maar veel minder nadrukkelijk.
Ik moet zeggen dat het veel fijner rijdt, vooral soepeler.

Geplaatst: 14.07.2010 - 19:12
door Salaridebrito
Hmmm,

Ik heb mijn intercooler vandaag gecontroleerd. Ding is kurkdroog, ook de slangen zijn allemaal in orde.

Dank voor je reactie.

Geplaatst: 14.07.2010 - 19:51
door lionx84
Oceanracer schreef:Start ie na 1 tot 2 omwentelingen, of moet je al redelijk doorstarten? Je D5 valt qua verstuivers inderdaad in de risicogroep.


die van mij moet ik wel door starten wat kan dat dan zijn?

Geplaatst: 14.07.2010 - 20:04
door Oceanracer
Lekkende verstuiver(s)?

Geplaatst: 14.07.2010 - 21:56
door Salaridebrito
Het lijkt mij dat er dan een "klomp" zwarte rommel rondom de verstuivers aanwezig moet zijn. Anders even een lektest uit laten voeren

Geplaatst: 18.07.2010 - 18:36
door lionx84
oke, zal het mee nemen bij volgende bezoek garage. bedankt.,.!