Pagina 1 van 2
Wie heeft er ervaring met Volvo's fietslift?
Geplaatst: 07.06.2008 - 17:26
door Oceanracer
Voordat ik een hoop geld uitgeef aan een fietslift, die achteraf toch blijkt tegen te vallen, ben ik op zoek naar gebruikerservaringen. Wie o wie?

Geplaatst: 08.06.2008 - 20:48
door Gideon_XC90
Erwin,
Jij bent toch groot en sterk genoeg om de fietsen zonder tilhulp op het dak te plaatsen. Dit scheeld ook een hoop in kosten.
Geplaatst: 08.06.2008 - 20:50
door Paul
Dat scheelt zeker

Geplaatst: 08.06.2008 - 21:46
door Oceanracer
Ik vind het anders geen makkie, hoor! Je moet nogal boven je macht tillen.
Maar ik vind ze ook idioot duur. En ik begrijp dat je voor 2 fietsen ook 2 liften nodig hebt. Plus nog de dakdragens & de fietsdragers. Dan wordt het al gauw goedkoper om de komende 5 jaar gewoon fietsen op locatie te huren.
Maar als er hier nou iemand meld: "Eureka, dit is de uitvinding van de 21e eeuw", dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Geplaatst: 08.06.2008 - 21:48
door Ben
Je fietst toch het liefst op je eigen stalen ros!
Gewoon een dragertje achterop. Die heb je nu ook in de kiepuitvoering, zag ik.
Geplaatst: 08.06.2008 - 21:58
door Oceanracer
Ben schreef:Je fietst toch het liefst op je eigen stalen ros!
Gewoon een dragertje achterop. Die heb je nu ook in de kiepuitvoering, zag ik.
En dan de caravan op de roofrails?

Geplaatst: 08.06.2008 - 22:35
door Exeres
Oceanracer schreef:En dan de caravan op de roofrails?

kan je die fietsen dan niet in de caravan steken? lijkt me toch de bedoeling van zo'n 'sleurhut'? niet?

Geplaatst: 08.06.2008 - 22:50
door den toerist
Die fietsdrager voor op de trekhaak is een stuk duurder in aankoop dan 2 lastdragers en 2 fietsliften tesamen (ik spreek uit ervaring)
De fietsen gewoon manueel op een standaard systeem plaatsen is uiteraard nog goedkoper.
Laatst hoorde ik van mijn carpoolcollega ( die zo'n fietsdrager voor op de trekhaak heeft in kiepuitvoering) dat het vrij veel tijd vergd op dit te instaleren op de trekhaak + het afregelen ervan.
Ongeveer evenveel als de lastdragers monteren en het liftsysteem plaatsen.
Ik maak er sinds 1999 gebruik van en vind het gebruiksvriendelijk.
Tip: koop direkt bij die lastdragers er de slotenset bij.
Geplaatst: 08.06.2008 - 23:03
door den toerist
hier enkele foto's ervan.
Het lukt niet echt :?
Geplaatst: 09.06.2008 - 08:56
door V480-S60
Exeres schreef:Oceanracer schreef:En dan de caravan op de roofrails?

kan je die fietsen dan niet in de caravan steken? lijkt me toch de bedoeling van zo'n 'sleurhut'? niet?

Nee, fietsen in of op de caravan is niet echt de oplossing. Behalve als je een grote caravan hebt waar je niet al te veel aan hoeft te verbouwen.
De methode die oceanracer voorstaat met de fietsen op het dak is gewoon het best.
Helaas kan ik je niet helpen met een ervaring. Ik neem nooit fietsen mee op vakantie.
Geplaatst: 09.06.2008 - 09:00
door R.Bijl
den toerist schreef:Die fietsdrager voor op de trekhaak is een stuk duurder in aankoop dan 2 lastdragers en 2 fietsliften tesamen (ik spreek uit ervaring)
De fietsen gewoon manueel op een standaard systeem plaatsen is uiteraard nog goedkoper.
Laatst hoorde ik van mijn carpoolcollega ( die zo'n fietsdrager voor op de trekhaak heeft in kiepuitvoering) dat het vrij veel tijd vergd op dit te instaleren op de trekhaak + het afregelen ervan.
Ongeveer evenveel als de lastdragers monteren en het liftsysteem plaatsen.
Ik maak er sinds 1999 gebruik van en vind het gebruiksvriendelijk.
Tip: koop direkt bij die lastdragers er de slotenset bij.
nou,ik zie boven in het bericht al een prijs van 1 lift 235 euro! een thule/ spinder drager met kiep zit op een vanafprijs 229,00 euro!
kan je geen drager op je caravan zetten,er zijn ook steunen voor voor op de caravan verkrijgbaar en daar zet je dan gewoon je fietsdrager weer op.alleen ff kijken hoe de kogeldruk uitkomt!
grt
Robin
of lichtere fietsen kopen............

Geplaatst: 09.06.2008 - 09:04
door V480-S60
Robin,
Oceanracer vertikt het (terecht) net als ik om dit soort ballast achterop de caravan te plaatsen. Waardeloze stabiliteit hou je er aan over en je moet teveel kunstgrepen uitvoeren voor een juiste kogeldruk.

Geplaatst: 09.06.2008 - 09:08
door Ben
Oh heb je ook een caravan. Had ik even gemist.
Ik nam m'n fietsen altijd mee in de caravan.
Voortafel er uit en bekleding van de ligstoelen er tussen.
Geplaatst: 09.06.2008 - 09:12
door V480-S60
Dat is een methode die ook kan mits je de juiste caravan daar voor hebt. Bij mijn caravan is dat bijvoorbeeld onmogelijk. Ik heb daar een "vast" bed. En om het achterin bij de treinzit te doen is te bezwaarlijk dan kunnen wij onderweg niet in de caravan komen.
Geplaatst: 09.06.2008 - 13:04
door Oceanracer
Fietsen op (voorop of achterop) de caravan vind ik inderdaad geen optie. De caravan weegt leeg ruim een ton, met wat bagage zit ie op 1300 kg. Met een totaallengte van 6,65 en dat totaalgewicht is het zeer onverstandig om op de uiteinden fietsen te plaatsen. Dit vergroot de kans op slingeren door de centrifugaalkracht, omdat het gewicht niet goed naar het midden is gebracht. Er zitten reeds beugels voor de originele Fiamma fietsdrager aan de achterkant van de caravan, maar ik wil daar de fietsen dus niet op hebben.
In de caravan vind ik ook geen optie. Voorin zit een vast bed, dus dan zou ik dat helemaal moeten verbouwen. Bovendien moet ik de fietsen dan van achter naar voren zien te krijgen, met een grote kans op beschadigingen aan het interieur. Achterin hebben we een rondzit. Op zich zouden ze daar wel passen, maar wij gebruiken de caravan onderweg waar deze voor bedoeld is: Ter ontspanning van de reis. We eten, drinken, koken, slapen enz onderweg. De caravan is onderweg dus netjes opgeruimd, de gangpaden zijn leeg en alles is toegankelijk. Anders had ik mijzelf beter een Holtcamper Flyer (luxe vouwwagen) kunnen aanschaffen. Ook fraai, maar voor onderweg niet praktisch.
Qua inrichting en gewichtsverdeling vind ik dan ook dat fietsen op de auto vervoerd moeten worden. Dit heeft (zeker met de snelheid die met een caravan zijn toegestaan) geen nadelige invloed op het rijgedrag.
Ik vind de vleugel-dakdragers erg fraai. Op de foto is deze met slot afgebeeld, ik neem dan ook aan dat dit inclusief is. Door de huidige actie is een setje lastdragers + fietsendragers niet een al te grote aanslag op het vakantiebudget. Doch, die liftjes zijn nogal aan de prijs. Toegegeven, de fietsen hoever er maar twee keer op gezet te worden, dus waar hebben we het over, maar het lijkt mij zo gemakkelijk. Duur, dat wel.
Geplaatst: 10.06.2008 - 15:28
door Gideon_XC90
Misschien is dit schelden maar ik heb voor de fietsen een universele allesdrager van Thule, nog van de vorige auto. Daarop staan 4 houders van ik meen de halfords voor de fietsen. Dit alles werkt perfect. De kosten zijn het dan niet.
Maar als jij de fietsen met name op de auto wilt plaatsen als je met de caravan op vakantie gaat kun je ook ivm de eerder genoemde tilhoogte ook je meertraps opstapje van de caravan gebruiken scheelt al gauw 40-50cm aan tilhoogte.
Geplaatst: 10.06.2008 - 20:11
door Oceanracer
Ik denk dat ik inderdaad maar ga voor de last- en fietsendragers. Dan ben ik voor rond de € 325,00 klaar. Als 't niet bevalt kan ik altijd nog voor die liftjes kiezen. Komen ze vast volgend jaar weer in de zomeractie. Met een fiets in de hand een trapje op lijkt mij overigens niet echt een aanrader...
Geplaatst: 10.06.2008 - 21:04
door Gideon_XC90
Kijk eens bijvoorbeeld op eBay, staat er ipv Volvo, Thule op.
deze 209 euro
of deze 165 euro
Geplaatst: 10.06.2008 - 23:04
door Oceanracer
Ja, maar die hebben niet dat fraaie vleugelprofiel. Het oog wil toch ook wat?

Geplaatst: 10.06.2008 - 23:08
door Gideon_XC90
Zie je niks van als de fietsen erop staan, onnodig rijden met die dingen op het dak is onnodig duur. Maar ja, je hebt gelijk.