Pagina 1 van 1

te hoog CO (2?)

Geplaatst: 08.06.2008 - 15:21
door WSiemerink
beetje ten einde raad nu, mijn 440, 1.8i, 1994 komt niet door de keuring vwb het CO (2?) gehalte.

Allereerst alle pakkingen vernieuwd, vanaf het blok tot voor de kat.
lambda sonde vervangen.
injector met behuizing vervangen, incl injectorcleaner toegepast,
computer laten resetten, (deze gaf overigens geen storing.)

en nog steeds blijft ie op pl.min. 2,8 % hangen. Bij gas geven loopt ie op tot 5%, bij het loslaten loopt ie terug tot 1 % en dan langzaam weer richting de 3%.

Kan het zijn dat alleen de kat. zoveel procent kan schelen? deze heb ik dus ook nog niet vervangen omdat dit volgens de monteur niet erg waarschijnlijk is.??? (kat. is van binnen nog intact)

alles is verder gewoon aangesloten, luchtfilter is redelijk schoon, geen kabelbreuk in de lambda-sonde-bedrading.

dit was volgens mij wel zo'n beetje wat er allemaal aan gedaan is.

heeft iemand ervaring met dit soort dingen, danwel ideeen waar het aan kan liggen?

bvd

Wouter

Geplaatst: 09.06.2008 - 07:59
door wpee
Doe het met een goed warm gereden Kat in ieder geval, kan veel schelen.
Heb je lambda sonde nagemeten? (sonde zelf)

Geplaatst: 09.06.2008 - 09:54
door WSiemerink
Hallo Wim,

Meet hem altijd nadat er gereden is. Neem aan dat ie dan goed warm is?
Sonde zelf niet nagemeten, maar het is een nieuwe, dus de kans dat ie kapot is lijkt me niet erg waarschijnlijk, doch uitlsuiten kan ik het ook niet. enig idee hoe deze na te meten is? of bedoel je gewoon doormeten qua kabelbreuk? (weerstand)

bvd

Wouter

Geplaatst: 09.06.2008 - 10:18
door Iroll
Om de lambda sensor door te meten moet je een multimeter hebben en afstellen op 2 volt. Zoek de stekkers van de lambda sonde. Er is een zwarte stekker met 2 draden en een draad met rubber hoes over de stekker. Trek de rubber hoes van deze stekker naar achteren, dan zie je een groene draad. Sluit de + van de multimeter aan op de stekker van de groene draad. Wel aangesloten laten op de lambda. De - van de multimeter (2volt DC)aansluiten op massa. Start de motor en laat die een min of 5 lopen. De multimeter moet dan fluctueren tussen 0,2 en 0,8 volt om de (ong) 1 seconde, dan istie goed. Geeft hij 0,8 continu aan dan loopt de motor te rijk, geeft hij 0,2 continu dan is waarschijnlijk de lambda kapot of hij zuigt ergens valse lucht. Een andere vaste uitlezing =lambda stuk.

Geplaatst: 09.06.2008 - 18:59
door WSiemerink
Heey,

beetje overheen gekeken, maar er is al een topic hierover....oops....
die ga ik eerst es ff raadplegen.......

tnx anyway!

laterss....

Geplaatst: 09.06.2008 - 20:33
door stefmen
Iroll schreef:Om de lambda sensor door te meten moet je een multimeter hebben en afstellen op 2 volt. Zoek de stekkers van de lambda sonde. Er is een zwarte stekker met 2 draden en een draad met rubber hoes over de stekker. Trek de rubber hoes van deze stekker naar achteren, dan zie je een groene draad. Sluit de + van de multimeter aan op de stekker van de groene draad. Wel aangesloten laten op de lambda. De - van de multimeter (2volt DC)aansluiten op massa. Start de motor en laat die een min of 5 lopen. De multimeter moet dan fluctueren tussen 0,2 en 0,8 volt om de (ong) 1 seconde, dan istie goed. Geeft hij 0,8 continu aan dan loopt de motor te rijk, geeft hij 0,2 continu dan is waarschijnlijk de lambda kapot of hij zuigt ergens valse lucht. Een andere vaste uitlezing =lambda stuk.
Deze stekker met die rubbere hoes, waar zit die ongeveer? Is dat deze wat onder het injectiehuis ingeprikt is?

Geplaatst: 09.06.2008 - 21:03
door ArjenM
Ik dacht deze:

Afbeelding

Geplaatst: 09.06.2008 - 22:04
door WSiemerink
Die ja,

daar zit (bij mij) een groene (ik meen coax) draad aan die naar de compu gaat. (naast de bestuurder onder 't dashboard)