Pagina 1 van 1
Lampje remsysteem brandt continue
Geplaatst: 09.06.2008 - 11:06
door ronaldjedc
Sinds vanmorgen brandt het lampje van het remsysteem – ( ! ) – continue. Ik heb helaas nog niet onder de kap kunnen kijken, ga ik in de pauze doen.
Als het níet het remvloeistofniveau is , wat zou het dan kunnen zijn? Brandt dit lampje ook als mijn remlichten stuk zijn?
Geplaatst: 09.06.2008 - 13:13
door ronaldjedc
Goed een wat gedetailleerdere omschrijving van het probleem;
Gisteravond de auto gewassen, uiteraard de wielkasten schoongespoten.
Daarna de auto in de garage gezet. Vanmorgen de auto uit de garage gehaald en vanaf dat moment blijft het remsysteem-lampje branden.
- remvloeistof zit precies tussen minimum en maximum in
- remlichten doen het allemaal
- achteruitrijlicht links doet het niet (maar staat daar volgens mij los van)
Wat zou het kunnen zijn? Zouden het de remblokken kunnen zijn, of moet het peil van de remvloeistof dan schrikbarend laag zijn?
Geplaatst: 09.06.2008 - 14:56
door Bart Giesen
Ik weet niet of Volvo gebruik maakt van een Remblokslijtageindicatie (damn wat een woord). Je kunt natuurlijk even naar de blokken kijken.
Staat me iets van bij dat iemand op het forum hier ook last van had, maar weet niet meer wat hetnou precies was. In ieder geval wat kleins
Geplaatst: 09.06.2008 - 16:28
door ronaldjedc
Ben net bij Martens Volvo Specialist in Helmond geweest, hij heeft geconcludeerd dat de koppelingscylinder aan het eind van zijn latijn is. Kosten om te laten vervangen ongeveer 200 pleurootjes incl manuren. Hij adviseerde ook de multiriem te vervangen.
Verder 2 stadslampjes laten vervangen en remolie / remvloeistof bijgevuld... deze week maar ff een afspraakje maken dus!
Geplaatst: 09.06.2008 - 18:13
door Turbodesk
Wat een afzetters! :-x De koppelingscilinder kost 70 euro incl btw.
Het heeft mij als niet monteur zijnde een half uur gekost om hem te wisselen.
Geplaatst: 09.06.2008 - 18:31
door ronaldjedc
Turbodesk schreef:Wat een afzetters! :-x De koppelingscilinder kost 70 euro incl btw.
Het heeft mij als niet monteur zijnde een half uur gekost om hem te wisselen.
Hmmz dus het is de moeite waard om nog even verder te shoppen?
Geplaatst: 09.06.2008 - 20:11
door Turbodesk
Ik zou inderdaad even verder shoppen. Je hoeft toch ook niet perse naar een Volvo dealer. Ik betaal bij mijn eigen garage 35 euro incl per uur. Bij de dealer moet je 75 euro neertellen.
Geplaatst: 10.06.2008 - 08:20
door Bart Giesen
Is echt goed zelf te doen hoor!
Dit is zo'n ding
Kostte me 60e ofzo
En hier zittie;
Is Helmond dichtbij Arnhem? Anders help ik wel ff... Half uurtje werk
-Twee bouten losdraaien
-Een boutje losdraaien van de leiding en ding is los
Pak de nieuwe, puntje vet op de stift en monteren. Ontluchten effe met z'n tweeen. Koppeling in, ontluchtingnippel los. Koppeling uit, ontluchtingnippel dicht. Blijven herhalen tot lucht eruit is en er een straal vloeistof uit komt zonder luchtbellen.
Geplaatst: 10.06.2008 - 08:43
door ronaldjedc
Dat lijkt me een mooi hulpje

Wat kost zo'n ding voor losse verkoop?
Ik ga vanavond even naar mijn eigen monteur, kijken wat die kan doen.
Mocht ik ingaan op je aanbod dan kan ik je een leuke vergoeding aanbieden
Hieronder een setje foto's van de situatie in mijn auto:

Geplaatst: 10.06.2008 - 10:31
door ronaldjedc
Hoewel het géén Volvo dealer / specialist is wil ik bij deze even érg positieve reclame maken voor
Vos Auto's te Apeldoorn. Mocht je ooit nog een auto zoeken, kijk dan zeker hier eens.
Ik heb zojuist contact gehad met de eigenaar en melding gemaakt van de defecte koppelingscylinder. Aangegeven dat hij het eigenlijk opgemerkt zou moeten hebben én gemeld zou moeten hebben. Kreeg vrijwel direct een mail terug met excuses en het voorstel om een groot deel van de onkosten te vergoeden! Super service dus!
Geplaatst: 14.04.2009 - 00:39
door krismazur
Bart Giesen schreef:Is echt goed zelf te doen hoor!
Dit is zo'n ding
Kostte me 60e ofzo
En hier zittie;
Is Helmond dichtbij Arnhem? Anders help ik wel ff... Half uurtje werk
-Twee bouten losdraaien
-Een boutje losdraaien van de leiding en ding is los
Pak de nieuwe, puntje vet op de stift en monteren. Ontluchten effe met z'n tweeen. Koppeling in, ontluchtingnippel los. Koppeling uit, ontluchtingnippel dicht. Blijven herhalen tot lucht eruit is en er een straal vloeistof uit komt zonder luchtbellen.
Wat is de materiaalnummer van deze en juste beanming?
Weet niet zeker of dat hoofd of hulp cilinder is?
Alvast bedankt
Geplaatst: 14.04.2009 - 11:47
door Bart Giesen
Je hebt er 2, een achter je koppelingspedaal, die op je schutbord zit;
En de bovengenoemde, die op de bak zit en de gaffel / druklager bediend
Geplaatst: 14.04.2009 - 13:45
door Goelette
stomme vraag misschien, maar waarom blijft het remmenlampje branden als er wat mis is met de koppeling?
Geplaatst: 14.04.2009 - 16:58
door Wiebe
Het koppelingscylinder gebruikt de remvloeistof.. dus als de koppelingscylinder lek is dan loopt je remvloeistof reservoir leeg en gaat het remmenlampje branden.
Geplaatst: 14.04.2009 - 18:20
door Goelette
ok, weer wat geleerd. Wist wel dat het altijd hetzelfde soort vloeistof was, maar wist niet dat dit bij volvo één systeem was.
betekent dat dat je ook je remmen moet ontluchten nadat je de koppelingscylinder hebt vervangen?
Geplaatst: 14.04.2009 - 19:04
door Wiebe
Bij heleboel auto merken is het een systeem

Remmen ontluchten is niet nodig. Tenzij je het hele resevoir hebt leeggetrapt... Dan kan het zijn dat er wel lucht in het systeem zit.
Geplaatst: 15.04.2009 - 19:11
door snorremans
Goelette schreef:ok, weer wat geleerd. Wist wel dat het altijd hetzelfde soort vloeistof was, maar wist niet dat dit bij volvo één systeem was.
betekent dat dat je ook je remmen moet ontluchten nadat je de koppelingscylinder hebt vervangen?
Nee dat hoeft niet, als je goed naar je remvloeistofreservoir kijkt, zie je dat de toevoer voor je koppelingscilinder niet onderin het reservoir zit maar ergens halverwege, zodat als je koppelingscilinder lek zou zijn, je in ieder geval nooit zonder remmen komt te staan