Autopech, al na twee dagen (selected used car)
Geplaatst: 10.06.2008 - 13:36
Sorry, beetje lang verhaal maar ben benieuwd naar jullie mening.
(begin lang verhaal)
Op donderdag 24 april heb ik bij de dealer mijn Volvo opgehaald. Selectie is hier na te lezen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... e&start=50
Het betreft een Volvo Selected Used Car met 1 jaar garantie. Ter voorbereiding op de vakantie hebben wij zaterdag 26 april thuis de auto ingepakt en een dakkoffer en fietsdrager gemonteerd, met als
doel zondagochtend heel vroeg te vertrekken naar Zuid-Frankrijk. Toen ik
zaterdagavond echter nog even de auto wilde starten om benzine te tanken, bleek de auto niet te starten. De startmotor gaf geen geluid. Via Volvo Assistance was enige tijd later de wegenwacht ter plaatse. Nadat een aantal pogingen (o.a. accu opladen e.d.) niet tot succes leidden, bleek
uiteindelijk een klap op de startmotor tijdens het starten de oplossing te
zijn. Toen de motor eenmaal was gestart, heb ik voor de zekerheid nog eenhalf uurtje rondgereden, waarna ik de auto weer heb uitgezet.
De volgende ochtend, zondag 27 april, zijn we vervolgens in alle vroegte
vertrokken naar Zuid-Frankrijk. Nadat we bij een tweede stop langs de A6
in Frankrijk hadden getankt, startte de auto vervolgens weer niet. Volvo
Assistance weer gebeld, maar die zeiden dat ze niets konden doen omdat we eerst een Franse sleepdienst moesten bellen. Na met drie kleine kinderen vervolgens twee uur te hebben gewacht, kwam sleepauto. Maar omdat het zondag was, kon er die dag in principe niets gerepareerd worden. Wij hebben vervolgens in ons beste Frans uitgelegd dat het wellicht iets met de startmotor was, en dat een klap daarop wellicht zou helpen. Inderdaad bleek een klap op de startmotor de oplossing, en nadat we ons heel goed hebben laten uitleggen waar we precies moesten slaan (zodat we het ook zelf konden), besloten we de reis voort te zetten zonder de motor nog uit te zetten en op de plaats van bestemming verder te kijken.
Een paar honderd kilometer verder raakte echter op de A7 opeens de
linkerachterband lek. Auto op vluchtstrook bij praatpaal gezet, en een uur met de drie kinderen gewacht op de sleepauto. Daarna weggesleept naar
Renault-garage. Benodigde band was niet op voorraad en op zondag niet aan te komen. Toen thuiskomertje maar gemonteerd. Aangezien eindbestemming nog 300 kilometer verder was en met thuiskomertje slechts 50 kilometer gereden kon worden, maar hotelletje in de buurt genomen (auto gestart met klap op startmotor).
De volgende ochtend al weer vroeg aanwezig bij de Renault-garage om band te laten verwisselen (auto wederom gestart met klap op startmotor). Daar bleek echter dat banden voor (W) en achter (V) afwijkende snelheidsindex hadden. Toen de Michelin 215/55WR16 Primacy HP 93W niet alleen linksachter, maar ook rechtsachter laten monteren. We wilden namelijk bij voorkeur niet nog een lekke band oplopen. Kosten nieuwe banden inclusief montage EUR 605,40.
Paar uur later vervolgens camping bereikt (auto weer gestart door klap op startmotor) en vakantie gevierd. Contact gehad met Alarmcentrale Steunpunt Lyon over de startmotor. Afgesproken dat auto op 5
mei op camping zou worden opgehaald en door door ANWB uitgezochte garage zou worden gerepareerd. In tussentijd op camping startte auto soms normaal, en soms alleen met behulp van klap op startmotor.
Op 5 mei werd auto op camping opgehaald, en op 6 mei kreeg ik bericht dat ik auto bij garage kon ophalen. Daar kreeg ik echter te horen dat ze niets hadden gedaan, aangezien auto bij garage op 5 mei en op 6 mei gewoon startte. Overigens daarna geen startproblemen meer gehad,
maar geeft geen goed gevoel als het niet is opgelost. Overigens begreep
ik via het forum dat een bekende Volvo kwaal is dat het stekkertje dat de startmotor van stroom voorziet een beetje te roestig is. Bij regulier onderhoud door de dealer zou dit stekkertje echter al preventief vervangen moeten zijn.
(einde lang verhaal)
Vooraf was al afgesproken dat auto binnenkort nog even terug gaat naar de dealer om o.a. een krasje weg te werken. Dan wordt auto meteen nog eens helemaal nagelopen, o.a. startmotor. Kosten van pech onderweg werden gedekt via Volvo Assistance. Kosten vervanging banden echter niet (ruim 600 euro). Zijn die kosten wat jullie betreft voor mijn eigen rekening (gewoon pech), of heeft de dealer hier ook een verantwoordelijkheid (was afwijkende snelheidsindex voor- en achteras gemonteerd, ik had auto pas twee dagen en ben nergens doorheen gereden)?
Bij voorbaat dank voor jullie mening.
(begin lang verhaal)
Op donderdag 24 april heb ik bij de dealer mijn Volvo opgehaald. Selectie is hier na te lezen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... e&start=50
Het betreft een Volvo Selected Used Car met 1 jaar garantie. Ter voorbereiding op de vakantie hebben wij zaterdag 26 april thuis de auto ingepakt en een dakkoffer en fietsdrager gemonteerd, met als
doel zondagochtend heel vroeg te vertrekken naar Zuid-Frankrijk. Toen ik
zaterdagavond echter nog even de auto wilde starten om benzine te tanken, bleek de auto niet te starten. De startmotor gaf geen geluid. Via Volvo Assistance was enige tijd later de wegenwacht ter plaatse. Nadat een aantal pogingen (o.a. accu opladen e.d.) niet tot succes leidden, bleek
uiteindelijk een klap op de startmotor tijdens het starten de oplossing te
zijn. Toen de motor eenmaal was gestart, heb ik voor de zekerheid nog eenhalf uurtje rondgereden, waarna ik de auto weer heb uitgezet.
De volgende ochtend, zondag 27 april, zijn we vervolgens in alle vroegte
vertrokken naar Zuid-Frankrijk. Nadat we bij een tweede stop langs de A6
in Frankrijk hadden getankt, startte de auto vervolgens weer niet. Volvo
Assistance weer gebeld, maar die zeiden dat ze niets konden doen omdat we eerst een Franse sleepdienst moesten bellen. Na met drie kleine kinderen vervolgens twee uur te hebben gewacht, kwam sleepauto. Maar omdat het zondag was, kon er die dag in principe niets gerepareerd worden. Wij hebben vervolgens in ons beste Frans uitgelegd dat het wellicht iets met de startmotor was, en dat een klap daarop wellicht zou helpen. Inderdaad bleek een klap op de startmotor de oplossing, en nadat we ons heel goed hebben laten uitleggen waar we precies moesten slaan (zodat we het ook zelf konden), besloten we de reis voort te zetten zonder de motor nog uit te zetten en op de plaats van bestemming verder te kijken.
Een paar honderd kilometer verder raakte echter op de A7 opeens de
linkerachterband lek. Auto op vluchtstrook bij praatpaal gezet, en een uur met de drie kinderen gewacht op de sleepauto. Daarna weggesleept naar
Renault-garage. Benodigde band was niet op voorraad en op zondag niet aan te komen. Toen thuiskomertje maar gemonteerd. Aangezien eindbestemming nog 300 kilometer verder was en met thuiskomertje slechts 50 kilometer gereden kon worden, maar hotelletje in de buurt genomen (auto gestart met klap op startmotor).
De volgende ochtend al weer vroeg aanwezig bij de Renault-garage om band te laten verwisselen (auto wederom gestart met klap op startmotor). Daar bleek echter dat banden voor (W) en achter (V) afwijkende snelheidsindex hadden. Toen de Michelin 215/55WR16 Primacy HP 93W niet alleen linksachter, maar ook rechtsachter laten monteren. We wilden namelijk bij voorkeur niet nog een lekke band oplopen. Kosten nieuwe banden inclusief montage EUR 605,40.
Paar uur later vervolgens camping bereikt (auto weer gestart door klap op startmotor) en vakantie gevierd. Contact gehad met Alarmcentrale Steunpunt Lyon over de startmotor. Afgesproken dat auto op 5
mei op camping zou worden opgehaald en door door ANWB uitgezochte garage zou worden gerepareerd. In tussentijd op camping startte auto soms normaal, en soms alleen met behulp van klap op startmotor.
Op 5 mei werd auto op camping opgehaald, en op 6 mei kreeg ik bericht dat ik auto bij garage kon ophalen. Daar kreeg ik echter te horen dat ze niets hadden gedaan, aangezien auto bij garage op 5 mei en op 6 mei gewoon startte. Overigens daarna geen startproblemen meer gehad,
maar geeft geen goed gevoel als het niet is opgelost. Overigens begreep
ik via het forum dat een bekende Volvo kwaal is dat het stekkertje dat de startmotor van stroom voorziet een beetje te roestig is. Bij regulier onderhoud door de dealer zou dit stekkertje echter al preventief vervangen moeten zijn.
(einde lang verhaal)
Vooraf was al afgesproken dat auto binnenkort nog even terug gaat naar de dealer om o.a. een krasje weg te werken. Dan wordt auto meteen nog eens helemaal nagelopen, o.a. startmotor. Kosten van pech onderweg werden gedekt via Volvo Assistance. Kosten vervanging banden echter niet (ruim 600 euro). Zijn die kosten wat jullie betreft voor mijn eigen rekening (gewoon pech), of heeft de dealer hier ook een verantwoordelijkheid (was afwijkende snelheidsindex voor- en achteras gemonteerd, ik had auto pas twee dagen en ben nergens doorheen gereden)?
Bij voorbaat dank voor jullie mening.