Pagina 1 van 1

demper van de motor

Geplaatst: 12.06.2008 - 20:36
door philippevk
Aangezien ik redelijk wat motortrillingen voel in mijn stuur ben ik van plan om de demper die de trillingen dempt te checken.
Ik geb er even naar gekeken en volgens mij is het:
-demper aan een kant los, degene waar je makkelijk bij kan met steek/ringsleutel
-even checken of de demper niet te makkelijk gaat
-weer terug schroeven
Nou gaat mijn vraag over dat laatste puntje, is dat net zo makkelijk als ik het typ? of moet je veel kracht zetten om de demper in de juiste positie terug te zetten?

Geplaatst: 12.06.2008 - 21:43
door wpee
nee niet moeilijk, het is een demper, geen veer, hij veert dus niet

Geplaatst: 12.06.2008 - 22:36
door philippevk
ok thx. ik zal het resultaat posten.

Een demper biedt tegendruk als je hem induwt.... wil graag weer naar buiten. Een veer zorgt voor een vertraging van de neergaande beweging.
Althans zo zie ik het

Geplaatst: 13.06.2008 - 00:02
door Vampie
zorg wel dat je het motorblok ergens op laat rusten. Bij mij was het losschroeven en een nieuwe plaatsen. Was er bij toen de garageman dit deed.

Geplaatst: 14.06.2008 - 13:14
door philippevk
Heb hem even losgehaald (minuut werk idd even ruitensproei reservoir aan een kant los, terug is 30 seconden).
-als ik hem induw gaat dat wel, maar wel enigzins druk zetten, en gaat langzaam.

-terug hetzelde, komt dus niet automatisch terug. Dit hoort?

Geplaatst: 14.06.2008 - 15:10
door wpee
ja, net zoalsik zei het is een demper, geen veer

Geplaatst: 14.06.2008 - 19:55
door philippevk
ja klopt, je hebt gelijk.
(werkt een demper van een auto dan ook hetzelfde, duwt dus niet terug?)

Geplaatst: 14.06.2008 - 22:15
door wpee
Dat kan, maar hoeft niet, het ligt er gewoon aan hoe ge-acvanceerd deze is.
Er zijn ook gecombineerde dempers/veren.

Normale auto's hebben een veer voor de hoogte te bepalen en ook stugheid/veerweg te bepalen. De demper, zoals bij de volvo 440 achter bepaald meestal alleen de stugheid, dus hoe lang de auto nadeint na een gat of bobbel. Deze heeft dus niets met de hoogte van de wegligging te maken, dat deon de spiraalveren.

Vaak zie je echter dat de dempers ook een lichte veerdruk hebben.

Geplaatst: 16.06.2008 - 23:48
door philippevk
maar goed...... ik voel de trillingen nog steeds in het stuur (van de motor) dus niet voorbanden.
De motor kantel heel ligt naar achter als ik gas geef, lijkt mij normaal.
wat ik heb vervangen:
-bougies
-inlaatpakking
-verdeelkap
-bougiekabels
iemand nog ideeen wat het meer kan zijn? en hoeveel trilling in het stuur is normaal? (de trilling voornamelijk tussen de 1600-2300 toeren).
Ik dacht zelf eerst misschien kleppen, alleen de volvo-specialist (combigarage westerbroek) wilde de kleppen niet stellen. Ze vonden het niet nodig (geluid was goed en stationair is prima). Bovendien rijdt de auto met gemak de topsnelheid en is het brandstof verbruik goed.
Verder: geen olieverbruik (0,2 liter per 4500km)
-geen koelvloeistof verbruik
-geen lekkage vbak olie
-etc,,, ook geen lekkage

Geplaatst: 17.06.2008 - 10:09
door Iroll
Laat eerst alle vier de wielen eens balanceren, dan kan ook de oorzaak zijn.

Geplaatst: 17.06.2008 - 16:03
door philippevk
ik voel het ook bij lage snelheiden (onder de 10) dus aan de hand daarvan dacht ik dat deze tril niet daardoor veroorzaakt wordt.
het stuur trilt ook boven de 100 km per uur, dat komt denk ik door niet goed gebalanceerde voorbanden, gebeurt volgende week.

Geplaatst: 17.06.2008 - 23:07
door wpee
Als je het ook bij lage snelheiden hebt denkik eerder dat je banden ei-vormig zijn afgesleten. Ga er eens naast zitten en beweeg dan je handen van boven naar beneden over de banden, voel je platte kanten of hobbels over het profiel van het loopvlak.

Bij 10km per uur doet een balancering niet mee.

Wim

Geplaatst: 17.06.2008 - 23:38
door nielo
Kijk ook of je wielmoeren vast zitten, bij mij zaten ze iets los.
Nooit aan gezeten, vaag hoor.

Geplaatst: 17.06.2008 - 23:40
door philippevk
het getril gaat omhoog met de toeren van de motor. (tot 2500 toeren)
En beide voorbanden zijn nieuw (michelin energy).
zal er even naar kijken, rijd wel maar 2 keer in de week.
getril wordt niet minder na 250 km, dus geen vlakke plek op de band vanwege het stilstaan?

Geplaatst: 18.06.2008 - 14:57
door Iroll
Hoe zit het met je motorophangrubbers? Die willen nog weleens afscheuren.

Geplaatst: 18.06.2008 - 15:49
door philippevk
heb ik al geprobeerd naar te kijken (kantelen bij gas geven toch?) waar zitten ze precies?
eentje achter?
eentje bak?
......
niets van gehoord tijdens apk, maar zal even kijken.

edit: net gecheckt (zover dat lukt) alles zag er goed uit, ook bij bewegen van het blok kreeg ik goede rubberrespons (hoe leg je dat uit).
Het viel me wel op dit in de aandrijfas naar het linkerwiel lichte vericale speling zit. als je hem beweegt hoor je tik/tak aan de kant van de bak (tripode koppelin?).
Verder een druppeltje bruine (4500km oud) motorolie aan de onderkant van de distributiekap. Daar zit neem ik aan een keerring van de krukas. even bekijken dus. De binnenkap van de wielkast gewoon schroefjes los...

Geplaatst: 18.06.2008 - 18:23
door Iroll
Het viel me wel op dit in de aandrijfas naar het linkerwiel lichte vericale speling zit. als je hem beweegt hoor je tik/tak aan de kant van de bak (tripode koppelin?).
Dat kan de trilling veroorzaken, een versleten aandrijfas(tripode, homokineet)

Geplaatst: 19.06.2008 - 11:52
door philippevk
hoeveel speling mag een aandrijfas hebben?
is een triopode koppeling los te vervangen of is het amkkelijker om een hele as op de sloop te halen en die eronder te zetten?