Pagina 1 van 1
kapotte koppakking???
Geplaatst: 12.06.2008 - 23:00
door Stainless
hallo,
Graag had ik nog eens jullie mening over iets gehad.
ik heb net gedaan met werken en onderweg naar huis, hoor ik bij iedere oneffenheid in de weg, een gebonk. Zegt mijn vader dat het waarschijnlijk om de uitlaat gaat die los of kapot is. Eens thuis aangekomen kijk ik mijn uitlaatlijn na en tref op het eerste zicht niets abnormaals aan. Doch als ik verder ga kijken onder de motorkap en onder die plastieke deksel, tref ik dit aan (zie foto's)
foto van dichterbij
en zo zien de andere 4 uit
zoals jullie zien op de tweede foto, hangt er hier een zwarte smurrie, vandaar dat ik denk dat het een kapotte koppaking betreft. ook als de motor draait, zie je dat die smurrie belletjes blaast (ik kan het niet anders omschrijven)
Graag jullie mening en wat die grap me dit keer weer ongeveer gaat kosten.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp
Groetjes Jochen
Geplaatst: 12.06.2008 - 23:08
door edraket
Ik zou me niet al teveel zorgen maken over de koppakking. Je retourleiding lekt of de injector zelf. Is op deze foto's niet goed te zien. Waar komen de bubbels vandaan, uit het slangetje aan de bovenkant, of onder injector zelf?
Retourleiding kost een paar euro, als de injector lekt hebben ze er waarschijnlijk een nieuwe in gezet en dat is niet goed gebeurt. Het gebeurt zelden dat een injector vanuit de fabriek gaat lekken.
Geplaatst: 12.06.2008 - 23:12
door Stainless
hoi edraket,
bedankt voor je snelle antwoord, volgens mij lekt het onder de injector.
als deze dan zou vervangen geweest zijn, zou dat dan kunnen duiden op een vorige eigenaar die er te wild me erond reed? ikzelf heb helemaal geen zware voet of kan zo een injector stuk gaan om andere redenen?
Geplaatst: 13.06.2008 - 17:47
door Gast
Of ze hebben de injectoren vervangen maar niet de leidingen.
Geplaatst: 14.06.2008 - 13:39
door edraket
Injector gaat stuk door levensduur/gebruik, maar slijt niet harder door wild rijden. De injectoren zijn een zwak punt van de D5 motoren, en sneuvelen helaas nogal eens. Vaak zijn ze per stuk vervangen door de dealer onder garantie, en niet alle 5. Meestal komt er nog wel één achteraan. Als het niet bij de dealer is vervangen worden vaak de brandplaatjes (zeg maar pakking) en leidingen niet vervangen, waardoor het kan gaan lekken. De injector moet dus gedemonteerd worden, nieuwe pakking eronder en waarschijnlijk ook de leidingen vervangen.
Overigens is het voor elke common rail diesel voorgeschreven om de leidingen te vervangen als deze los zijn geweest vanwege de enorm hoge drukken.
Geplaatst: 15.06.2008 - 19:30
door streetie
Volvo levert niets eens meer losse verstuivers maar alleen en komplete set met leidingen.
Geplaatst: 15.06.2008 - 23:13
door Stainless
bedankt voor jullie reacties,
woensdag gaan ze hem repareren, ben benieuwd...
groetjes.
Geplaatst: 16.06.2008 - 09:14
door edraket
streetie schreef:Volvo levert niets eens meer losse verstuivers maar alleen en komplete set met leidingen.
Je kunt bij elke Bosch garage losse verstuivers halen.
Overigens wel "vreemd" dat nu de garantie op de verstuivers over is er ineens geen losse verstuivers meer geleverd worden, maar alleen complete sets. Hoezo willekeur!
Geplaatst: 16.06.2008 - 09:15
door edraket
Laat even weten wat er gerepareerd is.
Geplaatst: 17.06.2008 - 23:59
door C 30 T5
Vermoedelijk de leiding een beetje lek, dus brandstof. de bubeltjes komen vermoedelijk vanuit je cilinder langs de injector, de afdichting is dus niet niet meer 100%. Ik denk dat er een injector is vernieuwd en het pasvlak in de cilinderkop niet gereinigd is met het speciale stukje gereedschap ( stukje hout op maat ) en daar nu dus langs lekt via de oude roetaanslag.
We zullen het wel horen !
Geplaatst: 19.06.2008 - 22:55
door Stainless
wel, ik heb de auto terug van deze voormiddag en ben dadelijk met hem gaan werken.
Het was dus idd de dichting van de injector zelf die stuk gegaan was.
Ik dacht dat dit dus wel in prijs zou meevallen.
er hing toch nog een prijskaartje aan vast van 300 euro.
De smurrie rond de injector was zo vastgekoekt, dat hij eerst met een kleinbeiteltje de koek moest verwijderen eer hij de injector kon losdraaien zonder te beschadigen.
Hiermee is hij toch een dag stil geweest.
Maar kom, hij is terug in orde en dat is voor mij toch het belangrijkste.
Groetjes Jochen
Geplaatst: 22.06.2008 - 16:10
door LeonW
Die zwarte smurrie is diesel en dat wordt inderdaad keihard.
Mooi dat iig klaar is.