Pagina 1 van 2

Nieuwe model V70 T6 - Wat kan een tuner ermee?

Geplaatst: 15.06.2008 - 11:52
door crackedtooth
Vooral veel vragen en weinig antwoorden. Ik ben nog niet in de koopmodus, maar vroeg me wel een en ander af.
En vond het wel leuk om wat antwoorden van tuners of tuning liefhebbers te lezen welke ook op dit forum aanwezig zijn.

Ik rijd nu heel bewust een T5, welke alleen aangepast motormanagement heeft.Zelf heb ik deze specifiek gekozen met de tuning in het achterhoofd en de prestatieverbetering erdoor.

Nu heb ik de nieuwe modellen ook eens goed bekeken.
De nieuwe V70 is een T6 en word alleen met een awd geleverd zo te zien.
Hij levert 285 pk en zo'm 400nm koppel.
Hij nog steeds zo'n 7,2s 0-100.

Mijn model is een oud model ('02), maar daar was met chiptuning een leuke boost mee te krijgen waardoor ik er toch het plezier uit haal wat ik zocht.

het nieuwe model heeft meer power, maar vergelijkbare prestaties met de oue t5. Ik neem aan dat de awd daarin meespeelt (kost meestal 10% meer energie ofzo?)

Wat zijn de mogelijkeden voor de nieuwe V70 T6 of 3.2?
Ander motormanagment waardoor ik vergelijkbare cq betere prestaties haal als mijn huidige auto lijkt lastig?
Turbo schroeven op het 3.2 blok?

Rica geeft voor nieuwe t6 aan 285pk, 400nm naar 305pk en 470nm
Wel een heerlijk koppel, maar hoeveel sneller zal ie erdoor worden?

Kom ik daarmee in de buurt van een gechipte T5 v70?
250pk, 330nm naar 310pk, 420nm ?

Is de AWD een belemmerende factor? Of de versnellingsbak?

beetje open vraag... maar erg benieuwd naar de meningen/antwoorden.


Of moet er voor een prestatie station in de toekomst naar andere merken gekeken worden? (je hebt immers een gezin en dat moet op andere keren ook in de auto)

PS gek genoeg is c02 uitstoot T6 ook stuk groter dan de oude t5 (onveranderd), gaan we ooit nog elllende mee krijgen in amsterdam etc denk met groene zone idiotie

Geplaatst: 15.06.2008 - 12:04
door crackedtooth
of moet ik voor de opvolger toch maar meer naar een tot mei 2007 model V70 R kijken?

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:13
door eddy3
Hebt U een automaat of een handgeschakelde?

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:30
door crackedtooth
eddy3 schreef:Hebt U een automaat of een handgeschakelde?
nu handgeschakelde
en dat zullen ze toekomstig ook zijn

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:44
door eddy3
Dan valt de T6 voorlopig al af??Verwacht mettertijd toch handschakeling.

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:48
door crackedtooth
eddy3 schreef:Dan valt de T6 voorlopig al af??Verwacht mettertijd toch handschakeling.
nou.. qua prestaties wil ik zeker niet minder dan nu
(gechipte t5 hand)
en met nieuwe T6 word dat lastig zoals uit verhaal blijkt

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:54
door eddy3
Ongechipt moet de handgeschakeldeT5 wel zijn meerdere erkennen in de T6 AWD geartronic.T5 zit zo rond de 27,5 de KM staande start,de T6 duikt onder de 27sec.

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:56
door crackedtooth
eddy3 schreef:Ongechipt moet de handgeschakeldeT5 wel zijn meerdere erkennen in de T6 AWD geartronic.T5 zit zo rond de 27,5 de KM staande start,de T6 duikt onder de 27sec.
ye ik heb het daarom ook over gechipte versie, bewust voor t5 gekozen ivm chippen
nieuwe t6 niet veel extra uit te halenb, wel eea met koppel

Geplaatst: 15.06.2008 - 19:58
door eddy3
Beleving is natuurlijk geheel anders,waar de T5 er een specifiek geluid produceert,hoor je in de T6 bijna niks,wel een machtig geluid te creeren door middel van een sportuitlaat,heb zo een zien en horen rondscheuren van heico sportiv op de Ring,wel machtig!!

Geplaatst: 15.06.2008 - 22:16
door drowel
Ik denk dat het ook wel mogelijk is om meer uit de T6 te halen. Ik weet dat heico hem ook al naar 330PK heeft gebracht, en wanneer je bij een tuner om specifieke tuning vraagt dat zei er ook meer uit kunnen halen. Hoe snel hij daarna is of wat dan ook weet ik niet.

Geplaatst: 16.06.2008 - 17:20
door crackedtooth
drowel schreef:Ik denk dat het ook wel mogelijk is om meer uit de T6 te halen. Ik weet dat heico hem ook al naar 330PK heeft gebracht, en wanneer je bij een tuner om specifieke tuning vraagt dat zei er ook meer uit kunnen halen. Hoe snel hij daarna is of wat dan ook weet ik niet.
ja daarom de vraag:
kan de awd dat makkelijk aan of is die juist limitered
en om naar 330 te gaan, wat voor andere modificatie mogelijk cq nodig ... en welk kostenplaatje zit je dan?

met behoud duurzaamheid natuurlijk

Geplaatst: 16.06.2008 - 17:59
door Rene68
Ik zou zeggen dat de T6 prima te tunen is omdat het een turbomotor betreft. Daar moeten hele leuke dingen mee gedaan kunnen worden! En de awd zal waarschijnlijk ook door Heico zijn aangepast. Het is natuurlijk een AWD systeem wat nog steeds standaard het meeste op de voorwielen zet. Ik kan mij dus voorstellen dat een tuner als Heico meer heeft gedaan dan alleen de motor aanpassen. Maar, het prijskaartje zal dusdanig zijn dat wellicht een BMW M5 of een Audi S6 vergelijkbaar is qua prijs....

Geplaatst: 16.06.2008 - 18:36
door crackedtooth
Rene68 schreef:Ik zou zeggen dat de T6 prima te tunen is omdat het een turbomotor betreft. Daar moeten hele leuke dingen mee gedaan kunnen worden! En de awd zal waarschijnlijk ook door Heico zijn aangepast. Het is natuurlijk een AWD systeem wat nog steeds standaard het meeste op de voorwielen zet. Ik kan mij dus voorstellen dat een tuner als Heico meer heeft gedaan dan alleen de motor aanpassen. Maar, het prijskaartje zal dusdanig zijn dat wellicht een BMW M5 of een Audi S6 vergelijkbaar is qua prijs....
ye ik vond rica upgrade 285pk, 400nm naar 305pk, 470nm ... nou ik had meer verwacht, alhoewel respectable koppel

Geplaatst: 16.06.2008 - 19:00
door Rene68
Dat valt inderdaad tegen qua pk's. Je zou zeggen dat ze uit een turbomotor veel meer kunnen halen. Koppel is inderdaad wel een stuk hoger!

Geplaatst: 12.09.2008 - 20:12
door Blue Thunder
Leuk om de discussie over 'chippen' te volgen.
Maar waar het op neer komt is het volgende. De reden dat de T5 modellen uit de V70/S60 over de 300pk te chippen zijn heeft te maken met de grote turbo die erop zit. Dit is een zogenoemde high pressure turbo en die is relatief makkelijk te tunen. Wat ze dan doen is motormanagement zo afstellen zodat de wastegate later opengaat en de turbo meer bar overdruk leverd aan de motor. Meer lucht = meer pk's.
Maar nadeel is wel dat je alleen die 300pk hebt onder de juiste omstandigheden. Minstens octaan 98 en een koele buitentemperatuur. Turbo motoren zijn hier gevoelig voor.
Bij de nieuwe T6 valt de vermogenswinst best mee. Gaat naar 305pk. Nu zit er op de T6 een low pressure turbo. Zoals de naam al zegt levert deze turbo alleen low pressure. Na tunen zal het meer dan standaard zijn maar dan wordt de turbo te klein om er meer vermogen uit te halen. De vermogens toename is dus van meerdere dingen afhankelijk.
En ik heb laatst in een nieuwe T6 gereden en dat gaat echt prima vooruit. Zker in Duitsland. Eerst wilde de auto niet voorbij 230 maar na een tankje met octaan 98 liep hij zo de begrenzer in bij 255 op de teller...... Remmen zijn overigens echt veel te onderbemeten maar das een ander topic.....

Geplaatst: 12.09.2008 - 20:58
door tuftuf
Remmen zijn overigens echt veel te onderbemeten maar das een ander topic.....
:shocked!: :shocked!: :shocked!: :shocked!:

Geplaatst: 12.09.2008 - 22:00
door crackedtooth
Blue Thunder schreef:Leuk om de discussie over 'chippen' te volgen.
Maar waar het op neer komt is het volgende. De reden dat de T5 modellen uit de V70/S60 over de 300pk te chippen zijn heeft te maken met de grote turbo die erop zit. Dit is een zogenoemde high pressure turbo en die is relatief makkelijk te tunen. Wat ze dan doen is motormanagement zo afstellen zodat de wastegate later opengaat en de turbo meer bar overdruk leverd aan de motor. Meer lucht = meer pk's.
Maar nadeel is wel dat je alleen die 300pk hebt onder de juiste omstandigheden. Minstens octaan 98 en een koele buitentemperatuur. Turbo motoren zijn hier gevoelig voor.
Bij de nieuwe T6 valt de vermogenswinst best mee. Gaat naar 305pk. Nu zit er op de T6 een low pressure turbo. Zoals de naam al zegt levert deze turbo alleen low pressure. Na tunen zal het meer dan standaard zijn maar dan wordt de turbo te klein om er meer vermogen uit te halen. De vermogens toename is dus van meerdere dingen afhankelijk.
En ik heb laatst in een nieuwe T6 gereden en dat gaat echt prima vooruit. Zker in Duitsland. Eerst wilde de auto niet voorbij 230 maar na een tankje met octaan 98 liep hij zo de begrenzer in bij 255 op de teller...... Remmen zijn overigens echt veel te onderbemeten maar das een ander topic.....
oude t5 250pk en 7,1 0-100

nieuwe t6 280pk en 7,2-100


gechipte t5 300+pk en toch echt flink rapper tenzij nat is (grip meestal echt geen probleem)

zeg niet dat t6 niet voorruit komt, maar zal tov gechipte t5 wel een stap terug zijn

Geplaatst: 27.12.2008 - 21:32
door Marc V70
Ik denk dat de snelste Volvo een V70R of S60R kan zijn. Zonder het complete blok te verstevigen kom ik op 400+ PK. Wanneer je het blok ook onderhanden neemt en de grootste turbo met extra charger voor turbogat tot 2000 RPM kom je tot 600 PK. Ik moet nog zien dat de huidige generatie Volvo's dit haalt. Betaalbare sportvolvo's worden niet meer gemaakt wat de T5R, V70R, S60R tot klassiekkers maakt. Oja, goede remmen zijn ook fijn.

Geplaatst: 27.12.2008 - 23:32
door hans98
Blue Thunder schreef:Eerst wilde de auto niet voorbij 230 maar na een tankje met octaan 98 liep hij zo de begrenzer in bij 255 op de teller...
Asjemenou, ik wist niet dat het zoveel scheelde!

Octaan 98, is dat V-Power en dat soort speciale brandstoffen?

Geplaatst: 28.12.2008 - 00:14
door Pas259
hans98 schreef:
Blue Thunder schreef:Eerst wilde de auto niet voorbij 230 maar na een tankje met octaan 98 liep hij zo de begrenzer in bij 255 op de teller...
Asjemenou, ik wist niet dat het zoveel scheelde!

Octaan 98, is dat V-Power en dat soort speciale brandstoffen?
Ook wel premium brandstoffen.

Mijn 440 wordt iets zuiniger, hij kan op VP ongeveer 60 kilometer afleggen, maar of dat de 6 cent meer per liter waard is weet ik niet.