Pagina 1 van 1

Snelheidsmeterafwijking 264 DL 2.7 V6

Geplaatst: 15.06.2008 - 20:35
door joukesigaar
Hallo,

Sinds gisteren hebben we naast onze 940 uit '92 nu ook een 264 uit '75.
Alleen missen we nog technische ervaring maar daar willen we graag wat aan veranderen.
Daarom de volgende vragen.

1. De snelheidmeter van de 264 heeft een afwijking van ongeveer 20km/h. Wat kan hiervan de reden zijn? We hebben op de meter 130 gereden maar in werkelijkheid bleek dat 110 km/h te rijden.
2. Welke banden- en velgenmaat hoort er origineel onder een 264? We rijden nu op 185/70 R14 88T
3. Waar kan ik de beroemde groene boekjes vinden voor dit type auto?

Alvast bedankt,

Jouke en Marije

Geplaatst: 15.06.2008 - 21:36
door Fat Rat
Misschien als je veel aan de auto zelf wil doen enzo is het nuttig eens rond te kijken(en evt lid te worden van) het http://www.volvo240-260register.nl. Ik denk dat daar veel en veel meer technische kennis en ervaring is.

Wat betrerft de afwijking, dat zou in de sensor op de achteras of in de teller unit kunnen zitten. Met beide delen geen ervaring overigens.

De banden maat zou redelijk origineel kunnen zijn, volgens mij zijn in de jaren 80 ook veel 240's op die maat afgeleverd.

Het beroemde groene boekje zegt mij enkel wat in taalkundig verband, dus denk dat dat niet is wat je bedoelt. Als je het dan weer over een sleutelboek hebt.... Dan zou je bijvoorbeeld marktplaats kunnen proberen, daar heb ik mijn sleutelhandboek voor de 740 ook gevonden. Er zullen anders ook wel bronnen bekend zijn bij het register.

Weliswaar gaat het voor mij van een ander clubje. Maar ik heb ervaren dat je als je nog niet zoveel kennis en ervaring hebt, het lidmaatschap van de bij je model behorende club/vereniging goud waard is. Heb altijd veel zelf gedaan aan mijn vorige 740 en nu ook weer aan mijn 940 en 740. Het begon bij mij met de aankoop waar ik het oliefilter en hoofdremcillinder nog niet van elkaar wist te onderscheiden, een jaar later had ik al zelf een distributieriem gewisseld, kleppen gesteld, verschillende oliewissels gedaan, remslangen vervangen, remschijven en blokken voor gewisseld, bougie wissel, rotor en verdelerkap vervangen..... Zonder de Volvo700vereniging(ja is ook voor de 900 serie) was dat nooit of te nimmer gelukt

Geplaatst: 16.06.2008 - 21:22
door Jordos
Die afwijking, daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Is normaal voor een auto van die leeftijd, op die snelheid. Mijn 164 heeft zo'n schuifbaar driehoekje voor de snelheidsmeter zitten, dat je zelf kan stellen. Die heb ik iets voor de 120 staan; dan weet ik wanneer ik 100 rij.
:)

Geplaatst: 17.06.2008 - 22:13
door imker
In het instuctieboekje van mijn toenmalige 264, was wel van het bouwjaar '80 staat: Voor de 264 DL: 175 R 14
264 GL en GLE: 185/70 R 14

Geplaatst: 18.06.2008 - 06:13
door biadman
wat is het ronddraai getal?

misschien dat ik nog een andere teller unit heb liggen...

(heb overgens zekerweten een toerenteller liggen voor een 6 cilinder)

Geplaatst: 18.06.2008 - 09:56
door joukesigaar
Wat bedoel je met het rondraai getal?
Zover reikt mijn technische kennis helaas nog niet.

De toerenteller zit op dit moment niet in onze auto. Op die plaats hebben ze een rare buitentemperatuurmeter geplaatst (volgens mij niet origineel).
Op Internet ook wel een 2e hands unit gezien met snelheidsmeter ed gezien.

Wat zou je willen hebben voor de toerenteller?

Marije

Geplaatst: 18.06.2008 - 10:34
door biadman
de troerenteller past in het dashboard op de plek tussen de km teller en de temp meter (rond gat in het midden) kan nu ook alleen een volvo logo staan!

voor de toerenteller vraag ik 35 euro incl verzenden

het ronddraaigetal van je km teller kan je onder je dagteller vinden! begint vaak met een r en dan een aantal cijfers!

hoor het wel! stuur me anders een mail op jr_zuidam @ hotmail.com maar dan aan elkaar natuurlijk :)

Geplaatst: 18.06.2008 - 11:38
door v164
Mijn vermoeden is (ook) dat de teller niet bij de auto hoort. Die oude tellers willen nog wel eens stuk gaan, dwz een cruciaal tandwieltje gaat slippen door een scheurtje, en een andere (foute) teller is zo geplaatst.

Geplaatst: 18.06.2008 - 12:01
door Vilvi
Een simpele oplossing om de tellerafwijking te verminderen is om grotere banden te monteren.

De maat 185/70/14 is zowiezo te klein voor een 264,daar hoort 185/80/14 onder te zitten.Dat scheelt ook al in de afwijking.

Persoonlijk heb ik 195/70/14 gemonteerd(grotere keus/goedkoper en minder tellerafwijking) en het staat nog mooier gevuld in de wielkasten.

Geplaatst: 18.06.2008 - 12:31
door biadman
14" is dat uberhaupt niet 1" te klein?

Geplaatst: 18.06.2008 - 12:41
door Vilvi
Neen, dat is origineel voor alle 200 modellen behalve de 240 Turbo en GLT,dat zijn de enige versies die standaard op 15"lichtmetaal de fabriek uitrolde

Geplaatst: 18.06.2008 - 13:04
door Baseman
175R14 rolt af op 1930 mm
185/70R14 rolt af op 1880 mm
Daar heb je dus al een dikke 2% afwijking te pakken.

185/80R14 is nog veel langer, namelijk 1990 mm afrol.
Dan zit je alweer aan de 5 en een half procent tov 185/70R14

Geplaatst: 26.06.2008 - 15:48
door jos244245
Vilvi schreef:
Persoonlijk heb ik 195/70/14 gemonteerd(grotere keus/goedkoper en minder tellerafwijking) en het staat nog mooier gevuld in de wielkasten.
Je vergeet het belangrijkste: een betere wegligging ;-)


Is je 264 een carburateur of injectie uitvoering ?

Geplaatst: 26.06.2008 - 15:56
door joukesigaar
Injectie

Geplaatst: 26.06.2008 - 16:02
door Vilvi
joukesigaar schreef:Injectie
Dat is dan niet origineel,als jouw 264 een DL uitvoering is dan hoort daar een B27A motor in te liggen met carburateur.
De GL en GLE versies hadden de B27E motor met injectie.

En ja Jos je hebt gelijk ook de wegligging is zeker verbetert.

Geplaatst: 26.06.2008 - 20:45
door joukesigaar
Bij het RDW staat de auto genoteerd als een 264 E DL.

Het chassinummer is 2646 B 1 001582.
Geprobeerd te ontleden maar de 6 staat voor een B27 motor maar helaas staat er verder niks bij zodat ik het daaruit niet kan herleiden.

De type nummer is 264-641-2281-21. Ik weet niet hoe ik deze kan vertalen.

Haynes verteld ook dat in 1975 alleen nog maar de B27E motor werd gebruikt en vanaf 1976 pas een B27A. Dat zou verklaren waarom op het chassisnummer alleen de 6 wordt vermeld. De B staat voor bouwjaar 1975.

Geplaatst: 27.06.2008 - 11:17
door jos244245
Is de B27A motor alleen in de DL uitvoering leverbaar geweest?

Tot welk bouwjaar loopt de toepassing van de B27A eigenlijk. Ik begrijp uit Jouke's verhaal in ieder geval VANAF 1976...

Geplaatst: 27.06.2008 - 11:33
door joukesigaar
Haynes vermeld dat de B27A werd gebruikt vanaf 1976 in de saloons(sedan?)
Daarnaast werd het tot 1978 veelvuldig gebruikt in de 265 estate.

Vanaf 1979 is er de B28A.

Geplaatst: 27.06.2008 - 11:37
door Baseman
Als je je VIN in VADIS inklopt, dan komt er toch uit wat er in hoort, of zie ik dat verkeerd?
Ik zag voor 1975 namelijk (wegens ontbreken van VIN) 3 opties staan, waaronder de B27A en B27E