Pagina 1 van 1

ppc tuning v70 2.4 140 pk

Geplaatst: 16.06.2008 - 19:26
door my first volvo
Vorige week heb ik middels een PPC kastje mijn V70 getuned van 140 naar 188 pk en koppel van 248nm.
De procedure opzich stelt echt niets voor, na het aansluiten van het kastje
op de diagnose stekker duurt het tunen precies drie minuten.
(ook kan je de orginele software in drie minuten weerr terug plaatsen).
Ik heb voor dit systeem gekozen omdat er niet hoeft te worden gesoldeerd.
Toename vermogen, het zal geen race auto worden. Volgens BSR verandert er in de eerste twee versnellingen niet veel, zodoende wordt de versnellingsbak gespaard. Verder gaven ze al aan om je niet blind te staren op de pk's, de koppeltoename is belangrijker. Zij geven dan ook een average toename van 25 pk aan. In 3/4/5/ merk je duidelijk verschil, het versnellen gaat veel gemakkelijker.
Wel viel meteen op dat de hinderlijke dip die ik altijd had meteen na het wegrijden in 1 nu weg is.
Kortom, ppc is een makkelijke manier van tunen. En nieuwe software kan je zelf downloaden en weer uploaden in je auto.

Geplaatst: 16.06.2008 - 19:38
door Bumme
En wat moet zoiets kosten?

:oops:

Geplaatst: 16.06.2008 - 23:29
door my first volvo
€ 523,= incl btw

Geplaatst: 17.06.2008 - 12:50
door lada
Dat klinkt goed.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen wat BSR doet en wat Rica doet.
Rica is een stuk duurder maar geeft wel garantie op eventuele problemen met de motor.

Geplaatst: 17.06.2008 - 12:51
door liquid_force
lees je ook de kleine lettertjes van die garantie ook?

Geplaatst: 17.06.2008 - 13:46
door RhodanXC
Leuke toename, maar is dit wel reeel voor een niet-turbo motor?!

Ik heb altijd begrepen dat de maximale winst bij niet-turbo motoren ongeveer 10% is, wanneer je alleen de software aanpast. Het is iig prettig rijden met iets meer vermogen!

Geplaatst: 17.06.2008 - 13:51
door crackedtooth
lada schreef:Dat klinkt goed.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen wat BSR doet en wat Rica doet.
Rica is een stuk duurder maar geeft wel garantie op eventuele problemen met de motor.
allebei a grade tuners

Geplaatst: 17.06.2008 - 15:54
door Wim J
my first volvo schreef:€ 523,= incl btw
Is het dit bakje?
Afbeelding

Zo ja danheb je wellicht de aankoop met 2 personen gedaan, want het ding staat nu 1024€ op de Rica tuning site,...

Geplaatst: 17.06.2008 - 16:06
door crackedtooth
Wim J schreef:
my first volvo schreef:€ 523,= incl btw
Is het dit bakje?
Afbeelding

Zo ja danheb je wellicht de aankoop met 2 personen gedaan, want het ding staat nu 1024€ op de Rica tuning site,...
prijs hangt af van type auto
oudere autos=goedkoper ivm software al vaker verkocht
dus overhead al terugverdiend

dat kastje kost wel wat, maar meeste kosten is gewoon de softwareontwikkeling en de software die erop staat, daar betaal je vnl voor
PPC wel handig ivm zelf doen en zelf terugzetten wanneer je wilt.. bv ivm garantie..ivm extreem vakantie weer .. of ivm leasemaatschappij

rica normaal tunen nieuw model 775e ofzo en ppc idd 1000e. die ppc is dus dezelfde software alleen met een kastje (zakcomputertje) zodat je het zelf erop kan zetten en het niet via een laptop van rica zelf gaat

Daar valt trouwens nog wel wat in te onderhandelen.

Geplaatst: 17.06.2008 - 19:17
door my first volvo
Ok,
Even wat toelichten,
BSR tuning levert de ppc kastjes aan Rica die vervolgens hen zelf ontwikkelde software hier op plaatst.
Echter BSR, een Zweedse tuner, en specialist op het gebied van Volvo en Saab tuning verkoopt deze ppc tuning met de door hen ontwikkelde software.
Bsr tuning verkoopt dit systeem voor 523,- voor de 140 pk 2.4 versie.

RhodanXC schreef:
Ik heb altijd begrepen dat de maximale winst bij niet-turbo motoren ongeveer 10% is, wanneer je alleen de software aanpast. Het is iig prettig rijden met iets meer vermogen!
Inderdaad, echter een V70 140 pk (benzine) is een"gedowntunede" 170 pk versie.
Een V70 met 170 pk versie kun je ook met ppc tunen en dan kom je inderdaad ook niet verder als 188 pk.
(Voor de duidelijkheid, de PPC tuning is gekoppeld aan het Vin nr en dus met 1 auto "getrouwd"en dus niet voor meerdere auto's te gebruiken).

Nu enkele dagen mee gereden en ik moet zeggen het voelt allemaal wat sneller, vlotter en soepeler aan. :)

Geplaatst: 17.06.2008 - 19:23
door my first volvo
Oja,
Hier heb ik e.e.a. gevonden,
www.bsrtuning.nl (onder webwinkel)

Geplaatst: 17.06.2008 - 20:41
door Wim J
Rij je nu ook zuiniger? Bij een zelfde rijstijl?

Geplaatst: 18.06.2008 - 19:44
door Waytogo
Ja dat wil ik ook graag weten, of hij nu zuiniger rijd.
Ik schrok nogal van het verbruik (vooral met caravan).

tuning

Geplaatst: 18.06.2008 - 20:31
door my first volvo
Ik heb nog geen verbruikscijfers.
Met mijn caravan 1200 kg erachter vind ik het nogal meevallen zo ongeveer 1 op 10.
Mijn BC geeft doorgaans zonder caravan maar nagenoeg allemaal stadsverkeer 12.8 liter per 100 km aan.
Het is wel zo dat aangeraden wordt om na tuning octaan 98 te tanken, en dat is dus wel duurder als octaan 95| :?

Re: tuning

Geplaatst: 18.06.2008 - 20:39
door liquid_force
my first volvo schreef: Het is wel zo dat aangeraden wordt om na tuning octaan 98 te tanken, en dat is dus wel duurder als octaan 95| :?
maar op 98 loopt ie beduidend zuiniger dan op 95 (eigen ervaring met mijn 2.5T

Geplaatst: 20.06.2008 - 22:09
door aatsvolvo
Heeft iemand ervaring met PPC tuning icm G3 gasinstallatie in een V70 2.4 140PK Sports Edition van 2007

Re: tuning

Geplaatst: 10.07.2008 - 13:03
door T5je
liquid_force schreef:
my first volvo schreef: Het is wel zo dat aangeraden wordt om na tuning octaan 98 te tanken, en dat is dus wel duurder als octaan 95| :?
maar op 98 loopt ie beduidend zuiniger dan op 95 (eigen ervaring met mijn 2.5T
Heb zelf ook een T5. Loopt 1:9,3 gemiddeld. Met 95. Hoeveel scheelt het bij jou tussen 95 en 98?

Re: tuning

Geplaatst: 10.07.2008 - 18:22
door crackedtooth
T5je schreef:
liquid_force schreef:
my first volvo schreef: Het is wel zo dat aangeraden wordt om na tuning octaan 98 te tanken, en dat is dus wel duurder als octaan 95| :?
maar op 98 loopt ie beduidend zuiniger dan op 95 (eigen ervaring met mijn 2.5T
Heb zelf ook een T5. Loopt 1:9,3 gemiddeld. Met 95. Hoeveel scheelt het bij jou tussen 95 en 98?
'

je koopt toch geen t5 om daarna 95 te tanken?
mindere prestaties!

Re: tuning

Geplaatst: 10.07.2008 - 23:28
door Hendrik-Jan
crackedtooth schreef:
T5je schreef:
liquid_force schreef: maar op 98 loopt ie beduidend zuiniger dan op 95 (eigen ervaring met mijn 2.5T
Heb zelf ook een T5. Loopt 1:9,3 gemiddeld. Met 95. Hoeveel scheelt het bij jou tussen 95 en 98?
'

je koopt toch geen t5 om daarna 95 te tanken?
mindere prestaties!
Over het algemeen geeft 98RON alleen merkbaar betere prestaties bij motoren met een hoog vermogen. Dus bv 250pk uit een 2L 4 cilinder. Bij standaard motoren (2.4 140 en 170 pk en misschien ook de T) zal het verschil minimaal/niet merkbaar zijn.
Bij chiptuning is het goed om een test vooraf en acheteraf te doen. Bij een aantal niet-turbo-motoren zie je nauwelijks verschil hoewel dit vaak wel gezegd wordt.
Bij de 140pk klinkt het verhaal wel juist.

Re: tuning

Geplaatst: 10.07.2008 - 23:46
door T5je
crackedtooth schreef:
T5je schreef:
liquid_force schreef: En waarom niet? Zou het echt schelen? Stel 5 pk winst, voel je dat dan op de aanwezige 250 pk? Blok loopt goed, pingelt niet en trekt goed door. Geen stotteren of inhouden, ook niet stationair. Behalve die keren dat de bobines doorsloegen dan. Maar dat heeft niks met RON te maken.
Sterket nog, tank zelfs bij d "witte pomp" en enkele keren bij Shell en andere "merkbenzines".

Maar zit wel te denken aan chiptuning. Ben alleen het adres kwijt van die tuner in Houten. Dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurd met 95 en 98.