Pagina 1 van 2
Slecht starten 1.6D
Geplaatst: 18.06.2008 - 23:53
door Paul
Hi All,
Zoals jullie weten heb ik een 1.6D in mijn C30 liggen, nu vroeg ik me af of het normaal was dat hij af en toe veel langer doet om te starten dan anders.
Mijn diesel ervaringen zijn niet extreem hoog, maar heb er nu bijna 16.000km op zitten en had het in begin ook wel eens dat hij wat moeilijker startte maar daarna ging het wel weer.
Nu sinds gisteren heb ik echt vier keer gehad dat hij na aandringen start.
Zou het aan mijn Ipod adapter kunnen liggen ofzo?
Geplaatst: 19.06.2008 - 07:24
door rsnhakan
Ipod adapter? Misschien luister je teveel muziek

.
Laat je dealer ernaar kijken? Misschien vind die iets.
Geplaatst: 19.06.2008 - 07:41
door lancer
Met m'n 1.6D geen last van. De 1.8i wel eens. Het verschil? De 1.6D maakt nooit korte ritjes, de 1.8 wel eens, waardoor het uitlaatkanaal wat vervuild kan raken (ff goed gassen en 't is opgelost).
Ik kan me ook voorstellen dat als je met een 1.6D juist "sportief" rijdt, dat het roetfilter wat vaker dan eens in de 1000km (geloof ik) schoongebrand moet worden.
Geplaatst: 19.06.2008 - 08:33
door Paul
Hmm misschien is dat het inderdaad wel. Rij namelijk inderdaad ook wel eens korte stukjes en volgens mij is het dan vooral het geval.
Ik ga het even in de gaten houden
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:04
door PeeJay
En als je hem eerst een aantal seconden op het contact zet voordat je hem start? Zodat de gloeibougies goed warm zijn?
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:07
door Paul
Het is ook zo dat als ik stukje heb gereden en dan de auto start dat het soms moeilijk gaat, terwijl ik dan juist denk dat die dingen warm zijn.
Hakan, Ipod adapter dacht ik aan omdat hij misschien niet goed afsluit waardoor accu minder spanning geeft.
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:11
door PeeJay
Paul schreef:Het is ook zo dat als ik stukje heb gereden en dan de auto start dat het soms moeilijk gaat, terwijl ik dan juist denk dat die dingen warm zijn.
Hakan, Ipod adapter dacht ik aan omdat hij misschien niet goed afsluit waardoor accu minder spanning geeft.
Dat zou niet moeten uitmaken eigenlijk. Het is niet zo dat er spanning voor een goede vonk geleverd moet worden, zoals bij een benzine

Zodra de motor goed rondgaat en de brandstofpomp werkt naar behoren, dan moet hij snel starten.
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:13
door Paul
OHw ok, nou ik zal even een filmpje maken hoe hij zo start, dan kan ik dat ook aan de dealer laten horen.
Geplaatst: 19.06.2008 - 09:27
door PeeJay
Paul schreef:OHw ok, nou ik zal even een filmpje maken hoe hij zo start, dan kan ik dat ook aan de dealer laten horen.
Je weet dat een diesel een zelfontbrander wordt genoemd, omdat de motor loopt zonder bougies die een vonk leveren hè?

En met dit weer zou je de gloeibougies eigenlijk niet eens nodig moeten hebben, alhoewel ik altijd braaf wacht tot het lampje van mijn dieseltje uitgaat

Geplaatst: 19.06.2008 - 09:29
door Paul
Ja dat lampje heb ik niet meer!
Enne nee rest wist ik niet

Geplaatst: 19.06.2008 - 09:43
door PeeJay
Paul schreef:Ja dat lampje heb ik niet meer!
Enne nee rest wist ik niet

Geen lampje vanaf het begin of inmiddels geen lampje meer? :?
Okay, even een korte les
Een diesel heeft een hoge compressie. Tijdens de compressieslag wordt de lucht in de cilinder zo erg samengedrukt, dat de temperatuur in de cilinder boven de onstekingstemperatuur van diesel ligt (veel hoger dan bij een benzine trouwens). Op vrijwel het bovenste punt van de zuigerslag, wordt de diesel onder hoge druk ingespoten (hoge compressie -> veel weerstand -> de reden waarom een common rail systeem met meer dan 1500bar inspuit

). Bij een benzine wordt brandstof voor de compressieslag ingespoten en wordt de brandstof samengedrukt en daarna onstoken met een bougievonk.
Een diesel heet dus een zelfontbrander ,omdat het lopen van de motor automatisch in stand wordt gehouden zolang er maar diesel wordt ingespoten. Een ontsteking is niet nodig en bougies ook niet.
Geplaatst: 19.06.2008 - 16:34
door menjo
De startmotor werkt bij een diesel ook gewoon op stroom...
Als je veel korte ritjes maakt kan het best zijn dat de accu nog niet helemaal opgeladen is van het gigantische stroomverbruik tijdens het starten (ondanks dat er geen vonkjes nodig waren).
Geplaatst: 19.06.2008 - 16:50
door PeeJay
menjo schreef:De startmotor werkt bij een diesel ook gewoon op stroom...
Als je veel korte ritjes maakt kan het best zijn dat de accu nog niet helemaal opgeladen is van het gigantische stroomverbruik tijdens het starten (ondanks dat er geen vonkjes nodig waren).
Het is heel makkelijk bij een diesel. Als de startmotor de motor rond kan krijgen, dan moet de auto gewoon vlot starten.
Als een accu flink leeg is, dan is een rit van 20 minuten al voldoende om de motor direct te starten. Paul heeft het ook na een rit met een warme motor, waardoor ik de accu eigenlijk uitsluit als probleemveroorzaker.
Geplaatst: 19.06.2008 - 21:10
door Edgar
Nu 60.000km gereden met mijn 1.6D... nooit dit probleem gehad
Geplaatst: 21.06.2008 - 20:40
door demeyerb
na 10.000km nooit tegengekomen
Geplaatst: 22.06.2008 - 10:51
door Paul
Nou ik geef het wel door met de 20.000km check, durf eerlijk gezegd niet zo snel meer naar de garage te gaan.
Geplaatst: 22.06.2008 - 10:56
door rsnhakan
Kom je er vaak dan

?
Geplaatst: 22.06.2008 - 10:56
door Paul
Moet je even mijn Topic Mijn C30 zoeken of het topic windruis
Geplaatst: 23.06.2008 - 11:49
door oldostofjas
Voorgloeien hoeft in ieder geval pas bij -2 graden of lager.
Ik heb na 10000 km ook nog geen startproblemen. Duurt volgens mij nog niet eens een seconde.
Geplaatst: 23.06.2008 - 12:02
door Paul
Eigenlijk klinkt de titel erger dan het is, hij start namelijk gewoon. Maar het duurt wat langer voordat hij aanslaat.
Aangezien ik zaterdag even naar Spanje ga rijden ermee rij ik nog even langs de garage voor zomercheck

Zal ik het dan even doorgeven