Thermische barst
Geplaatst: 19.06.2008 - 11:16
Hallo iedereen,
Tijdens men laatste uitstapje naar de Alpen (toch al enige tijd geleden) ontdekt ik een barst in de voorruit waaneer ik de namiddag men wagen wou gebruiken. Het betrof een barst die haar oorsprong vond op de rand van de groene zonneband en het normale glas. De wagen had de hele dag stil gestaan, en de voorgaande dagen had ik niet één inslag gehoord tijdens het rijden. Ook kon ik niet direct een inslagplaats waarnemen. De wagen had een hele dag in een zeer heftig zonnetje gestaan op een 3000m hoogte.
Na eens deftig gevloekt te hebben reed ik onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde garage. Op deze korte rit kon ik de barst zien groeien van een dikke 20cm naar een dikke 70cm. Ook ontstonden er op allerlei plaatsen verbredingen waar het glas begon te schilferen. De lokale garagist sprak direct over een thermische barst, en was daar 200% van overtuigd. Zijn advies bij het gebrek aan de passende ruit: maken dat ik terug in België was. Wat perfect uitkwam aangezien ik de volgende dag reeds moest terugkeren. 's nachts was de barst niet meer gegroeid. Maar van zodra er zon op kwam begon ze terug te leven. En breidde zich parallel met de groen band verder uit. Ook begon ze zich richting regensensor te verplaatsen. Gelukkig nam haar groeitempo af van zodra ik begon auto te rijden op hoge snelheid, door de frisse wind op de ruit vermoed ik. Na een probleemloze, maar bange terugrit, kwam ik thuis aan. De barst had intussen de linkerstijl bereikt en de bovenrand van het raam. De spanning werd onderweg steeds groter, waardoor ik met miniscule gaatjes kwam te zitten, en grote plaatsen met schilfers.
Vanuit oostenrijk had ik reeds een ruit besteld bij Vermant in de hoop een snelle herstelling te krijgen. Pas twee weken later werd de ruit van de wagen vervangen (in tussentijd maar tijdelijk een andere wagen gebruikt). (diep gevloek)
Eens aangekomen bij Vermant lachen ze me vierkant weg bij de uitleg over de thermische barst. Ze claimen een inslag, wat ik ook zou doen aangezien er op de wagen selected used car garantie loopt en een ruit toch een redelijke duit kost aan hun dan.
De mechanieker wist me achteraf te zeggen dat hij toch ook dacht dat het een thermische barst was, ondanks het eerdere gespot van zijn baas, en had direct een nummer bij volvo aangevraagd voor een garantieherstelling. Deze komen echter met de uitleg dat de productiereeks waartoe mijn wagen behoort te kampen heeft gehad met thermische barsten; alleen kwamen deze voor in het eerste jaar na aankoop.
Nu vraag ik mij af hoe een barst datum gevoelig kan zijn? Eén ding staat vast het was nog steeds de originele ruit. Kan een omschakeling in autogebruik (verandering van eigenaar) hier enige invloed op hebben misschien?
Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben? Tips?
Alles is welkom! Ik heb in ieder geval onder deze omstandigheden geen zin een 700 euro neer te tellen voor een voorruit .
Mvg,
Koen
Tijdens men laatste uitstapje naar de Alpen (toch al enige tijd geleden) ontdekt ik een barst in de voorruit waaneer ik de namiddag men wagen wou gebruiken. Het betrof een barst die haar oorsprong vond op de rand van de groene zonneband en het normale glas. De wagen had de hele dag stil gestaan, en de voorgaande dagen had ik niet één inslag gehoord tijdens het rijden. Ook kon ik niet direct een inslagplaats waarnemen. De wagen had een hele dag in een zeer heftig zonnetje gestaan op een 3000m hoogte.
Na eens deftig gevloekt te hebben reed ik onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde garage. Op deze korte rit kon ik de barst zien groeien van een dikke 20cm naar een dikke 70cm. Ook ontstonden er op allerlei plaatsen verbredingen waar het glas begon te schilferen. De lokale garagist sprak direct over een thermische barst, en was daar 200% van overtuigd. Zijn advies bij het gebrek aan de passende ruit: maken dat ik terug in België was. Wat perfect uitkwam aangezien ik de volgende dag reeds moest terugkeren. 's nachts was de barst niet meer gegroeid. Maar van zodra er zon op kwam begon ze terug te leven. En breidde zich parallel met de groen band verder uit. Ook begon ze zich richting regensensor te verplaatsen. Gelukkig nam haar groeitempo af van zodra ik begon auto te rijden op hoge snelheid, door de frisse wind op de ruit vermoed ik. Na een probleemloze, maar bange terugrit, kwam ik thuis aan. De barst had intussen de linkerstijl bereikt en de bovenrand van het raam. De spanning werd onderweg steeds groter, waardoor ik met miniscule gaatjes kwam te zitten, en grote plaatsen met schilfers.
Vanuit oostenrijk had ik reeds een ruit besteld bij Vermant in de hoop een snelle herstelling te krijgen. Pas twee weken later werd de ruit van de wagen vervangen (in tussentijd maar tijdelijk een andere wagen gebruikt). (diep gevloek)
Eens aangekomen bij Vermant lachen ze me vierkant weg bij de uitleg over de thermische barst. Ze claimen een inslag, wat ik ook zou doen aangezien er op de wagen selected used car garantie loopt en een ruit toch een redelijke duit kost aan hun dan.
De mechanieker wist me achteraf te zeggen dat hij toch ook dacht dat het een thermische barst was, ondanks het eerdere gespot van zijn baas, en had direct een nummer bij volvo aangevraagd voor een garantieherstelling. Deze komen echter met de uitleg dat de productiereeks waartoe mijn wagen behoort te kampen heeft gehad met thermische barsten; alleen kwamen deze voor in het eerste jaar na aankoop.
Nu vraag ik mij af hoe een barst datum gevoelig kan zijn? Eén ding staat vast het was nog steeds de originele ruit. Kan een omschakeling in autogebruik (verandering van eigenaar) hier enige invloed op hebben misschien?
Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben? Tips?
Alles is welkom! Ik heb in ieder geval onder deze omstandigheden geen zin een 700 euro neer te tellen voor een voorruit .
Mvg,
Koen