Hoe stel je de kleppen van je Volvo 400
Geplaatst: 22.06.2008 - 01:56
Sinds 3 maanden heb ik het genoegen om in een 440 1.8 uit 1995 op LPG G3 te mogen rijden. De vorige eigenaar had netjes elke 15.000 km de kleppen gesteld (Volvo adviseert bij LPG elke 30.000 km.) en ik besloot dat schema maar netjes te volgen. Had het nooit zelf gedaan, maar heb zelf wel enige technische handigheid en met uitleg van de vorige eigenaar, de vraagbaak en het forum besloot ik me eraan te wagen. Ik heb er foto's van gemaakt maar had die hier nog niet neergezet. Ik zag dat er iemand was met een vraag over kleppen stellen dus besloot maar even een uitleg te maken.
Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar onder andere kleppenstelgereedschap kunnen overnemen:

Dit is hoe ik het heb gedaan:
Ik ben begonnen om kap boven op de motor los te halen. Door de 3 bouten aan de bovenkant los te halen kun je zo de hele kap eraf halen.

Daarna haal je het kleppendeksel eraf en de bougies eruit en heb je dit voor je:

Daarna draai je de nokkenas zo dat van de te controleren cilinder beide nokken ongeveer even hoog staan en de cilinder in het BDP staat:

Vervolgens meet je met een voelermaat de speling op:

Als er een ander kleppenstelplaatje in moet draai je eerst de nokkenas iets verder zodat hij niet meer in het BDP staat. Dan draai je de uitsparingen waar de kleppenstelplaatjes in zitten naar voren. Daarna zet je het speciaal gereedschap er tussen en haal je het plaatje eruit.


Wat olie op het nieuwe plaatje en dan er in.
Ben de eerste keer 2 uur bezig geweest en heb 4 klepstelplaatjes moeten vervangen. Maar het was een eerste keer en de volgende keer moet het wel in 1 uur lukken.
Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar onder andere kleppenstelgereedschap kunnen overnemen:

Dit is hoe ik het heb gedaan:
Ik ben begonnen om kap boven op de motor los te halen. Door de 3 bouten aan de bovenkant los te halen kun je zo de hele kap eraf halen.

Daarna haal je het kleppendeksel eraf en de bougies eruit en heb je dit voor je:

Daarna draai je de nokkenas zo dat van de te controleren cilinder beide nokken ongeveer even hoog staan en de cilinder in het BDP staat:

Vervolgens meet je met een voelermaat de speling op:

Als er een ander kleppenstelplaatje in moet draai je eerst de nokkenas iets verder zodat hij niet meer in het BDP staat. Dan draai je de uitsparingen waar de kleppenstelplaatjes in zitten naar voren. Daarna zet je het speciaal gereedschap er tussen en haal je het plaatje eruit.


Wat olie op het nieuwe plaatje en dan er in.
Ben de eerste keer 2 uur bezig geweest en heb 4 klepstelplaatjes moeten vervangen. Maar het was een eerste keer en de volgende keer moet het wel in 1 uur lukken.