Pagina 1 van 3

V40 T-4 '98 probleem - Natte bougies = opgelost

Geplaatst: 24.06.2008 - 13:05
door Mathijs T-4
Dit weekend, lang weekend, lekker naar de ardennen geweest..
heerlijk weer, echt super, op de heenweg heerlijk gereden gemiddeld 130-140 allemaal perfect,
tank zo goed als leeg gereden..

daar de volvo eens lekker gewassen, onder de motorkap ook vies, dus beetje turtle wax shampoo en water en alles weer schoon.
daarna naar de bakker etc en toen begonnen de problemen...

daar de volvo eens lekker gewassen, onder de motorkap ook vies, dus beetje turtle wax shampoo en water en alles weer schoon.
daarna naar de bakker en toen begonnen de problemen...

ik moest ook tanken want er zat nog voor 20km benzine in de tank, dus de tank was hartstikke leeg
(paars flesje Wynn's met bougie / etc reiniger bij mn volle tank gedaan)

- niet meer mooi stationair lopen
- stotteren
- niet volle vermogen beschikbaar
- bij lage toeren op snelweg ook stotteren


dus... help!!... wie weet wat het is?
luchtfilter is droog en ziet er prima uit, ik kan helaas niet onder de afdekkap kijken wat 2 Torx schroeven zijn lam gedraaid.. klotezooi!

maandag naar de garage waar ik hem heb gekocht, gelukkig wat garantie.. maar als iemand tips / ideeen heeft!?

Geplaatst: 24.06.2008 - 14:35
door S80 Executive
Is je verdelerkap/ontsteking misschien ook nat geworden? Heb ik ook wel eens gehad met een S70 die ik iets te enthousiast met een hogedrukspuit bewerkte. Ging overigens vanzelf weer weg...

S80

Geplaatst: 24.06.2008 - 14:41
door Mathijs T-4
tja,ik kan niet onder de afdekkap van de motor komen. (2 Torx schroeven zijn kapot gedraaid!)

hij heeft aardig lang in de zon gestaan, nadien 300km mee gereden en het euvel is niet verholpen.

zal dat nog kunnen drogen?

Geplaatst: 24.06.2008 - 14:45
door Exeres
Heb mn motor ook dit weekend afgewassen, en na 5minuutjes draaien was het stotteren ook verholpen. Raar dat het bij jou zo lang blijft aanhouden! Hopelijk is ie gauw weer de oude!!

Geplaatst: 24.06.2008 - 14:53
door Mathijs T-4
ja ik denk eerlijk gezegd dat de lege tank in combinatie met vuile benzine/ rest benzine het probleem is..
bij vol gas geven gaat het redelijk, net alsof hij een mindere hoeveelheid niet door wil laten...


ik hoop t ook!

Geplaatst: 24.06.2008 - 16:25
door Mathijs T-4
morgenochtend maar eens laten uitlezen bij Broekhuis.

we'll see!

Geplaatst: 24.06.2008 - 16:44
door menjo
S80 Executive schreef:Is je verdelerkap/ontsteking misschien ook nat geworden? Heb ik ook wel eens gehad met een S70 die ik iets te enthousiast met een hogedrukspuit bewerkte. Ging overigens vanzelf weer weg...
Een V40/S40 benzine heeft geen verdeler.
Ik verdenk eerder dat Wynn spul, waarschijnlijk is er heel wat vuil losgekomen dat nu door de motor heen gaat/ging. Staan wel meer verhalen over hier op het forum. Een T4 is ook wel erg gevoelig voor benzinesamenstelling.

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:00
door Mathijs T-4
voordat ik het Wynn spul erin deed stotterde en deed hij al..

juist de wynn door dat gestotter etc erin gedaan.

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:03
door menjo
Aha... het zou inderdaad kunnen dat doordat je je tank bijna leeg hebt gereden al het vuil uit de tank je benzine pomp/filter in is gegaan.

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:13
door Bart Giesen
S80 Executive schreef:Is je verdelerkap/ontsteking misschien ook nat geworden? Heb ik ook wel eens gehad met een S70 die ik iets te enthousiast met een hogedrukspuit bewerkte. Ging overigens vanzelf weer weg...

S80
Kan me vergissen, maar verdeelkap / rotor is techniek die niet op een S/V40 te vinden is.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het komt doordat je je tank heb leeggereden of van die (niet zinvolle) Wyns sapjes hebt gebruikt.
Ik ben benieuwd joh

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:18
door Mathijs T-4
ik heb die wynn's er alleen ingegooid omdat hij zo raar deed, dacht aan een vuile bougie oid.

is het reinigen van de brandstofpomp dan de wellicht simpele (?) oplossing?

morgenochtend gaat Volvo Broekhuis hem uitlezen, dus vroeg uit de veren.

ik ben zelf ook erg benieuwd!!!

:-)

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:23
door Bart Giesen
Het is maar speculeren, maar slecht stationair, vermogenverlies etc....

In de periode dat ik een Nissan 200sx Turbo reed, en dit deed zich voor, was 99% te verwijten aan een lek ergens in het systeem van turbo naar inlaat.

Heb je de bougiedoppen al ff losgetrokken?

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:24
door Mathijs T-4
nope, want ik kan niet onder de kap!
zo even naar de ijzerhandel voor een oplossing voor die lam gedraaide schroefkop...

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:36
door Bart Giesen
Slijptol :d

Oude schroevendraaier, platte kop, erop zetten en een flinke mep erop geven, draait ie dan wel?

Geplaatst: 24.06.2008 - 17:51
door Turbodesk
Dit heb ik ook gehad. Door het bodemwassen in de wasstraat was er water in de bougiegaten gekomen en stonden de bougies onder water.

En ik heb het gehad na het afspuiten van de motor met de hogedrukspuit. Ondanks dat er een kap overheen zit loopt er toch water in de bougiegaten.

Dit gebeurt bij de V40 heel snel. Door het ontwerp van de bovenkant van de motor kan er heel snel water in de bougiegaten lopen.

Waarschijnlijk staat er dus water in de bougiegaten bij jouw auto.

Geplaatst: 24.06.2008 - 19:19
door Bart Giesen
Ook mijn vermoeden idd

Geplaatst: 24.06.2008 - 21:57
door Mathijs T-4
hmm, dank! morgen bij de dealer komt t vast goed, heb de Torx schroeven los gekregen.
dus prima!

Geplaatst: 25.06.2008 - 09:46
door Mathijs T-4
Zo kom net van Broekhuis in Zeist en ze hebben even gekeken, geconstateerd dat de auto op 3 pitten loopt... maar waardoor weten ze niet,
overlegd met de garage waar ik hem heb gekocht en ik breng hem maandag toch daar naartoe zodat ze kunnen bekijken hoe & wat.

ga vanavond even mijn buurman raadplegen om de bougies na te kijken (heb amper gereedschap & geen idee hoe het moet)

en dan zien we maandag weer.

volvo adviseerde mij er weinig mee te rijden ivm schade aan bobine & katalysator maar dat vind de garage van aankoop een goedkopere oplossing dan het door volvo te laten bekijken..

tja... ach, ben er al mee vanuit belgie gereden en hij doet t nog steeds..

Geplaatst: 25.06.2008 - 15:32
door S80 Executive
@Bart Giesen,

Tja, je kunt wel zien dat ik zelden onder de motorkap te vinden ben...

S80

Geplaatst: 25.06.2008 - 21:09
door Mathijs T-4
zo, probleem opgelost!
zeiknatte bougies..

nu alles drooggeblazen met perslucht en ff gereden.

kan ik iets verwachten qua problemen met kat, bougies, etc. ?
ik heb 300km gereden met de natte bougies.