Pagina 1 van 1

Alternatief voor chiptunen?

Geplaatst: 24.06.2008 - 23:05
door rbro
Hallo,

Ik rij in een V50 2.0D (MY08) en zou willen weten wat voor mogelijkheden er naast het chiptunen (lease auto!) zijn om de moter wat sneller/directer aan te laten aanslaan als je gas geeft.
Mijn vorige auto was een Mazda6 station met een 120pk diesel en ik heb sterk het gevoel dat deze vlotter reageerde dan de 143pk in de (lichtere) volvo.
Van mij hoeft dus niet per se het vermogen (pk/koppel) omhoog maar wat sneller reageren op het gas zou de specificaties van de moter beter passen.
Er staat overigens bijna 20.000 km op de teller en is zeker 7.000km op de autobahn geweest. Je hoort soms van die verhalen over inrijden..

Iemand een suggestie?

Re: Alternatief voor chiptunen?

Geplaatst: 27.06.2008 - 12:56
door crackedtooth
rbro schreef:Hallo,

Ik rij in een V50 2.0D (MY08) en zou willen weten wat voor mogelijkheden er naast het chiptunen (lease auto!) zijn om de moter wat sneller/directer aan te laten aanslaan als je gas geeft.
Mijn vorige auto was een Mazda6 station met een 120pk diesel en ik heb sterk het gevoel dat deze vlotter reageerde dan de 143pk in de (lichtere) volvo.
Van mij hoeft dus niet per se het vermogen (pk/koppel) omhoog maar wat sneller reageren op het gas zou de specificaties van de moter beter passen.
Er staat overigens bijna 20.000 km op de teller en is zeker 7.000km op de autobahn geweest. Je hoort soms van die verhalen over inrijden..

Iemand een suggestie?
wel chiptunen, maar met ppc (soort pocket pc)
zodat je hem zelf terug kan zetten voor een beurt of voor inleveren bij lease

geen andere suggesties

Geplaatst: 27.06.2008 - 18:20
door Fredhead
Als fellere reactie op het gaspedaal zou je nog een ander luchtfilter kunnen overwegen.
Hier op het forum zijn een aantal mensen die met een K&N vervangingsfilter rijden, ook met een 2.0D

Geplaatst: 27.06.2008 - 23:32
door geestschrijver
Zwaardere schoenen.

Geplaatst: 27.06.2008 - 23:36
door Michael Oud
Sta je ook nog eens sneller stil!

Geplaatst: 28.06.2008 - 11:44
door Shockwave
kheb nog een paar legerkisten met stalen neus in de aanbieding...........

serieus:
wel chiptunen, maar met ppc (soort pocket pc)

Geplaatst: 28.06.2008 - 12:02
door rbro
@fredhead; Ik heb op dit forum niet echt positieve berichten gelezen over het toepassen van een K&N vervangingsfilter. Ik zal de personen zelf eens rechstreeks benaderen. Bedankt voor je suggestie.

En ga er maar vanuit dat ik het pedaal flink heb ingetrapt. Met mijn 2m lengte ben ik zelfs in staat om hem tot aan het nummerbord in te duwen. Helaas lijkt de moter (het management) bij elke dot gas even te moeten na denken of het wel verstandig en veilig is om zo veel gas te geven (ook als je het wat gedoseerd doet).
Als ik de weinige reacties op deze topic zo bekijk vrees is dat het moter management tunen het enige middel is om het vermogen sneller aan te spreken..

Geplaatst: 28.06.2008 - 13:06
door Fat Rat
Je zegt het zelf al eigenlijk, het motormanagement moet erover nadenken zo lijkt het. Met chiptunen pas je het motormanagement aan....

Geplaatst: 28.06.2008 - 15:37
door eddy3
K&N luchtfilter hebben ze me overal afgeraden,voor een turbodiesel???Heb er ooit ene gehad op men 850 2.5 10V,was toch voelbaar en iets grover van geluid,(lees: iets luidruchtiger)

Geplaatst: 04.07.2008 - 18:35
door BarnOwl
Weet iemand eigenlijk een intelligente reden waarom leasemaatschappijen geen chiptuning toestaan?

Geplaatst: 04.07.2008 - 19:00
door eXite
Verhoogde slijtage in de aandrijflijn = hogere onderhoudskosten en hogere afschrijving.

Geplaatst: 04.07.2008 - 19:15
door bart simpson
een groter en niet op fabrieksgaranties verhaalbaar uitvalsrisico (los van het mogelijk ineens niet meer aan typegoedkeuringseisen voldoen)

Geplaatst: 04.07.2008 - 20:01
door geestschrijver
rbro schreef: Helaas lijkt de moter (het management) bij elke dot gas even te moeten na denken of het wel verstandig en veilig is om zo veel gas te geven
Ja, hehe, het is een Volvo.

Geplaatst: 04.07.2008 - 20:57
door VolvoKramer
Tja op die leasemaatschappijen. Het heeft te maken met de fabrikant volgens mij. VW geeft namelijk wel garantie op Chiptuning en Volvo een paar jaar geleden niet!

Je kunt bij een VW zelfs via de dealer of af fabriek chiptuning bestellen dacht ik.

Ik heb het ooit eens overwogen bij mijn V40 1.9D maar was achteraf blij dat ik het niet gedaan had. Kwam namelijk op een moment met een motorstoring te staan. Als je dan je auto gechipt hebt/had, had ik de kosten voor reparatie zelf kunnen betalen aan de leasemaatschappij. In dit geval werd het gerepareerd onder garantie van Volvo.