Pagina 1 van 2

(Updated) 440 Turbo Case Closed

Geplaatst: 01.07.2008 - 13:41
door STS-135
Sommigen hadden alwel gelezen wat voor een mega ellende ik heb gehad met mijn 440 turbo.

Voor de apk al bakken met geld uitgegeven, net nadat ik hem had gerepareerd en de herkeuring ging doen bleek opeens mijn radiateur lek te zijn en stond ik met een kokende motor stil.

Nu ik dit ook heb gerepareerd blijkt opeens mijn koppakking lek te zijn! :S

Ik vond al dat hij heel erg moeilijk starte en nu kom ik er net achter dat er benzine in mijn koelvloeistof zit en koelvloeistof in mijn olie...


Nu is mijn vraag, is het nog de moeite waard om ook dit nog te gaan doen.

Het zit zo, ik ben nu denk ik rond de 400 euro kwijt aan de onderhoudskosten.

Voor de apk moet ik nog 1 remklauw rechtsachter en 2 nieuwe voorbanden hebben.

dus dat maakt al 300 euro extra, totaal dan 700 euro.
Nu moet ik ook nog een kop gaan aanpakken en dit is iets wat ik nog nooit heb gedaan, weet in elk geval dat ik een koppaking nodig heb, een spruitstukpakking, rekbouten en de kop moet laten vlakken.

Dit zal als ik het zelf doe ook wel 200 euro gaan kostten bij elkaar.

En uiteraard moet ik dan geen rare dingen tegenkomen zoals scheuren in de kop etc
Is dit het waard, ik heb de auto een jaar geleden gekocht voor een vriendenprijs van 1000 euro.

Als dit allemaal wel goed gaat ben ik dalijk 900 euro aan reparaties kwijt aan de auto.

Als ik hem nu verkoop krijg ik niks terug, maar als ik hem ga repareren kunnen de kosten nog veel hoger oplopen.



Wlke tips geven de kenners aan mij?
(gevalletje hopeloos of de moeite waard?)

Auto specs.

-Volvo 440 turbo
-Km stand: 244000
-Technische staat verder goed is ok, geen roest, veren etc zijn goed.
-op airco en leer na alle opties

1 jaar in mijn bezit

Geplaatst: 01.07.2008 - 13:58
door Steev
Maar stel als je die reparaties uitvoert, ben je nog altijd goedkoper uit dan een nieuwe wagen. en dan moet je ook nog maar hopen dat alles met de nieuwe wagen perfect is.

Als alles weer perfect is kan ie er weer een ton tegen aan :bday:

Geplaatst: 01.07.2008 - 14:08
door mightyspawn
1000 euro is toch geen vriendenprijs, lijkt me de standaard prijs voor de 4xx serie. Behalve 96 model met alle opties erop die ooit mogelijk waren.

En tja, moeilijk te zeggen. Klinkt alsof deze in het verleden behoorlijk afgeragd is, misschien idee om deze weg te doen en op zoek gaan naar een exemplaar met weinig km en die van een wat oudere particulier is. Zo heb ik al 2 keer een 460 gekocht en beide nooit veel onkosten aan gehad. Tuurlijk keer een dynamo, waterpomp etc. Maar zowat een complete kop revisie nog nooit.

Geplaatst: 01.07.2008 - 17:24
door stefmen
mightyspawn schreef:1000 euro is toch geen vriendenprijs, lijkt me de standaard prijs voor de 4xx serie. Behalve 96 model met alle opties erop die ooit mogelijk waren.
Ik heb 1500 euro betaald voor mijn Volvo 440 1.8i uit 1996 met 139.000km op te teller. Wel vrij veel opties.. Heb ik teveel betaald dan?

Ik zelf zou zo'n bedrag er niet meer in investeren.. Lijkt me onbegonnen werk.. Waar houdt het op he?

Geplaatst: 01.07.2008 - 17:51
door nielo
Mooie prijs stefman;)
vindt het een normale prijs, meer dan 1500 zou ik ernooit aan uitgeven.

Geplaatst: 01.07.2008 - 20:14
door rvdodewaard
Ik ken dat wel, al die pech. Maar ja, als je verder niet teveel ellende verwacht zou ik de auto zonder meer (laten) repareren. Je weet in elk geval min of meer waar je aan toe bent en als je nu weer een andere auto koopt, dan is het maar weer de vraag. Misschien heb je iemand via via die voor een leuk prijsje de reparaties kan uitvoeren? Koppakking zou ik persoonlijk toch niet zelf aan beginnen.

Geplaatst: 01.07.2008 - 20:17
door nielo
Ik ken iemand die alleen volvo 400 serie onderhoud.

Geplaatst: 01.07.2008 - 21:41
door wpee
Tel maar een uit wat een andere auto (die je dan moet aanschaffen denk ik) het eerste jaar kost aan afschrijving....
Mijn stelling 1000 euro onderhoud is minder dan afschrijving van een andere auto van rond de 5000 euro aanschaf.

Tsja, ..

Trouwens vlakken is niet altijd nodig. Je kunt met een ijzeren liniaal meten of er gevlakt moet worden, er mogen geen kromme vlakken zijn, dus ook geen bollingen.

Bij mij was gewoon de koperen ring van een cylinder aangevreten, daardoor gaan oxideren en rot, Daarna druk op koelsysteem en bij uitzetten water in de cylinder.

Reparen was alleen pakking vervangen, bouten niet. (Kun je ook nameten of ze gerekt zijn want dan zijn de in het midden dunner).
Gaat al 50dkm en 5 jaar goed zo.

Geplaatst: 02.07.2008 - 13:24
door STS-135
Exuses voor de late reactie maar ik ben gisteren en vandaag behoorlijk druk geweest om mijn scooter weer aan de praat te krijgen.


Ik ben er inmmiddels uit wat ik ga doen, ik heb besloten de auto toch te gaan maken, waard is hij het niet maar ik wil er dan ook nog een poosje van kunnen genieten.


Ik ga aankomende week, en misschien deze week al beginnen met het verwijderen van de kop om de schade eens goed te bekijken en meteen de staat van mijn blok eens te bekijken.

Zoals het er nu uitziet kan ik mits het alleen de koppaking is redelijk goedkoop repareren.

Wel overweeg ik om toch eens te gaan kijken wat ik kwijt ben voor een revisieblok, ik heb altijd het beestje al eens iets meer pit willen geven door hem te chippen namelijk :)

Dus ik ga nu maar eens kijken wat ik dan kwijt zou zijn, ik ben nu toch al geld aan het weggooien immers ;)


Bedankt voor de reacties dankzij dit forum heb ik al vele beslissingen genomen en hopelijk is ook dit weer eens de goede :)

Geplaatst: 02.07.2008 - 16:10
door Iroll
Wouter heeft nog een mooi turbo blok liggen voor €350 heeft 149dkm gedraaid. Een revisie blok gaat je gauw om en nabij de €2000 excl. kosten.
http://link.marktplaats.nl/172049943

Geplaatst: 08.07.2008 - 09:18
door STS-135
Ik ga vandaag de kop verwijderen en zan ga ik eens kijken wat de schade is, met een beetje geluk is alleen de pakking niet goed meer en zit het spul zo weer in elkaar.

Ik heb alleen gehoord dat er in het werkplaatshandboek staat dat je nooit de kop mag vlakken van een 440 turbo?

Wat is hiervan de reden? Zoveel neemt je druk toch niet toe als je kijkt wat er daadwerkelijk afgaat met vlakken?

Dus ik dacht als ie gevlakt moet worden moet dat toch gebeuren en kan ik misschien wel gewoon gebruik maken van een overmaatse pakking.

Raden jullie dit aan of juist af?

Dat blok vind ik een beetje moeilijk, weet niet of het nu wel of niet een goed blok is,eerst maar eens kijken naar mijn eigen blok en als het echt in de poeier zit dan ga ik met hem contact opnemen om alsnog dat blok over te nemen.

Geplaatst: 08.07.2008 - 10:09
door Iroll
Ik heb alleen gehoord dat er in het werkplaatshandboek staat dat je nooit de kop mag vlakken van een 440 turbo?
Ik denk dat ze bedoelen dat je hem niet mag vlakken om de compressie te verhogen. Daar kan een turboblok niet tegen. Om hem pas te vlakken gaat er zo weinig af dat het de compressie nauwelijks verhoogt. Een alu kop trekt snel krom als die oververhit is geweest, dus vlakken lijkt me wel nodig als je de koppakking vervangt. Kost niet veel en is zo gebeurt op een vlakbank.

Geplaatst: 08.07.2008 - 22:00
door STS-135
vandaag dan de kop (geprobeerd) te verwijderen met behulp van een vriend die zulke dingen al eerder heeft gedaan.

begonnen met alle troep die rondom het blok zit te verwijderen zoals de intercooler+leidingen, bougies en die irritante kleine leidingen toen het inlaatspruitstuk eraf gehaald en de distributie, allemaal zonder noemenswaardige problemen.

toen begonnen met de troep aan de achterkant van het blok. Dat is dus heel wat laster is dan het eruit ziet. volgens de vraagbaak moet namelijk de voorpijp er eerst af, iets was dus al vrij snel foutging doordat de 4 (bovenste) moeren van de voorpijp rot of doorgedraaid zijn. die gaat er dus niet af zonder grof geweld. toen geprobeerd om hem los te maken bij de flens tussen spruitstuk turbo en uitlaat. die moeren (geen bouten dus) gingen wel goed los.
toen de kopbouten eraf gehaald en geprobeerd de kop los te trekken van het spruitstuk, iets wat dus ERG lastig blijkt te zijn want de draadeinden die uit het spruitstuk steken zorgen ervoor dat de kop niet omhoog kan komen en de 2 bussen die in het onderblok zitten zorgen ervoor dat je de kop niet naar voren kan schuiven om de draadeinden vrij te krijgen van het spruitstuk.

o ja, de spruitstukken die aan de kop vastzitten krijg je niet los omdat het spruitstuk van de turbo in de weg zit en die krijg je weer niet weg omdat de bouten van de voorpijp niet los komen....

een heerlijk viceus circeltje dus. :(

als iemand nog heldere ideeën heeft kan ik ze goed gebruiken



heeft iemand als eens deze sticker gelezen die bovenop de turbo zit?:

Afbeelding

"not intended for aircraft use" ????? hoe hard denken ze wel dat zo'n 440 kan?

Geplaatst: 08.07.2008 - 23:31
door RobsterS70R
Goed bezig daar!

Denk dat het laatste zinnetje verband houdt met het feit dat Volvo ook vliegtuigmotoren maakt ;)

Geplaatst: 24.11.2008 - 22:24
door STS-135
Ok een sombere mededeling maargoed,

Ik ben eruit Volvo staat nu definitief te koop, ik had er al enige tijd een gebakje bij gekocht en heb een goede vervanging op het oog die ik waarschijnlijk Zaterdag ga kopen.

Dit zal na 7 Volvo's weer eens iets anders gaan worden, denk dat het gedoe met de laatste Volvo me iets teveel is geworden en vind het ook doodzonde hem te moeten verkopen net nu het einde zo in zicht was.

Geplaatst: 24.11.2008 - 22:33
door Sieger Everts
Op de Du molin kazerne in Soesterberg kun je nog steeds terecht hoor.

Geplaatst: 24.11.2008 - 22:37
door STS-135
Tnx voor je tip :) Ik kan helaas niet anders..

Geplaatst: 24.11.2008 - 22:46
door Auk
Sorry, maar verkopen doen we of via Volvo Plaza of de andere mogelijkheden op het net.

Slotje

Geplaatst: 25.11.2008 - 09:29
door P.K.
Auk schreef:Sorry, maar verkopen doen we of via Volvo Plaza of de andere mogelijkheden op het net.

Slotje
Flauw ja, hij heeft toch ook netjes gezegd dat 'ie op Plaza te koop staat...

:?

Geplaatst: 25.11.2008 - 14:17
door Auk
P.K. schreef:
Auk schreef:Sorry, maar verkopen doen we of via Volvo Plaza of de andere mogelijkheden op het net.

Slotje
Flauw ja, hij heeft toch ook netjes gezegd dat 'ie op Plaza te koop staat...

:?
Na overleg is er een slotje op gegaan. De regels zijn nu eenmaal dat je geen spullen aan mag bieden op het forum, en dat deed Kérim wel.

Ik kan geen verandering in regels aanbrengen, maar het is topic is nu veranderd, dus geven we Kérim de mogelijkheid een waardig afscheid te geven/nemen.

On-topic a.u.b.