Soms spontaan afslaan op lpg

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

Ik ben sinds kort de trose bezitter van een V70 bi-fuel van 2002. de auto is voorzien van de originele Koltec/Necam installatie en heeft ca.220.000 km gelopen. De auto slaat soms spontaan af bij het aanrijden van rotondes en kruisingen ed. Vervolgens schakelt hij over naar benzine en kan je hem weer starten. Na enige kilometers op benzine gereden te hebben kun je weer terug naar Lpg en loopt die weer vrolijk verder. Ik heb het gasverdeelhuis en het natte filter vervangen. Tevens zijn de originele bougies vervangen door NGK's met een enkele massa-electrode.Er brandt geen lampje op het dashbord als dit gebeurd. Verder hikt de motor soms zeer licht tijdens het rijden (de ene keer meer als de andere). Wat kan dit zijn: Droge filter-Software probleem-Gasdruk verdamper-bobines-klepspeling o.i.d ?
Of de motor hikt op benzine heb ik nog niet getest. Wat mij wel opvalt is dat de motor wanneer deze op gas stationair loopt constant aan het bijregelen is, maar misschien hoort dit bij een Bi-fuel.
Bij voorbaat dank voor jullie suggesties, Frans Mentink (Lochem)
Bij voorbaat dank voor jullie suggesties
EigenBaas
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.06.2008 - 21:27
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik lees mee met het topic aangezien het horten / stoten / stotteren / etc. mijn aandacht heeft... Ik heb hetzelfde euvel gehad toen ik net de auto had. Ik had wel LPG getankt, maar geen benzine. De auto sloeg continu af bij het wegrijden. Na het tanken van benzine leek het probleem over (al heb ik er bij een rotonde / stoplicht ook wel eens last van... Toerental duikt naar 500-800 toeren en koppeling moet diep worden ingetrapt om de motor niet te laten afslaan).
Gast

Heb je de stappenmotor op het gasverdeelhuis ook vervangen?
Hoe is het met de klepspeling? (ivm constant bij regelen).
Is ooit al eens de ETM (gasklephuis) vervangen? (oud = witte sticker, nieuw = gele sticker).
fransje0
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2008 - 19:46

AlexV70 schreef:Heb je de stappenmotor op het gasverdeelhuis ook vervangen?
Hoe is het met de klepspeling? (ivm constant bij regelen).
Is ooit al eens de ETM (gasklephuis) vervangen? (oud = witte sticker, nieuw = gele sticker).
Hallo Alex,
De stappenmotor zat op het vervangen gasklephuis.
Dit gasklephuis heb ik gekocht voor 50 euro en was zo goed als nieuw (slechts 5000 kilometer gebruikt)Ik heb hem voor gebruik schoongemaakt volgens jouw topic.
Als de klepspeling niet goed is, lijkt het mij niet aannemelijk dat de motor op benzine wel goed loopt.
Als de ETM niet goed is zou er een lampje moeten branden op het dashbord. (Brandde in het begin wel, maar kunnen resetten door de massaklem v.d accu los te koppelen, daarna niet meer gebrandt)
Tevens reageert de motor goed op gas geven.
Gast

fransje0 schreef:Als de klepspeling niet goed is, lijkt het mij niet aannemelijk dat de motor op benzine wel goed loopt.
Dit zegt helemaal niet. Ik reed rond met een verbrandde klep en daar vernam je op zich niets van, niet
anders als een iets onregelmatige loop stationair en vervolgens regelde de computer hem weer bij.
Er hadden al veel monteurs naar gekeken en geluisterd, maar ook die hadden dit niet verwacht.

fransje0 schreef:Als de ETM niet goed is zou er een lampje moeten branden op het dashboard. (Brandde in het begin wel, maar kunnen resetten door de massaklem v.d accu los te koppelen, daarna niet meer gebrand)
Welke lampje? Drie hoekje en het motortje? Of alleen het motortje?
De storing staat dan nog wel in de computer. Ik denk dat het verstandig is om de storingen een keer uit te laten lezen.
Dan weet je waar je het over hebt.

fransje0 schreef:Tevens reageert de motor goed op gas geven.
In beide gevallen zal de motor “goed” reageren op het gas geven. In ieder geval niet iets wat je snel zal opmerken.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”