Pagina 1 van 3
S60 op lpg-G3? waarop te letten?
Geplaatst: 06.07.2008 - 18:36
door BertjeB
Hallo,
na enige tijd afwezig te zijn geweest, een vrachtwagen chauffeur wilde mijn S80 eens van heel dichtbij bekijken.....

ben ik toch weer op zoek naar een Volvo.
aangezien ik, toen ik nog in mijn S80 reed, soms wat jaloers naar die fraai gelijnde S60 keek, dacht ik eraan om me eens wat te gaan verdiepen in de wereld van de S60 maar dan wel op GAS :shock:
aangezien de de dieselprijs tot ongekende hoogten aan het stijgen is leek me dit een legitieme overweging......
meningen lopen uiteen van "gas is om op te koken" tot "ik wil nooit iets anders meer!!" zowel binnen als buiten dit forum.
een eigen ervaring lijkt me dus de enige oplossing aangezien de voors en tegens zich min of meer in evenwicht lijken te houden.
maar nu...mijn vra(a)g(en)....
vooral aan de S60 bifuel rijders, ik denk aan een bifuel aangezien de meesten er wel overuit zijn dat dit de meest betouwbare G3 motoren zijn.
maar ook aftermarket tips zijn meer dan welkom...
-zijn er onderdelen die na een bepaald aantal kilometers vervangen dienen te worden?
-zijn er onderdelen die vaak na een bepaald aantal kilometers de geest geven?
-is 200.000 km een soort magische grens? ik vind namelijk nogal wat auto's rond die stand. zit er dan iets kostbaars aan te komen?
-klopt het dat de BC geen verbruik aangeeft in een G3 wagen?
-is een toevoeging als flashlube aan te raden?
-is het beige interieur goed te reinigen? of is het vies=vies en niet meer te reinigen?
-hoe groot is de
benzinetank in een bifuel(gas is 70 liter?)
-waarop moet ik letten als ik het onderhoudsboekje kontroleer, afgezien van het logische als beurten op tijd etc.
ik heb al twee dealers gebeld en die hadden geen zin of tijd om hierover met mij van gedachten te wisselen....

gezien hun kortaf reageren/standaard antwoorden.
ook heb ik de zoek functie geraadpleegd maar zou graag van de bifuel rijders hun mening over deze zaken horen en een ongezouten mening hoor ik ook graag, maar dan wel enigzins onderbouwd.....
Ik hoor het graag, ik zou graag weer in een volvo stappen maar ben niet zeker meer over diesel.....
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 06.07.2008 - 19:37
door Jurgen S60
Hej Bert,
Ik heb dan wel geen bi-fuel, maar rij al 70000km met veel plezier in een 170pk op gas.
De onderdelen die bij bepaalde km's vervangen moeten worden zijn voor een Bi-fuel / LPG G3 niet anders dan voor een zelfde type op benzine.
In mijn S60 geeft de BC gewoon het actuele verbruik weer (met de gebruikelijke afwijking) op de brandstof die ik rij. Dus zowel op LPG als op benz.
Interieur reiniging is natuurlijk wel afhankelijk van de type stof (leer, halfleer of stof), maar mijn ervaring met halfleer is dat het toch gemakkelijk is te reinigen.
De andere vragen van je zijn te Bi-fuel specifiek dat ik daar geen antwoord op kan geven.
Succes met je zoektocht en dat je een gave S60 bi-fuel vindt.
Geplaatst: 06.07.2008 - 19:42
door Gast
Kijk hier ook even:
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=59
Alles over de BiFuel..............

Geplaatst: 06.07.2008 - 20:17
door BertjeB
Thx Jurgen!
heb je ook een beige intereur? ik heb vele beige int's gezien met vierkantjes op de stoelen en lederen(?) delen op de voorzijde van de stoel links en rechts. is dit halfleer??
Ik had leer in mijn S80 en heb me nooit verder(hoeven) verdiepen in andere stoffen.....
greetzzzzz Bert.
Geplaatst: 06.07.2008 - 22:06
door Marius
Je kunt ook overwegen een S60 met weinig km te kopen en LPG in te laten bouwen. Kosten LPG 2000-2500 euro.
Geplaatst: 06.07.2008 - 22:42
door BertjeB
Tja, is idd een optie, alleen heb ik hier en daar gelezen dat de bifuel op termijn toch de betrouwbaarste keuze is.
Ik snap dat je bedoelt een nieuwe installatie in een gebruikte wagen=minder kans op storingen. ik denk dat je daarin gelijk hebt, alleen is de gasinstallatie in een gebruikte wagen al afgeschreven.
als ik hem later inbouw moet ik die eerst weer terug verdienen..... snapje...
greetzzzzz Bert.
Geplaatst: 06.07.2008 - 23:16
door Marius
Het gaat niet om afgeschreven. Het gaat om de aanschafwaarde van een bifuel ten opzichte van een benzine plus LPG inbouw.
Het zal in de praktijk gemakkelijker te zijn een auto zonder LPG te vinden met weinig km dan met LPG.
Geplaatst: 07.07.2008 - 09:40
door BertjeB
Dat is exact wat ik bedoel alleen door mij wat onduidelijk geformuleerd.
als je iets koopt wat gebruikt is betaal je niet het volle pond(als het goed is) en is dus al (voor een deel) afgeschreven. zo ook met een gasinstallatie bifuel of aftermarket maakt dan niet uit.
maar goed je punt is idd een overweging waard! ik zal nog eens gaan zoeken.
alleen is het voor mij lastiger angezien ik mijn huidige wagen wil gaan inruilen, en heb geen zin om weer veel te gaan inesteren/verbouwen....
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 07.07.2008 - 09:49
door Aantje
Onthoud ook dat een Bi-Fuel de tank tegen de achterbank heeft aangeschroeft! Je hebt dus een kleinere kofferbak ruimte. De tank is niet te verplaatsen omdat Volvo een tussenschot heeft gezet. Skiluik is daardoor ook niet te gebruiken.
Geplaatst: 07.07.2008 - 10:10
door BertjeB
goeie tip aantje! dit was mij niet bekend.
ben geen skiƫr maar je knt dus net als in een mercedes e-klasse niet de bank klappen.
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 07.07.2008 - 10:27
door Aantje
Nee, en tevens betekend dat dat er geen koffer in kan liggen. Het kan net wel of juist niet. Naar mijn weten mis je zeker 40 cm lengte van je bageruimte, als je deze nodig hebt lijkt het mij wel lastig worden...
Geplaatst: 07.07.2008 - 10:30
door BertjeB
Hmmmm unknown disadvantage!!
nogmaals, goede tip ik neem mijn rolmaat mee!!
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 07.07.2008 - 18:12
door WimS60
Helaas moet ik Aantje verbeteren:
Bij een BiFuel zit de gastank op de plaats van de benzinetank, zodat je gewoon een normale kofferbak overhoud.
Wel heb je daardoor een kleinere benzine-tank (ongeveer 20 liter).
Zit er een gastank achter de stoelleuning, dan is het geen BiFuel, maar een achteraf ingebouwde set.
Geplaatst: 07.07.2008 - 19:39
door Jurgen S60
Mocht je toch voor de Aftermarket versie gaan, krijg je een 100l. bruto met volledige benzinetank (73l.) en je hebt helaas maar ong. 50cm. diepte in de kofferbak (en dus ook geen skiluik).
En bij Gasfx.nl heb je een totaal pakket voor 1995,= met 200 korting op tanken bij BK.
Oh ja, een ding wat stuk kan gaan bij de 200k is de ETM (waarschijnlijk gaat de mijne binnenkort stuk, want gaf een 1e foutmelding in de BC)

.
Geplaatst: 07.07.2008 - 20:46
door Aantje
@Wim S60, ik heb destijds een S60 Bi Fuel (Volvo dus af fabriek). Hierbij zat de tank tegen de achterbank aangeschroefd. Kenteken was van 2002/2003.
Geplaatst: 07.07.2008 - 23:08
door Gast
Aantje schreef:@Wim S60, ik heb destijds een S60 Bi Fuel (Volvo dus af fabriek). Hierbij zat de tank tegen de achterbank aangeschroefd. Kenteken was van 2002/2003.
Een Bifuel heeft toch echt de LPG tank niet tegen de achterbank.
Zit onder de auto gebouwd. En daardoor kleinere benzine tank. Dit laatste heb ik als lastig ervaren.
Geplaatst: 07.07.2008 - 23:28
door Johan s60
Ik rij nu al 120000 km probleemloos op gas (vialle), ik heb het in laten bouwen toen ik de wagen kocht op 150000 km.
Ring tank op de plek van het reserve wiel (netto 54 ltr) waar ik dan ong 500 km op kan rijden.
Geplaatst: 08.07.2008 - 08:28
door VolvoKramer
Ik zou in ieder geval voor een ringtank gaan op de plaats van het reservewiel. Lijkt mij mooier en praktischer dan een tank in de kofferbakruimte. Waarom bel je Mesman in Best niet even voor de verschillende oplossingen?
Ik heb wel eens gehoord voor de V70 bi-fuel dat deze systemen nog wel eens problemen hadden mbt storingen. Geen idee of dit ook daadwerkelijk waar is en of dit dan ook zou gelden voor de S60. Ik weet wel dat ik ooit eens een S40 bi-fuel bezat. Deze gaf wel veel problemen doordat deze wel de neiging had te horten en te stoten.
Ik heb zelf afgelopen week mijn V70 met LPI vialle laten inbouwen en ik moet zeggen dat de eerste kilometers prima waren. Systeem schakelt al erg snel over op gas na een koude start (circa 1 kilomter) en bij een minder koude start circa 300 meter.
Geplaatst: 08.07.2008 - 10:29
door BertjeB
Jurgen S60 schreef:Mocht je toch voor de Aftermarket versie gaan, krijg je een 100l. bruto met volledige benzinetank (73l.) en je hebt helaas maar ong. 50cm. diepte in de kofferbak (en dus ook geen skiluik).
En bij Gasfx.nl heb je een totaal pakket voor 1995,= met 200 korting op tanken bij BK.
Oh ja, een ding wat stuk kan gaan bij de 200k is de ETM (waarschijnlijk gaat de mijne binnenkort stuk, want gaf een 1e foutmelding in de BC)

.
ja heb ik wel over gelezen in het S80 forum, dure grap.
Ik ga wel zien wat er aan kofferruimte overblijft, ik hoop dat e.e.a. niet te klein wordt.
greetzzzz Bert
Geplaatst: 08.07.2008 - 10:32
door BertjeB
AlexV70 schreef:Aantje schreef:@Wim S60, ik heb destijds een S60 Bi Fuel (Volvo dus af fabriek). Hierbij zat de tank tegen de achterbank aangeschroefd. Kenteken was van 2002/2003.
Een Bifuel heeft toch echt de LPG tank niet tegen de achterbank.
Zit onder de auto gebouwd. En daardoor kleinere benzine tank. Dit laatste heb ik als lastig ervaren.
ivm regelmatig benzine tanken alex? hoe verhoud het verbruik van de benzine zich tov gas zich dan?
ik bedoel als er alleen bij het starten op benzine gereden word zal dat toch niet dramatisch zijn?
greetzzzz Bert.