Pagina 1 van 2
zonnedak S60
Geplaatst: 08.07.2008 - 12:19
door René S60
Ik overweeg om een zonnedak in mijn S60 (model 2005) te laten zetten. Wie heeft hier ervaring mee en waar kan je dit het beste en tegen een redelijke prijs laten doen?
Groet,
René
Geplaatst: 08.07.2008 - 13:47
door bart simpson
De bolling en dakconstructie van een S60 dak lenen zich niet voor achterafinbouw, als het goed is zou een dakinbouwer er niet aan beginnen daar Volvo het expliciet ontraadt
Geplaatst: 08.07.2008 - 14:10
door Walter
inderdaad, dak maakt deel uit van de hele kooiconstructie. Daarin zagen komt de stabiliteit en de veiligheid niet ten goede.
Geplaatst: 08.07.2008 - 14:33
door crackedtooth
bart simpson schreef:De bolling en dakconstructie van een S60 dak lenen zich niet voor achterafinbouw, als het goed is zou een dakinbouwer er niet aan beginnen daar Volvo het expliciet ontraadt
V70 wel?
Geplaatst: 08.07.2008 - 14:35
door bart simpson
crackedtooth schreef:bart simpson schreef:De bolling en dakconstructie van een S60 dak lenen zich niet voor achterafinbouw, als het goed is zou een dakinbouwer er niet aan beginnen daar Volvo het expliciet ontraadt
V70 wel?
ken daar geen problemen bij
Geplaatst: 08.07.2008 - 14:37
door Paul
C30?
Geplaatst: 08.07.2008 - 15:08
door Walter
crackedtooth schreef:V70 wel?
+
Paul schreef:C30?
=
VolvoMafia schreef:inderdaad, dak maakt deel uit van de hele kooiconstructie. Daarin zagen komt de stabiliteit en de veiligheid niet ten goede.
Dat zal dan voor alle modellen gelden of niet?
Geplaatst: 08.07.2008 - 15:12
door bart simpson
de zaag in het dak van je volvo laten zetten werkt doorgaans ook echt waardeverlagend
Geplaatst: 08.07.2008 - 15:27
door crackedtooth
bart simpson schreef:de zaag in het dak van je volvo laten zetten werkt doorgaans ook echt waardeverlagend
en chiptuning?
:p
hoeveel boek je er extra op af als jij inschatting mag maken?
Geplaatst: 08.07.2008 - 15:28
door Walter
is dat niet een ander topic?
Geplaatst: 08.07.2008 - 16:32
door bart simpson
crackedtooth schreef:bart simpson schreef:de zaag in het dak van je volvo laten zetten werkt doorgaans ook echt waardeverlagend
en chiptuning?
:p
hoeveel boek je er extra op af als jij inschatting mag maken?
ik ruil hem niet in met een niet origineel schuifdak
Geplaatst: 08.07.2008 - 23:54
door René S60
Dank voor jullie reacties. Ik zet het wel op het velanglijstje bij mijn volgende S60....
Geplaatst: 10.07.2008 - 13:45
door Frederick
Om je wat te laten watertanden: origineel electrisch schuifdak (glas) in mijn S60 is echt genieten. Regelmatig airco uit en dakje open of op kiepstand, frisse wind in de haren en vooral ook een dosis licht!
Grtz!
Geplaatst: 17.07.2008 - 11:03
door velwim
Helemaal eens met Scuderia. Kan trouwens ook met de airco aan

. Het wordt toch wel snel warm als het zonnetje op je bolletje schijnt en de hond vindt het ook heerlijk!
Geplaatst: 22.03.2012 - 14:46
door sju_art
In een S60, V70, S80 kan prima een aftermarket dak. Ik vermeld dit nog even voor het rare geval dat een nieuw persoon hier via een zoek functie komt, want dat het niet kan of niet is aan te raden is een fabeltje.
Het spant word vervangen door brackets welke de veiligheids functie overnemen. Aftermarket daken "genieten" strengere eisen dan OEM daken wat dat betreft.
Het kan dus prima, maar kost wel behoorlijk wat. Maarja het hoeft dus geen show stopper te zijn.
Geplaatst: 22.03.2012 - 15:47
door bart simpson
Op een S60 verbiedt Volvo AB de montage van een glasdak achteraf heel expliciet, het verband wat de auto ervoor had is na de montage ook voelbaar weg, baseer je bij een advies vooral op harde feiten en niet op domme onderbuikgevoelens.
Dat iemand zelf de keuze met die kennis dan toch maakt om zijn eigen auto te verzieken staat hem altijd vrij
Geplaatst: 22.03.2012 - 16:32
door sju_art
Bart, jij moet ergens een record hebben staan voor het snelst conclusies trekken; "domme onderbuikgevoelens"....
Aftermarket (mits goed gedaan) daken worden geplaatst na het volledig wegnemen van het veiligheid spant en vervolgens de nieuwe casette met rsr brackets te plaatsen. Effectief nemen deze de functie van het veilighiedsspant over. Er komen door 4 contact punten en daarmee effectief 2 dwarsbalken bij. Deze applicaties zijn door de TUV vrij gegeven.
Uitzonderingen hierop zijn de de XC90 en XC60, maar daar hadden we hiet hier niet over. Die spanten zijn (nog) niet naa te bootsen.
Volvo AB staat volledig in haar recht als zij hier niet van overtuigt zijn om zoiets te verbieden op ook de S60/V70/S80. Alleen word dat "verbod" regelmatig genegeert, want ook volvo dealers schaffen after market daken aan, mocht dit tot een blij, betalende klant leiden.
En graag wil ik de illusie dat het "voelbaar" is dat het verband wat de auto had voor het plaatsen van zo'n dak kwijt is, de wereld uithelpen. Waar eerst alleen 1 spant liept zit nu een casette met 4 contact punten. Als je wilt klagen dat je auto zwaarder is geworden dan snap ik waar je heen wilt, maar minder strak.... Maar uiteraard heb je dit zelf uitgebreid getest.
En ja, desbetreffende daken verkopers geven garanties af. Volvo dealers (vast niet allemaal) zijn al jaren tevreden klanten.
Geplaatst: 22.03.2012 - 17:02
door bart simpson
Ik vind het goed dat iemand zijn kostbaar bezit op vrijwillige basis verkloot, laat daar geen misverstand over bestaan.
Ben ook best heel nieuwsgierig naar een crashtest van een S60 met zo'n achteraf schuifdak, maar daar heb je dan vast wel lijvige rapporten van beschikbaar, plaats ze eens ter lering
Geplaatst: 22.03.2012 - 17:13
door Walter
Sjoerd, ik ken geen Volvo dealer die dat doet. En ken er voldoende. Daarbij kan een achteraf geknutselde brace nooit de stevigheid van een originele spant benaderen. Geeft die verkoper de garantie dat jij en je liefsten met dezelfde veiligheid in de auto zitten? Ook bij een aanrijding vol in de flank? Staat dat zwart op wit? Het is niet voor niets dat Volvo het niet wil. als het wel kon deden ze het wel want er is geld mee te verdienen.
Kijk uit met wat je zegt op dit soort dingen, jij wilt het echt niet op je geweten hebben als er iets gebeurd doordat de stevigheid van de auto is veranderd
Geplaatst: 22.03.2012 - 18:48
door Thom
Auto's en daarmee Volvo's worden steeds complexer, dat biedt vele voordelen maar een nadeel is dat je er achteraf steeds minder aan kan 'verspijkeren', althans zonder schade toe te brengen. Persoonlijk zou ik absoluut niet in zoiets als een autodak gaan zagen, er zit af fabriek een constructie in waar vele jaren ontwikkeling in heeft gezeten. Vervelend voor de gebruikt koper, maar als ik het juist heb heeft Volvo door de jaren heen regelmatig acties gehad, bv. de Season Line, waar zo'n dak voor weinig inbegrepen was. Aanbod genoeg als dat schuifdak een vurige wens is!
(persoonlijk vind ik de schuifdaken van Volvo lawaaiige krengen die behalve lichtinval en op lagere snelheden wat frisse lucht weinig toevoegen, maar dat terzijde)