Pagina 1 van 1
Olie verversen
Geplaatst: 09.07.2008 - 14:52
door ert
Dag beste mensen
Nou ben ik een veel dingen best handig maar aan de auto sleutelen, op de uit laat na dan die vervang ik wel zelf als dat nodig is, heb ik nog weinig gedaan. Mijn 940 wil ik verwennen met een nieuwe bak olie maar kan ik dat makkelijk zelf of moet ik die naar de dokter brengen voor de olie. Had al de Bougies vervangen en de lucht filter, en natuurlijk de olie filter al mee genomen. Maar is dat een eitje of moet ik nog ergens speciaal op letten.
Alvast bedankt Erwin
Geplaatst: 09.07.2008 - 19:42
door Fat Rat
Eitje zou ik zo zeggen.
De motor(en olie) moet een beetje warm zijn voor je begint zodat ze makkelijker uitstroomt, dit heeft wel weer als nadeel dat je jezelf er mee kan pijnigen.
Carterplug is een dopmaat 1 inch, maar gaat ook met een dop 27 los.
Vergeet niet een nieuwe ring te halen alvorens je begint. Of stook de oude goed heet op het gasfornuis thuis terwijl je em met een tang vast houdt, dan kan je deze hergebruiken.
Ik ga altijd naast het linkervooorwiel op de grond liggen en dan kan ik er net bij om deze los te draaien.
Olie filter los draaien, bij een turboloze wagen kan dat makkelijk vanaf boven.
Bij een wagen met turbo kan het vanaf boven, maar dit is vrij lastig en een hoop gedonder. Ja kan er ook vanaf onder bij, dan wordt wel aangeraden om het stuur alvorens de wagen sti te zetten helemaal naar links om te gooien omdat je dan meeste ruimte hebt om er langs te kunnen.
Ik laat meestal tussen half en heel uur uitlekken.
Als ik nieuw filter gemonteerd heb en carterplug zit er weer in, dan gooi ik er ongeveer 2.5 tot 3 liter en laat ik de motor vervolgens zo'n 30 seconden lopen zodat oliefilter enzo kan vullen. Schrik overigens niet eerste start na oliewissel duurt het vrijlang voor het oliedruklampje uit gaat want het filter moet nog vol lopen.
Daarna laat ik dan de wagen minimaal 15 minuut staan zodat de olie terug kan zakken naar het carter. Vervolgens peil ik nogmaals en vul ik af tot ongeveer halfweg tussen min en max.
Geplaatst: 09.07.2008 - 20:18
door ert
Nou beter hadden e het in een boekje niet kunnen beschrijven.
Laat ik er nou een met een Turbo hebben!!
Ik heb wel een grote garage krik dus kan ik hem een stukkie omhoog krijgen, miss dat ik er dan wat beter bij kan.
Maar wat jij beschrijft gaat me wel lukken.
Ik al het zaterdag doen en ook nog even laten weten of ik weer rij LOL.
bedankt Ert
Geplaatst: 09.07.2008 - 20:48
door Fat Rat
Als je een auto opkrikt zet er dan ook een assteun oid onder voordat je er zelf onder kruipt. Je zal de eerste en laatste niet zijn die een beetje platter er onder vandaan gehaald moet worden.....
Geplaatst: 09.07.2008 - 22:36
door Michael Oud
Ert, pas even je avatar aan, dit kan echt niet.
Geplaatst: 10.07.2008 - 19:19
door Fat Rat
ziet er wel erb jammer uit zo ja.... helel layout verneukt voor een niet boeiend plaatje....
Geplaatst: 10.07.2008 - 20:31
door knorrepot
tip: doe even een druppie olie op het rubber van je nieuwe oliefilter, dan krijg je hem de volgende keer weer los, martelen en er niet knap bij kunnen is slechte combinatie, niet leuk...
Zei je nou dat je je bakolie ook ging doen?
Geplaatst: 10.07.2008 - 21:36
door Fat Rat
dat is zowiezo een puntje wat ik vergeten ben te vermelden knorrepot, sluit de rubber ring ook veel beter....
Geplaatst: 10.07.2008 - 23:01
door Michael Oud
Kan een moderator de avatar misschien aanpassen. Wellicht kan er een maximum aan de grootte gesteld worden, ik zie wel meer erg grote avatars namelijk
Geplaatst: 25.07.2008 - 17:50
door ert
Sorrie mensen, ik heb de Avatar net pas kunnen verwijderen. Geen idee waarom deze zo achterlijk groot was, mijn excuus :salute:
Nu maar even over de olie.
Dat is natuurlijk helemaal super gelukt. Met de foto,s en het hele verhaal kon het ook niet mis gaan.
Ik was wel ff wat duurder uit dan dat ik het had laten doen, hahahah.
Goeie doppendoos gekocht, en das wel prijzig. Maar die kunnen we weer meer gaan gebruiken. Nu wil ik de rubbers aan gaan pakken van de ophanging. er zitten wat scheurtjes dus mopeten ze er aan geloven. Ik heb de wielen laten uitlijnen, maar toch trekt ie naar rechts. Dus daar moet ik wat aan gaan doen, of hij moet naar de dokter.
Dus zal ik jullie weer om advies gaan vragen.
Special thanx aan Fat Rat
Geplaatst: 27.07.2008 - 21:14
door knorrepot
trekt hij naar rechts tijdens gewoon rijden of meer tijdens remmen? moet denk wel heel wat met de rubbertjes aan de hand zijn willen die zorgen dat ie de bocht om gaat. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook geen ervaring mee, misschien kan het best zo een groot effect hebben, maar ik dacht in eerste instantie aan de remmen o.i.d.
Geplaatst: 28.07.2008 - 15:44
door ert
Hij trekt ook naar rechts als ik gewoon rijd. Met remmen voel ik ook dat ie grijpt, en dan de ene x wel en ander x niet..
Met de rubbers zie ik niet dat ze door zijn of zo maar een beetje uit gerdroogd. Bij de aankoop zijn ook de remblokken vervangen voor dus misschien dat ie niet goed ontlucht is?????
Het stuur staat ook niet helemaal recht, dus net of ik een beetje naar rechts draai bedoel ik.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Mvg ert
Geplaatst: 28.07.2008 - 17:12
door Michael Oud
Als het stuur niet recht staat heeft dat toch echt met uitlijning te maken. Helemaal als de auto ook naar rechts trekt als je gewoon rijdt. Kan komen doordat de auto slecht uitgelijnd is, maar ook inderdaad door versleten rubbers in de ophanging (dan is er te veel speling, en is de uitlijning dus niet nauwkeurig genoeg te doen), maar ook door een te lage bandenspanning aan één kant. Vergeet trouwens ook niet dat de nederlandse wegen altijd naar rechts aflopen zodat regenwater wegloopt.
Geplaatst: 28.07.2008 - 18:10
door ert
Ik had hem wel uit laten lijnen, en dan bij de kwikfit op de hoek hier. Ik ben er echt geen voor stander van maar ja dat moeten ze toch wel goed doen???
Banden staan goed op spanning, want daar heb ik echt een hekel aan als er een zacht zou zijn.
Is het moelijk te zeggen welke rubbers of stangen dat zijn. Vering is prima daar twijfel ik niet aan.
Geplaatst: 28.07.2008 - 19:24
door Michael Oud
Wat bedoel je eigenlijk met dat remmen verhaal?
Heb je een uitlijn rapport gehad?
Geplaatst: 28.07.2008 - 22:42
door ert
Zeg ik rijd een gangetje of 60 en ik rem pompend, dan voel ik hem wel eens naar rechts trekken en dan draaid ook het stuur een tikkie naar rechts, dus zeg maar het bochie om. Mij werd gezegd dat ik dan beter naar de volvo garage kan gaan met zoiets omdat die dat dan wel zullen weten. Lijkt mij onzin want je bent monteur of je bent bakker.
Nee heb geen rapport gehad en toen ik hem haalde want ik woon er haast naast merkte ik er echt niks van..
Geplaatst: 28.07.2008 - 22:49
door Michael Oud
Na uitlijnen is het volgens mij gewoonlijk dat je een rapport meekrijgt met daarin de verschillen. Wat dat te maken heeft met er naast wonen snap ik nog niet helemaal, maar ok. Wat hebben ze je verteld, hebben ze alleen de voorwielen uitgelijnd, of ook achter?
Geplaatst: 28.07.2008 - 22:57
door ert
Nou ik heb echt niks mee gekregen. Ik woon zeg op 200m van de kwikfitt af vandaar. Ik weet alleen dat ze hem op de brug hebben gezet meer niet sorrie.
Geplaatst: 28.07.2008 - 23:02
door Michael Oud
Nouja, niet echt sorry voor mij, meer voor jou. Hoe dan ook, ik zou 'm sowieso opnieuw uit laten lijnen. Aan jou de keuze om dat te doen nadat je de rubbers van de voorwielophanging hebt laten vervangen, of om het eerst eens te proberen voordat je dat hebt laten doen. Dan dus niet bij Kwik Fit. En zorg dat je een rapport meekrijgt. Moderne uitlijnapparatuur print dat automatisch uit. Welke rubbers vervangen dienen te worden weet ik niet precies. Wel dat het bij bijna elke 700 of 900 om de 2.5 ton een keer moet gebeuren.
Geplaatst: 30.07.2008 - 22:38
door knorrepot
rapport is sowieso handig om te zien wat er allemaal met de wielstanden aan de hand is. Misschien kunnen ze de sporing wel afstellen, maar als door een schade in het verleden de wielbasis links en rechts verschillend is, kan dat best rare effecten hebben, je caster is dan ook verandert waardoor het stuur ook raar reageert.
Wat michael oud ook zegt overhet aflopen van de nederlandse wegen, heb ik me ook een keer in vergist inderdaad, even links rijden en de problemen waren over
Btw, voor het vervangen van remblokken hoef je niets te ontluchten, en als er lucht in het systeem zit gaat hij daar niet scheef van remmen, de druk verdeelt zich prima, ook met lucht. Eerder zou er een remcilindertje vast kunnen zitten rechts voor. Als je bij het remmen vlak voordat je stilstaat je rem loslaat, en je rolt dus uit tot stilstand, kom je dan met een heeeel licht schokje tot stilstand? Is een snelle manier om het aanlopen van je remmen te testen, beter kun je je wielen even opkrikken en een slinger geven.