XC60, de eerste testrit
Geplaatst: 11.07.2008 - 12:01
In het grootste geheim maakte de Zweedse pers alvast kennis met de XC60.
Hieronder het verhaal in het Zweeds. Wie de vertaling wil maken kan terecht op http://ordbok.lagom.nl

XCklusiv premiär
En av Volvos absolut viktigaste modeller låter vänta på sig till hösten men redan nu följer Teknikens Värld med på en testkörning av nya XC60 till Alperna. Hans Hedberg tar pulsen på det allra senaste från Hisingen!
Orosmolnen över Volvo är mörkare än på länge. Sviktande bilförsäljning, låg dollarkurs och hot om jobbvarsel skakar om personal, börsanalytiker och var och varannan svensk. Volvo är fortfarande ett viktigt nav i den svenska ekonomin. En ny bilmodell måste alltid slå men förhoppningarna på nya crossovern XC60 är höga. Bilen ska leda in företaget på delvis nya territorier – såväl design- som kundgruppsmässigt.
– En viktig kundgrupp för nya XC60 är kvinnor, berättar ansvarige projektledare Lars Blenwall.
Han tror att de flesta av XC60-köparna blir nya Volvokunder.
Positivismen går inte att ta fel på. Försäljningsmålet på 40 000 bilar är enligt inofficiella källor lågt satt. Inför den exklusiva testkörningen av XC60 har jag kontakt med flera ur utvecklingsteamet. Samtliga genomsyras av stark skaparkraft. Av mediernas svartmålande märks intet.
Teknikens Värld är ensamma på plats för att möta den lilla testexpeditionen som på söndagen bordat Tysklandsfärjan i Göteborg. Vi har stämt träff på ett litet hotell söder om München på måndagskvällen. Det råder som sig bör en del sekretess och hysch-hysch kring mötet.
– Autobahn-körningen ner från Kiel gick utan problem, berättar Bengt Karlsson, som är testförare och analytiker på den unika egenskapsavdelningen hos Volvo. Avdelningen företräder de förväntade kunderna och föreställer sig alla krav de kan tänkas ställa på bilen.
– Vi har betalt för att vara så gnälliga som möjligt, skrattar Bengt.
Det är femte gången jag får tillfälle att stifta närmare bekantskap med nya Volvo XC60. Tidigare har det varit i samband med separata designvisningar och bilsalonger. Nu – ute på ”fältet” – blir upplevelsen förstås annorlunda. De två svartlackerade testbilarna är båda utrustade med T6-motorer.
Invändigt skiljer sig en del detaljer och färgsättning åt. Bilarna är plockade från andra generationens slutprototypsproduktion. I dagarna rullar den tredje och sista versionen av prototypsbilarna ut från utvecklingscentret i Torslanda och i mitten av september är det dags för världspremiärprovkörningen i Spanien med de första serietillverkade vagnarna.
Vädret ser lovande ut för de sex testingenjörernas arbete. Sol och regn utlovas, kanske till och med snö, eftersom vi ska korsa gränserna till Österrike och Italien.
Morgonrusningen i Bayern sätter bilarnas testutrustning på prov. Avsikten med just denna expedtion är att säkerställa funktionen hos de förebyggande säkerhetssystemen – dödavinkeln-varnaren BLIS, den adaptiva farthållaren ACC, kollisionsvarningssystemet Collison Warning med autobroms och stadskörningshjälpmedlet City Safety.
På en laptop visar Magnus Nilsson, ingenjör, hur bilens radar och kamera samarbetar för att ställa samman information om trafikmiljön runt bilen. Han är nöjd med systemet. Felvarningarna är få.
I baksätet sitter jag tillsammans med Christian Feldt, också han ingenjör. Med sin dator mäter och registerar han känsligheten hos kameralinserna som sitter undertill på backspeglarnas fästarmar.
– BLIS-funktionen hos nya XC60 är en vidareutveckling och anpassning av vårt tidigare system. Det handlar mycket om att hitta rätt och optimera säkerhetsfunktionen med den nya karossformen.
Via komradion anropar Christan sina kolleger Jenny Hedenberg och Conny Johansson som kör referensbilen XC70 bakom oss för att få jämförande värden.
I den första svarta XC60-testbilen leder Jovan Gojkovic och Daniel Wetterberg vår halvhemliga expedition vidare mot den österrikiska gränsen.
Kurviga serpentinvägar sätter XC60-chassit på prov. Vi fortsätter i god fart uppför bergen. Bakvagnen känns hård i fjädringen. Bengt Karlsson påpekar att bilarna är förseriebilar samt lastade med relativt mycket last.
Det karaktäristiska ”orret” från T6-maskinen känns igen, accelerationen är det inget fel på. Den sexväxlade Geartronic-lådan växlar mjukt, både upp- och nerväxlingar sker perfekt.
Den raka turbomatade sexan på 285 hästkrafter är i första hand ämnad för marknaderna i USA och i Asien. I Europa blir det 2,4D med 163 hästkrafter och D5 med 185 hk för i princip hela slanten. Särskilt framhjulsdrivna 2,4D med koldioxidutsläpp på 170 gram per kilometer lär bli attraktiv.
Vi svänger in på en österrikisk mack för tankning, T6-testbilarna har en snittförbrukning på närmare två liter milen. När ska Volvo på allvar inse att man måste leda utvecklingen som gäller miljöbilar och bränslesnåla motorer? I nuläget bör man vara än mer öppen för att etablera ny teknik. Tyvärr lär den etanoldrivna XC60 2,5FT bli aktuell först till nästa sommar.
”Världens säkraste Volvo” står det i reklamfoldern om XC60 och på förhand ser bilen definitivt ut som ett av marknadens allra säkraste kort. Sänkt försäkringspremie på 15–20 procent hos If och Volvia säger en del om säkerhetsutvecklingsarbetet.
Trots att bilarna i princip är handbyggda känns kvalitetsnivån hög. Visst syns en del högglansiga inredningsdetaljer som inte hunnit få rätt ytstruktur och glipor som är för vida, men helhetsintrycket är ändå solitt och givetvis mycket Volvo. Mest nyhetsvärde har instrumentbrädan med sitt nya utseende. Den mot föraren vända mittkonsolen i trä och aluminium ser bitvis kostsam ut, något som inte kan sägas om vissa reglage och knappar som delas med övriga Volvoinredningar.
Stolar och säte ger fin och fast komfort, men korta personer – särskilt barn – drabbas av den högresta midjelinjen som tar bort värdefull utsikt. Panoramaglastaket skyms av en enkel nätgardin där andra konkurrenter använder sig av mer raffinerad lamellteknik. Det märks att Volvo ibland tvingats till enklare lösningar till följd av Ford-ägarskapet.
Jag passar på att köra fotografens öppna cabriolet och får tillfälle att syna karosslinjerna hos nya XC60 på rull ännu tydligare. Det svepande, framåtlutande och hungriga formspråket känns nytt och fräscht. Fronten med sin nya järnlogotyp är nästan övertydlig i sitt budskap att det är en Volvo som närmar sig.
Vi kör in i en alptunnel och bakifrån signalerar de trådsmala LED-bakljusen bilens höfter snyggt på ett helt unikt vis. I tunnelmynningens sken ser det genast ljusare ut för Hisingsföretaget.

bron: http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Hieronder het verhaal in het Zweeds. Wie de vertaling wil maken kan terecht op http://ordbok.lagom.nl

XCklusiv premiär
En av Volvos absolut viktigaste modeller låter vänta på sig till hösten men redan nu följer Teknikens Värld med på en testkörning av nya XC60 till Alperna. Hans Hedberg tar pulsen på det allra senaste från Hisingen!
Orosmolnen över Volvo är mörkare än på länge. Sviktande bilförsäljning, låg dollarkurs och hot om jobbvarsel skakar om personal, börsanalytiker och var och varannan svensk. Volvo är fortfarande ett viktigt nav i den svenska ekonomin. En ny bilmodell måste alltid slå men förhoppningarna på nya crossovern XC60 är höga. Bilen ska leda in företaget på delvis nya territorier – såväl design- som kundgruppsmässigt.
– En viktig kundgrupp för nya XC60 är kvinnor, berättar ansvarige projektledare Lars Blenwall.
Han tror att de flesta av XC60-köparna blir nya Volvokunder.
Positivismen går inte att ta fel på. Försäljningsmålet på 40 000 bilar är enligt inofficiella källor lågt satt. Inför den exklusiva testkörningen av XC60 har jag kontakt med flera ur utvecklingsteamet. Samtliga genomsyras av stark skaparkraft. Av mediernas svartmålande märks intet.
Teknikens Värld är ensamma på plats för att möta den lilla testexpeditionen som på söndagen bordat Tysklandsfärjan i Göteborg. Vi har stämt träff på ett litet hotell söder om München på måndagskvällen. Det råder som sig bör en del sekretess och hysch-hysch kring mötet.
– Autobahn-körningen ner från Kiel gick utan problem, berättar Bengt Karlsson, som är testförare och analytiker på den unika egenskapsavdelningen hos Volvo. Avdelningen företräder de förväntade kunderna och föreställer sig alla krav de kan tänkas ställa på bilen.
– Vi har betalt för att vara så gnälliga som möjligt, skrattar Bengt.
Det är femte gången jag får tillfälle att stifta närmare bekantskap med nya Volvo XC60. Tidigare har det varit i samband med separata designvisningar och bilsalonger. Nu – ute på ”fältet” – blir upplevelsen förstås annorlunda. De två svartlackerade testbilarna är båda utrustade med T6-motorer.
Invändigt skiljer sig en del detaljer och färgsättning åt. Bilarna är plockade från andra generationens slutprototypsproduktion. I dagarna rullar den tredje och sista versionen av prototypsbilarna ut från utvecklingscentret i Torslanda och i mitten av september är det dags för världspremiärprovkörningen i Spanien med de första serietillverkade vagnarna.
Vädret ser lovande ut för de sex testingenjörernas arbete. Sol och regn utlovas, kanske till och med snö, eftersom vi ska korsa gränserna till Österrike och Italien.
Morgonrusningen i Bayern sätter bilarnas testutrustning på prov. Avsikten med just denna expedtion är att säkerställa funktionen hos de förebyggande säkerhetssystemen – dödavinkeln-varnaren BLIS, den adaptiva farthållaren ACC, kollisionsvarningssystemet Collison Warning med autobroms och stadskörningshjälpmedlet City Safety.
På en laptop visar Magnus Nilsson, ingenjör, hur bilens radar och kamera samarbetar för att ställa samman information om trafikmiljön runt bilen. Han är nöjd med systemet. Felvarningarna är få.
I baksätet sitter jag tillsammans med Christian Feldt, också han ingenjör. Med sin dator mäter och registerar han känsligheten hos kameralinserna som sitter undertill på backspeglarnas fästarmar.
– BLIS-funktionen hos nya XC60 är en vidareutveckling och anpassning av vårt tidigare system. Det handlar mycket om att hitta rätt och optimera säkerhetsfunktionen med den nya karossformen.
Via komradion anropar Christan sina kolleger Jenny Hedenberg och Conny Johansson som kör referensbilen XC70 bakom oss för att få jämförande värden.
I den första svarta XC60-testbilen leder Jovan Gojkovic och Daniel Wetterberg vår halvhemliga expedition vidare mot den österrikiska gränsen.
Kurviga serpentinvägar sätter XC60-chassit på prov. Vi fortsätter i god fart uppför bergen. Bakvagnen känns hård i fjädringen. Bengt Karlsson påpekar att bilarna är förseriebilar samt lastade med relativt mycket last.
Det karaktäristiska ”orret” från T6-maskinen känns igen, accelerationen är det inget fel på. Den sexväxlade Geartronic-lådan växlar mjukt, både upp- och nerväxlingar sker perfekt.
Den raka turbomatade sexan på 285 hästkrafter är i första hand ämnad för marknaderna i USA och i Asien. I Europa blir det 2,4D med 163 hästkrafter och D5 med 185 hk för i princip hela slanten. Särskilt framhjulsdrivna 2,4D med koldioxidutsläpp på 170 gram per kilometer lär bli attraktiv.
Vi svänger in på en österrikisk mack för tankning, T6-testbilarna har en snittförbrukning på närmare två liter milen. När ska Volvo på allvar inse att man måste leda utvecklingen som gäller miljöbilar och bränslesnåla motorer? I nuläget bör man vara än mer öppen för att etablera ny teknik. Tyvärr lär den etanoldrivna XC60 2,5FT bli aktuell först till nästa sommar.
”Världens säkraste Volvo” står det i reklamfoldern om XC60 och på förhand ser bilen definitivt ut som ett av marknadens allra säkraste kort. Sänkt försäkringspremie på 15–20 procent hos If och Volvia säger en del om säkerhetsutvecklingsarbetet.
Trots att bilarna i princip är handbyggda känns kvalitetsnivån hög. Visst syns en del högglansiga inredningsdetaljer som inte hunnit få rätt ytstruktur och glipor som är för vida, men helhetsintrycket är ändå solitt och givetvis mycket Volvo. Mest nyhetsvärde har instrumentbrädan med sitt nya utseende. Den mot föraren vända mittkonsolen i trä och aluminium ser bitvis kostsam ut, något som inte kan sägas om vissa reglage och knappar som delas med övriga Volvoinredningar.
Stolar och säte ger fin och fast komfort, men korta personer – särskilt barn – drabbas av den högresta midjelinjen som tar bort värdefull utsikt. Panoramaglastaket skyms av en enkel nätgardin där andra konkurrenter använder sig av mer raffinerad lamellteknik. Det märks att Volvo ibland tvingats till enklare lösningar till följd av Ford-ägarskapet.
Jag passar på att köra fotografens öppna cabriolet och får tillfälle att syna karosslinjerna hos nya XC60 på rull ännu tydligare. Det svepande, framåtlutande och hungriga formspråket känns nytt och fräscht. Fronten med sin nya järnlogotyp är nästan övertydlig i sitt budskap att det är en Volvo som närmar sig.
Vi kör in i en alptunnel och bakifrån signalerar de trådsmala LED-bakljusen bilens höfter snyggt på ett helt unikt vis. I tunnelmynningens sken ser det genast ljusare ut för Hisingsföretaget.

bron: http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml