Pagina 1 van 1

roest motorblok

Geplaatst: 13.07.2008 - 16:17
door teigetje240
Hello allemaal,

Heeft jullie 4xx hier ook zo'n last van?

Hoe erg is dit al?
En wat kan je er het beste tegen doen?

Geplaatst: 13.07.2008 - 16:43
door nielo
Heb ik gelukkig geen last van.
Je zou het schoon kunnen maken en dan met zwarte verf die bestand is tegen hitte weer beschermen?

Geplaatst: 13.07.2008 - 17:21
door Auk
Tja, de motorblokken zijn van gietijzer en dat wil nog wel eens oppervlakkig gaan roesten.

Je moet je blok gewoon goed schoonhouden en zo nu en dan met een beschermende wasbeurt verwennen. (motorontvetter, vaak gewoon een optie bij de wasstraat)


Heb mijn blokje eerst met de motorontvetter afgespoten, met de staalborstel geheel afgeborsteld en gepolijst en toen een nieuwe coating gegeven.

Afbeelding

N.B. Valt me op dat al die 4xx's FRAM filters hebben... voor nog geen €10,- heb je een origineel Volvo filter.

Geplaatst: 13.07.2008 - 18:17
door ALF
FRAM filter niet ok?

Geplaatst: 13.07.2008 - 18:47
door Gast
Fram filters hebben over het algemeen (tenminste zo was het altijd) terugloopventiel.
d.w.z. dat het een poosje kan duren voordat de olie bovenin het blok is en het oliedruklampje uitgaat.
Volvo filters hebben dit wel.
Tenminste zo was mijn ervaring uit het (240) verleden altijd.

Geplaatst: 13.07.2008 - 21:31
door Iroll
Auk heeft gelijk, Fram is troep. Hou het bij MANN of origineel. Origineel is trouwens MANN. Ik zou je blok trouwens niet met ontvetter reinigen, behalve als je hem wilt verven natuurlijk. Lekker vetlaagje voorkomt roest! Of het moet al te erg worden...

Geplaatst: 13.07.2008 - 22:37
door wpee
Ik denk dat jij inderdaad belachelijk veel last van roest hebt, Zo heb ik het nog noiit gezien behalve op blokken van 60 jaar oud.

Geplaatst: 14.07.2008 - 09:06
door Iroll
Er zit zeker geen bodemplaat meer onder, die beschermt de boel tegen alle pekel ed.

Geplaatst: 14.07.2008 - 15:24
door wpee
Nou op de 2e foto lijkt er wel een bodemplaat onder te zitten. Maar ik vind het raar dat de steunn van de dynamo wel nog "goed" is. Ik denk dan even weer aan een Franse metaal kwaliteit. Pisbakkenstaal noemen we dat.
Dat kunstje hebben ze mij ook geflikt bij de vriesstoppen: aan de binnenzijde een half doorgeroeste vriesstop en de andere helft was nog blinkend (verklaar u nader RENAULT!), Alle vriesstoppen zijn ondertussen vernieuwd

Geplaatst: 14.07.2008 - 17:04
door Iroll
Op de 2e foto kijk je op de grond, of word ik nou gek. Maar echt goed te zien is het niet. De steun van de dynamo is volgens mij gegalvaniseerd.

Geplaatst: 14.07.2008 - 21:55
door VLOVLO
mijn blok ziet er ook zo uit qua roest, qua fram filter ook trouwens, ik maak mij meer zorgen om die stalen leiding....





.

Geplaatst: 15.07.2008 - 13:00
door Blade
Idd, die koelvloeistofleidingen willen nog weleens doorrotten. Ik zou hem dan ook tijdig vervangen, voordat ie in enne doorrot en je stil komt te staan.