Pagina 1 van 1

turbo defect ?

Geplaatst: 16.07.2008 - 10:53
door Yakmelk
goedendag, ik ben sinds kort trotse eigenaar van een volvo 480 turbo, heb hem voor een prikje opgehaald alleen de vorige eigenaar was er niet zo voorzichtig mee geloof ik :D nu is het zo dat de turbo soms afslaat. Als je aan het trekken bent en de druk loopt op volgt er soms een grote schok gevolgd door het wegvallen van de druk. Hoe kan dit ? ben ik gewoon niet zo bedreven (alhoewel de turbo druk meter nog niet bij het rode is) of is er iets mis met de turbo ?

mvg
Dielis

Geplaatst: 16.07.2008 - 19:59
door Cruising 480
Ik weet niet of de 480 een overdrukventiel heeft, deze zou stuk kunnen zijn.

Geplaatst: 16.07.2008 - 22:46
door K00L
lekkende pakkingen? controleer in ieder geval of alle slangen in het motorcompartiment nog goed vastzitten.

Geplaatst: 16.07.2008 - 23:46
door Yakmelk
checken van compartiment en het schoonmaken van die idle klep staat op het programma P: het vervelende is dat hij het niet altijd met bepaalde omstandigheden doet (zover we weten) soms kan je hem nog stukjes in het rode trekken en soms stopt hij al 1 cm voor hij er in komt dusja ... maakt het lastig, bedankt iig!

Geplaatst: 17.07.2008 - 17:25
door Blade
Is de auto getuned ofzo? Ik krijg mijn 440 turbo never nooit niet in het rooie gebied. Het verste wat het wijzertje wees was 3/4.

Geplaatst: 17.07.2008 - 18:13
door gvanminnen
Standaard turbodruk gaat 3/4 gele vlak.

Mijn 440 turbo is gechipt bij Rica en gaat in het rode gebied.

Geplaatst: 17.07.2008 - 18:16
door Blade
Dankje, aan chippen zit ik ook te denken. Wat kostte dat jou? Pm maar.

Groetjes.

Geplaatst: 17.07.2008 - 19:14
door Yakmelk
ok het word voor mij nog net iets mysterieuzer, ik krijg hem makkelijk in het rode en behoorlijk hard ook. Ik heb geen enkele informatie over de auto en zijn historie maar zover ik weet is hij niet getuned, hij kwam maar net als winnaar uit de bus tegen een 8v gti 2.0 die op 116pk staat. Bij het echt hard rijden is het ook zaak goed op te letten, je trapt hem namelijk zo het rode in (als je gas ineen keer vol trapt zal hij binnen 2 seconden het rode vlak halen). Het is ook erg lastig de turbo voluit te gebruiken omdat hij er aan het eind (voorbij het rode en soms dus ook ervoor) eruit knalt. Als ik flink wil accelereren kan ik niet gewoon plankgas geven maar zal de turbodruk altijd precies onder het rode lijntje moeten houden.... ik dacht dat dit normaal was :). Mocht ik er dus inderdaad naast zitten en hoort het niet zo dan zou het in mijn visie ook niet aan een lek kunnen liggen, een lek zou juist moeten zorgen dat je hem niet ophoog krijgt omdat de druk constant kan ontsnappen ... of beredeneer ik dit verkeerd ? iig bedankt voor de reacties, hij gaat de 30ste bij de dealer op de brug en khoop eigenlijk voor die tijd toch iets gevonden te hebben, zal wat centen schelen ;)

voor de tuners, ik heb veel positieve verhalen gehoord over de richmod, is wel engels fabrikaat maar klonk erg aanlokkelijk (zker voor die prijs +- 80 pond)

*edit*
iemand op een engels forum had precies hetzelfde probleem en dit was de oplossing, even proberen dan maar:

Fixed it. Red pipe from the solenoid had a big hole in it, where the heater pipe had rubbed against it (and melted it, I guess).

Geplaatst: 04.08.2008 - 09:17
door Sieger Everts
Het lijkt dat je over de 1 bar druk heen gaat, dan slaat de beveiliging in ,
dus idd alle vacuumslangen even checken lekken :)

edit :
gewoon even samcoslang halen bij de automaterialenzaak en de oude slangen vervangen voor frisse nieuwe

Geplaatst: 04.08.2008 - 12:55
door Blade
Als je een GTI-tje net aan voorbij gaat, denk ik dat ie niet gechipt is hoor. Wij hebben standaart 119PK net effe meer dus. Gewicht is zo goed als hetzelfde. Dat verhaal van het engelse forum kan best kloppen.