Pagina 1 van 1

trillen rempedaal bij remmen, versleten remblokken?

Geplaatst: 16.07.2008 - 11:58
door Initial G
Sinds een tijdje heb ik zonder duidelijke aanleiding een ferme trilling in het rempedaal bij het remmen. Daarbij zijn de remmen geleidelijk meer gaan piepen. Het laatste met name als de remmen warm zijn, ofwel de roest eraf geremd is. Lijkt wel een 30 tonner vrachtwagen, ook/juist als je maar heel licht remt voor het stoplicht :0120:

Bij zeer licht remmen voel je het niet, er is ook helemaal geen trilling in het stuur. Dit doet mij vermoeden dat het de achterschijven zijn. Deze zijn waren ingesleten en afgedraaid bij aankoop van de wagen 15000km terug.

Achter lijken de remblokjes bijna op, mee eens? Zou dit de oorzaak zijn? plaatjes van remmen rondom:
rechtsachter:
Afbeelding
linksachter:
Afbeelding
rechtsvoor:
Afbeelding
linksvoor:
Afbeelding

Kan het kwaad, of kan ik nog even doorrijden tot de servicebeurt en dan nieuwe schijfjes + blokjes monteren?

Geplaatst: 16.07.2008 - 13:37
door laheije
Trillen onstaat meestal omdat de voorschijven krom zijn en niet de achterschijven, je stuurt toch hopenlijk met je voorwielen? :P :P
Voor lijkt het of ze nog goed zijn.
Bij twijfel of de blokken versleten zijn geen risico nemen en vernieuwen die hap.
Huub

Geplaatst: 16.07.2008 - 14:54
door Initial G
ik heb nog geen handbrake turns gemaakt in deze auto als je dat bedoelt :) Kun je de remschijven krom sturen dan?

zal inderdaad wel voor zijn maar aangezien de achterschijven al eens afgedraaid waren en de remblokjes bijna versleten...

Geplaatst: 16.07.2008 - 15:06
door laheije
Neen niet krom sturen maar wel krom drukken, dat kan gebeuren als je na een flinke rit de voet op de rem houdt koelt de rest van de schijf af en waar het blokje tegen de schijf drukt koel hij minder of niet af en zo kan je kromme schijven krijgen.
Snap je het een beetje?
Huub

Re: trillen rempedaal bij remmen, versleten remblokken?

Geplaatst: 16.07.2008 - 15:34
door Qinx
@Initial: wat bedoel je precies met "piepen"? Want er zitten een soort "verklikkers" op je remklauwen die een piep veroorzaken als je blokken te dun worden. En dan wordt het zeker tijd om daar es naar te kijken en ze eventueel te vervangen.

Ik kan op de foto's je remschijven niet helemaal beoordelen, maar als dat groeven zijn waar we naar kijken (en dus niet gewoon strepen), dan moeten die misschien ook vervangen worden: het zou er dan op duiden dat er zo lang is doorgereden met versleten blokken, dat ze de schijven bekrast hebben.

Zo op het zicht lijken de voorschijven nog wel te gaan, maar de achterschijven lijken roest te hebben op het loopvlak, dus ik denk dat die wel es aan vervanging toe zouden kunnen zijn. Meet anders de dikte eens, dan kun je het vergelijken met de dikte die nieuwe schijven horen te hebben (volgens h-base horen de achterschijven 10.1 mm dik te zijn en de voorschijven 24.1).

Uiteraard, als je de schijven vervangt moet je ook de blokken vervangen.

@Laheije: TS zegt in zijn post dat hij trillingen heeft in het rempedaal, en niet in het stuur
Initial G schreef:...trilling in het rempedaal...
Bij zeer licht remmen voel je het niet, er is ook helemaal geen trilling in het stuur...
En dan lijkt het dus inderdaad aan de achterkant te liggen, niet aan de voorkant.

Overigens: wat je beschrift met het op de rem blijven staan heeft volgens mij niet zoveel te maken met de duur van de rit, maar meer met de snelheid waarmee gereden werd vlak voordat er geremd werd, hoe en hoe hard er geremd werd, en hoe lang het remmen heeft geduurd. Immers, tijdens het rijden lopen de schijven vrij en worden dus niet warm. Dus ook als je alleen maar naar het einde van je eigen straat rijdt: als je daar binnen enkele meters van 50 naar 0 gaat bij het stoplicht, en je houdt je voet op de rem, kunnen de schijven op den lange duur vervormen.

Daarom: na het remmen niet op je rem blijven staan - tenzij het is om te voorkomen dat je van een heuvel afrolt - de auto blijft ook wel staan zonder remmen.

Geplaatst: 16.07.2008 - 15:54
door laheije
@Laheije: TS zegt in zijn post dat hij trillingen heeft in het rempedaal, en niet in het stuur

Ja zou dat dan niets met kromme schijven te maken hebben?
Huub

Geplaatst: 16.07.2008 - 16:05
door Qinx
laheije schreef:@Laheije: TS zegt in zijn post dat hij trillingen heeft in het rempedaal, en niet in het stuur

Ja zou dat dan niets met kromme schijven te maken hebben?
Huub
Jawel, mijn opmerking sloeg op jouw suggestie dat trillen meestal komt van de voorste schijven:
laheije schreef:Trillen onstaat meestal omdat de voorschijven krom zijn en niet de achterschijven, je stuurt toch hopenlijk met je voorwielen?
Dat klopt alleen voor trillen van het stuur. Trillen kan ontstaan bij zowel vervorming van de voor- als van de achterschijven. Bij de voorschijven vertaalt zich dat inderdaad meestal in trillen in het stuur, maar bij de achterschijven meestal in trillen in het rempedaal.

Aangezien TS aangaf dat zijn rempedaal trilt, en niet zijn stuur, denk ik dat zijn aanname dat er iets mis is met de achterremmen juist is.

Geplaatst: 16.07.2008 - 17:12
door Initial G
Dank voor de antwoorden, ik ken het verhaal van niet op de rem blijven staan en niet door grote plassen rijden. Heb ook al eerder met het bijltje gehakt, alleen mijn vorige auto had trommels achter.

De foto's zijn van na een kort ritje, dus achter had toen niet veel geremd. Zal daarom nog wel wat roest op zitten.

Ik denk dat ik eerst de boel achter eens ga vervangen, dat moet toch op den duur...

Ga voor deze denk ik: http://cgi.ebay.nl/Bremsscheiben-Belaeg ... dZViewItem

Geplaatst: 16.07.2008 - 17:37
door laheije
Ik heb ze gekocht bij gmb tuning in Dordrecht. www.tuning-automaterialen.nl
En wel deze, brembo remschijf 2x, remblokset lucas voor de prijs van samen 119.98 euro incl. verzenden.
Dat is toch bijna een tientje goedkoper :D :D en ook nog eens goede merken dacht ik.
Huub
Edit, nieuwe prijs remschijf 2 stuks 90 euro min 35 % korting 58.50 euro en 1 remblokset 57 euro min 30 % 39.90 euro samen 98.40 euro excl. verzendkosten.
Alles voor phase 1, deze prijzen staan nu op hun website.

Geplaatst: 16.07.2008 - 20:42
door Initial G
Ook goedkoop ja, kom daar met Ik kom met lucas remblokken (origineel is TRW volgens mij) op 126.64 incl verzenden. (Ph2 dus).
Bij die duitser zijn ze helemaal origineel 129 incl verzenden.

Maakt niet zoveel uit dus. Goedkoper zal niet gaan denk ik.

Geplaatst: 17.07.2008 - 10:49
door Crazyclaws
hhhmm, mijn stuur trilt nogal bij remmen, zeker op hoge snelheid. Toch maar eens kijken naar het vervangen van de remschijven.

Hebben jullie enig idee wat dat kost als je het laat doen? Ik ben daar niet handig in en heb ook niet de nodige gereedschappen

Geplaatst: 17.07.2008 - 22:24
door ps-amazon
Mijn Dodge Caliber heeft ook last van dit verschijnsel en als ik de schijven laat afdraaien ben ik weer een 40.000 km van het trillen verlost; kost een paar tientjes

Geplaatst: 19.07.2008 - 00:14
door Bart Giesen
Initial G schreef: Ga voor deze denk ik: http://cgi.ebay.nl/Bremsscheiben-Belaeg ... dZViewItem
Voor hetzelfde geld haal je het bij een Volvodealer mét bon en zónder verzendkosten :roll:

Geplaatst: 19.07.2008 - 15:02
door Initial G
Bart Giesen schreef:
Initial G schreef: Ga voor deze denk ik: http://cgi.ebay.nl/Bremsscheiben-Belaeg ... dZViewItem
Voor hetzelfde geld haal je het bij een Volvodealer mét bon en zónder verzendkosten :roll:
hoe weet je dat?

Geplaatst: 19.07.2008 - 20:12
door Bart Giesen
Omdat ik het zelf vorige week gekocht heb?

Geplaatst: 20.07.2008 - 01:54
door Initial G
oh, nou sorry dat ik het vraag hoor. Het klinkt alleen onwaarschijnlijk dat de dealer het ver onder de adviesprijs gaat verkopen. Maar als dat zo is dan ga ik ook eens even informeren.

Al heb ik nu wel een andere zaak die 40% korting bied op al het remmateriaal, dus ook van brembo en trw, dan kom je op 105 inclusief, verzendkosten niet van toepassing dus.

Geplaatst: 20.07.2008 - 08:00
door Bart Giesen
Niet onwaarschijnlijk, gewoon korting vragen.

En mark my words; onderdelen bij een b.v. Brezan zijn vaak DUURDER dan orginele onderdelen die je bij een dealer koopt.

Neem b.v. een Bougiekabelset. Bij de Velba vragen ze er 108euro excl. voor. Bij de dealer betaalde ik er 55euro incl. voor!