Pagina 1 van 2
Weinig vermogen V70 1998 2.5D
Geplaatst: 16.07.2008 - 23:54
door Monsieur Duquai

Ik heb deze vraag ook al geplaatst bij een eerder topic over dit onderwerp. Maar ik vewacht eigenlijk niet meer (of ten onrechte?) hier iets van te horen. Vandaar, als iemand er meer over weet, dan graag!
Ik heb sinds kort een 'duitse' V70 diesel uit 1998 en vind dat hij heel langzaam naar de 140 oploopt. Ben net terug uit Frankrijk en heuvelop gaat letterlijk àlles me voorbij, terwijl ik zoveel gas als zinvol lijkt geef. Veel geëxperimenteerd met de kickdown, maar dat helpt slechts weining. De auto vertraagt naar 80 en zelfs 70 kmu waar andere auto's op 120/130 blijven rijden.
Op vlak terrein loopt ie rustig maar langzaam op naar hogere snelheden, maar voor een versnelling is er geen vermogen.
Ik hoor meestal de turbo wel fluiten op andere merken. Hier niet. Kan deze kapot zijn? De auto rijdt zuinig genoeg: 1 op 14,3 op de (vlakke) autoroute bij 120 - 150 kmu. Géén rookpluimen uit de uitlaat.
De auto rijdt verder als een zonnetje. Héérlijk voor de reis.
Vr. groeten,
Joost
Geplaatst: 17.07.2008 - 07:58
door bart simpson
injectoren?
Geplaatst: 17.07.2008 - 08:17
door Quota
LMM/LHM is een optie (je schrijft dat het een 2.5D is, maar die is geloof ik pas vanaf 99 geleverd)
Turbo hoor je in ieder geval niet fluiten (en die van mij doet het wel ja). Maakt het verschil of je de automaat in de sportstand hebt staan of niet?
Geplaatst: 17.07.2008 - 10:53
door Monsieur Duquai
Injectoren? Is dat een bekend probleem bij de Classic? Ik heb er wel over gelezen bij de D5, en dat deze dan slecht start. Dat is bij mij niet het geval: het is starten-lopen.
De luchtmassameter. Ik heb op het forum al gelezen deze defect zou kunnen zijn als de motor onregelmatig stationair loopt of te weinig vermogen heeft. Stationair loopt ie lekker. Vertoont de motor beide kenmerken bij een defecte LMM? of kan ook het gebrek aan vermogen wijzen op een defecte LMM?
Ik heb overigens een 2461 cc: Noem ik dit nu een 2.4 of een 2.5 (hij is uit december 1998)
Sportstand nog niet geprobeerd. Ik zal eerst even wachten op het werkplaatsboek (is onderweg) en ook meteen de originele handleiding bij Volvo bestellen. Dan weet ik meteen waar de sportstand zit :
Als iemand nog verdere suggesties heeft?
Geplaatst: 17.07.2008 - 11:18
door IkeV70
Ik zou zeker denken aan de LMM, als die er tenminste inzit in dat bouwjaar. Je merkt nl helemaal niet zoveel aan de auto bij een slechtwerkende LMM, zeker niet bij stationair loop. Het enige echte duidelijke symptoom is te weinig vermogen.
Geplaatst: 17.07.2008 - 11:32
door bart simpson
het is geen bekend probleem, maar heb het wel eens gezien
Geplaatst: 17.07.2008 - 12:52
door Quota
de cilinderinhoud maakt niet uit voor een TDI of 2.5D, het verschil zit hem (onder andere) in het feit dat een TDI een LHM (Lucht HoeveelheidsMeter) heeft, en de 2.5D een LMM (LuchtMassaMeter) heeft.
Mij is niet bekend dat een storing hieraan zou leiden tot een slechte stationairloop, alleen het vermogensverlies (welke geleidelijk optreedt) is kenmerkend dacht ik.
Maar probeer anders de sportstand van de automaat eens, de Economy stand is naar mijn ervaring wel erg volhardend in het "economisch" (lees vermijden van toeren) rijden. Zeker heuvelop kan dit een oorzaak zijn, de motor heeft zijn maximum koppel vrij laat in vergelijking met de moderne diesels (ik geloof pas van 2200 toeren) dus lock de automaat niet te vroeg, na de 200 toeren moet de motor behoorlijk snel in de toeren stijgen (in de 1 en 2e versnelling tenminste).
Andere mogelijkheden zijn de timing van de brandstofpomp, de brandstofpomp zelf...
Geplaatst: 17.07.2008 - 15:13
door Thijs
de motor heeft zijn maximum koppel vrij laat in vergelijking met de moderne diesels
Plm 1800, geen 2200. Al lijkt het of het idd net wat eerder mag komen..
Ik heb overigens een 2461 cc: Noem ik dit nu een 2.4 of een 2.5 (hij is uit december 1998)
2.5TDI is de zelfde motor als de 2.5D, alleen naamswijziging. Er waren nog geen 2.4D's eind 98(?) De 2.5D is gekomen op de laatste classics in 1999.
Geplaatst: 17.07.2008 - 17:49
door Monsieur Duquai
Ik zou zeker denken aan de LMM, als die er tenminste inzit in dat bouwjaar.
Er zit inderdaad een LMM op. Ik heb de motor net bij Volvo laten uitlezen (20 euro) en de melding is "teveel stroming" (ECM-0038 EGR-regeling) òf "Turbo control Flow too high" (ECM-0039) Zie eventueel meegestuurde uitdraai van de test. De LMM heb ik gedemonteerd en het ijzerdraadje schoongemaakt. Ook meteen een test gedaan met startervloeistof bij draaiende motor, zonder resultaat. Bij testrit lijkt het of er wat meer vermogen is, maar de wens, zijn vader en de gedachte kan hier ook mee te maken hebben gehad . Morgen ga ik de snelweg weer op, dan wordt het misschien duidelijker.
Als iemand aan de hand van de uitdraai iets nog zekerder weet, dan welkom. Ik zal het uiteindelijke resultaat voor toekomstige zoekers nog even vermelden op het forum. Bedankt zover! Gr. Joost
ps. ik heb nog steeds geen handleiding voor de V70 kunnen bemachtigen bij Volvo, dus: Hoe schakel ik de sportstand in? ::oops:
Geplaatst: 17.07.2008 - 17:55
door bart simpson
er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Geplaatst: 17.07.2008 - 18:06
door IkeV70
Monsieur Duquai schreef:...De LMM heb ik gedemonteerd en het ijzerdraadje schoongemaakt. Ook meteen een test gedaan met startervloeistof bij draaiende motor, zonder resultaat....
Een LMM kun je absoluut niet schoonmaken. Als hij niet al stuk was dan is hij dat nu zeker.
Geplaatst: 17.07.2008 - 18:08
door Monsieur Duquai
bart simpson schreef:er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Ai...bij mij niet. Er zit rechtsvoor op de middenconsole een knop 'shiftlock overdrive' en midachter op de console een grotere knop met een 'W'. Ik meen dat de laatste een sperdifferentieel is? Dan zal de eerste de sportstand moeten zijn. Ik heb er onder het rijden al even op gedrukt, schijnbaar zonder dat er iets veranderde.
Geplaatst: 17.07.2008 - 18:14
door Monsieur Duquai
Een LMM kun je absoluut niet schoonmaken. Als hij niet al stuk was dan is hij dat nu zeker.
O... ik had op hier gelezen dat je dit, met tijdelijk resultaat, kunt doen. Tijdelijk omdat het met een sterk schoonmaakmiddel zou moeten, wat het metaal aan zou tasten, waardoor dit weer sneller vuil oppikt etc. Zou jammer zijn als het waar is dat de LMM door schoonmaak kapot gaat, want het zou een goedkope test zijn om te weten te komen of het zin heeft een dure LMM aan te schaffen....
Geplaatst: 17.07.2008 - 19:29
door bart simpson
Monsieur Duquai schreef:bart simpson schreef:er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Ai...bij mij niet. Er zit rechtsvoor op de middenconsole een knop 'shiftlock overdrive' en midachter op de console een grotere knop met een 'W'. Ik meen dat de laatste een sperdifferentieel is? Dan zal de eerste de sportstand moeten zijn. Ik heb er onder het rijden al even op gedrukt, schijnbaar zonder dat er iets veranderde.
W = "Winter", dan rijdt hij weg vanuit zijn 3, je hebt dan ook geen sportstand maar een adaptieve (zelflerende) automaat.
Geplaatst: 17.07.2008 - 19:31
door KR@MMETJE
Ik kreeg onlangs na een beurt bij de dealer te horen dat m'n auto traag was als dikke....... (vul maar in).
Ik heb hier nooit iets aan gemerkt. Vond hem niet overdreven traag, maar had dan ook geen ervaring met deze motoren omdat ik hem nog maar vier maanden had. Dat de mijne echter zo traag was als jij beschrijft ervaarde ik niet.
Merkte verder ook niets in het verbruik, of onregelmatig lopen of overdreven roeten.
Daarna besloten (mede advies van de dealer) de LMM te vervangen. Resultaat was een verschil van dag en nacht!!! Merkbaar meer vermogen!
Jammer genoeg is Hoorn een beetje uit m'n richting anders had ik je graag de mijne eens laten proberen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. Misschien zou je een LMM van een mede dieselaar uit de buurt even kunnen proberen, kwestie van 5 minuten schroeven...
Mocht het de LMM blijken te zijn... Heb deze via ebay in Berlijn aangeschaft. Dit op advies van verschillende 850-forum leden.
Geplaatst: 17.07.2008 - 19:41
door Monsieur Duquai
W = "Winter", dan rijdt hij weg vanuit zijn 3, je hebt dan ook geen sportstand maar een adaptieve (zelflerende) automaat.
Dank je...dat maakt al meer duidelijk. Nu nog de shiftlock overdrive!
Geplaatst: 17.07.2008 - 19:45
door Monsieur Duquai
Daarna besloten (mede advies van de dealer) de LMM te vervangen. Resultaat was een verschil van dag en nacht!!! Merkbaar meer vermogen!
Jammer genoeg is Hoorn een beetje uit m'n richting anders had ik je graag de mijne eens laten proberen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. Misschien zou je een LMM van een mede dieselaar uit de buurt even kunnen proberen, kwestie van 5 minuten schroeven...
Mocht het de LMM blijken te zijn... Heb deze via ebay in Berlijn aangeschaft. Dit op advies van verschillende 850-forum leden.
Dát klinkt interessant. Ik zal waarschijnlijk je advies opvolgen. Tóch morgen nog even kijken wat ie doet....
Geplaatst: 17.07.2008 - 19:48
door bart simpson
Monsieur Duquai schreef:W = "Winter", dan rijdt hij weg vanuit zijn 3, je hebt dan ook geen sportstand maar een adaptieve (zelflerende) automaat.
Dank je...dat maakt al meer duidelijk. Nu nog de shiftlock overdrive!
Om de selectiehandel van de automaat vanuit "P" naar "N" te bewegen moet je 2 separate handelingen verrichten, 1) aan de selectiehandel trekken en 2) de rem intrappen.
Nu kun je die laatste "overriden" door dat knopje in te drukken, nog steeds 2 handelingen maar nu ook uitvoerbaar vanaf de rechterstoel
Geplaatst: 17.07.2008 - 22:04
door Beers!
Je moet dan wel de sleutel in contact zetten, anders doet de override het niet. En niet alle automaten hebben een S(portstand).
De S en de E(conomy) stand maken ook niet veel verschil vanwege de adaptieve automaat. Ik merk in ieder geval weinig verschil (en daarmee onderken ik het verschil niet, maar merk er weinig van).
Geplaatst: 18.07.2008 - 10:20
door Quota
Ik wist uberhaupt niet dat de Classic met een zelflerende automaat geleverd was... Weer wat geleerd!