Pagina 1 van 3
XC90 geimporteerd uit de usa en nu keuren !
Geplaatst: 20.07.2008 - 20:15
door Texas xc90
Beste mede XC90 liefhebbers !
Ik heb een XC90 gekocht en geimporteerd naar Nederland vanuit de usa ! Het betreft een T6 met alles erop en eraan. Nou komt het volgende want het kopen en importeren is echt een fluitje van een cent maar nu Keuren bij de RDW en BPM afdragen. Ik wilde weten of er mensen hier zijn die eerder een Volvo uit de usa hebben gehaalt en wat ze allemaal hebben moeten veranderen voor de RDW keuring ? Als ik hem vergelijk met een europese Volvo is er weinig verschil op de verlichting na ! In de usa hebben ze van die mooie oranje lampjes op het stadslicht en dat mag niet ! Ook heb ik een cvo verklaring nodig en die kan je niet zomaar krijgen bij de volvo wel als je hem als verhuis goed mee neemt ! Maar dat is niet zo in mijn geval ! Wat ik vreemd vind trouwens dat ze het bij verhuizen wel afgeven ! Misschien dat iemand mij meer info kan geven ! Alvast bedankt !
Geplaatst: 20.07.2008 - 20:19
door Ben
Iets dergelijks is hier laatst ter sprake geweest. Wellicht dat je in
dit topic wat aanvullende informatie kunt vinden. En zoek wat rond op het forum. importeren is al vaak ter sprake geweest.
Geplaatst: 21.07.2008 - 20:36
door HSRN850
Importeren vanuit de USA is echter iets anders als binnnen de EU. Ik denk dat je er nu hoe dan ook een CVO bij moet hebben en het één en ander aan de verlichting zal aangepast moeten worden.
Ik zou eens informeren bij de RDW, eventueel de NLse TUV en de CVO zal uiteraard vanuit Volvo NL moeten komen (tegen betaling vrees ik).
Geplaatst: 21.07.2008 - 20:44
door bart simpson
Vanuit Volvo Nederland komt er gegarandeerd NOOIT een Conformteitscertificaat op een niet Europese auto, daarvoor moet je in het land van herkomst zijn
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:22
door Weijers
@Bart: Klopt.
@ HSRN850: Zwitserland ligt NIET in de EU en ik moest dus door vrijwel dezelfde molen. De Conformiteitsverklaringen voor mijn Volvo en mijn Saab heb ik gekregen van Volvo Zwitserland en Saab Zwitserland. Jij moet die volgens mij dus bij Volvo uit de USA halen. Zou geen probleem moeten zijn..... tenzij hij niet conform is! In dat geval via de RDW vragen welke keuring er noodzakelijk is voordat er een kenteken uitgegeven kan worden. (bv. in Duitsland heet dit "Vollrad-bau-abnahme volgens §21"; daarvan heb je dus het NL equivalent nodig (ken ik niet)). Kosten zouden mee moeten vallen (in D rond de 90€)
Groeten,
Vincent
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:30
door HSRN850
Is het ook niet mogelijk (na het aanpassen van de verlichting e.d.) de auto aan te bieden bij een of andere uitgebreide TUV-keuring in Duitsland waarna er een Fahrzeugbrief wordt afgegeven waarna je dus zonder problemen naar de RDW kan?
En kun je een auto in NL invoeren met een Amerikaanse CVO (die dus eigenlijk niet is uitgegeven voor de EU)?
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:32
door bart simpson
In principe idd alleen via de Tüv, Nederland kent de individuele typegoedkeuring en die is knap prijzig
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:36
door Paul
Wat is de update Texas XC90, ben ook benieuwd naar de foto's!
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:44
door Weijers
Fahrzeugbrief (=eigendomsbewijs) krijg je niet van de Tüv. Die krijg je bij het Strassenverkehrsamt en volgens mij alleen als je hem in Duitsland "zulässt" (op kenteken zet).
Tüv laten doen, kan natuurlijk altijd (de genoemde §29). Zou wel bij de RDW eens navragen of de §29 Tüv Dokumenten geaccepteerd worden (en voldoende zijn als vervanging van de EU Conformiteitsverklaring). Let op: je moet dan wel echt bij een Tüv vestiging langs. De DEKRA doet geen §29 keuringen (alleen normale HU §21 (=Duitse APK) en dat is niet genoeg).
Ook moet de auto inderdaad "hapklaar" conform zijn (het zijn bij de Tüv af en toe mugge/miere.... en ze accepteren geen "dat doe ik zometeen, echt..."- beloftes)
Succes & Groeten,
Vincent
Geplaatst: 21.07.2008 - 21:48
door Weijers
Pardon: in het vorige bericht svp de §21 en §29 consequent omwisselen (sorry) ](*,) ::oops:
(mijn eerste bericht hierover was wel correct).
Groeten, Vincent
Geplaatst: 21.07.2008 - 22:07
door bart simpson
Tüv zit in lelystad
Geplaatst: 21.07.2008 - 22:07
door Weijers
Oh nog even je vraag over de "amerikaanse CVO". Ze moeten in Amerika verklaren dat hij EU Conform is. Aan een verklaring dat de auto conform Amerikaanse eisen is gebouwd heb je niets. Lukt dit niet, blijft volgens mij de route Tüv of individuele typegoedkeuring.
Maar goed, het beste vraag je de RDW. Kijk ook ff hier
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... isgoed.htm
Groeten,
Vincent
Geplaatst: 21.07.2008 - 22:08
door bart simpson
Hij is niet EU conform, dat kunnen ze dus ook niet verklaren vanuit de Us
Geplaatst: 21.07.2008 - 22:10
door Weijers
Nog belangrijker/relevanter: lees vooral ook dit ff door; zeer verhelderend:
http://iks.rdw.nl/nl/nederlandse_iks_si ... oedkeurin/
Denk dat het handig is die EU conformiteitsverklaring bij Volvo te regelen (scheelt pakweg €1000).
Groeten, Vincent
Geplaatst: 21.07.2008 - 22:13
door Weijers
Als Volvo (US/NL) niks voor je kan doen, lijk je inderdaad pech te hebben (ind. typegoedkeuring -> >1000€)
Betwijfel of de Tüv Route gaat werken -> check RDW.
Groeten,
Vincent
Geplaatst: 24.07.2008 - 12:08
door Texas xc90
Beste Volvo liefhebbers,
Hier een update;
Volvo Nederland doet niks voor je ! Dus ik moet naar de RDW in Lelystad om hem daar te keuren kosten € 966 het is helaas niet anders ! Ik moet inderdaad wat dingen aan de verlichting aanpassen verder is die niet anders dan een europese volvo ! Zijn er XC90 rijders in Noord holland ? Dan kan ik voor de zekerheid hem eens grondig vergelijken ?! Ik ga maandag de aanvraag de deur uit doen naar de RDW om hem gekeurd te krijgen want ik wil er graag mee rijden en ze zijn daar niet zo vlot ! Ik zal een paar foto`s maken en plaatsen ! Alvast bedankt voor jullie reacties !
Hans
Foto bijgevoegd !

Geplaatst: 24.07.2008 - 13:13
door bart simpson
Volvo NL KAN niets voor je doen, dat is geen onwil ofzo, deze X90 heeft nu eenmaal geen Europese typegoedkeuring en dat is het enige dat zij wel mogen verklaren
Geplaatst: 24.07.2008 - 13:35
door Walter
jep, ze hebben die gegevens gewoon niet. En de RDW kijkt naar een EU keurmerk in je lampen, heb je die niet is het niet goed. Lampen zul je verder zelf niets aan zien.
Geplaatst: 24.07.2008 - 15:59
door Paul
Jawel lampen zijn anders, jij hebt Day Light Running Lights, jouw auto geeft licht bij de EU-verstralers als stoort van daglicht.
Dat is het verschil, wat je kan doen is even 2 units lenen bij een NL XC90 die je kent, scheelt je 1500 euro aan nieuwe koplampen. (neem aan dat je xenon hebt)
Geplaatst: 24.07.2008 - 16:29
door bart simpson
een US spec heeft o.a. geen reflectoren achter en geen mistachterlicht, hij heeft niet voor niets geen EU toelating