Pagina 1 van 1
koppeling vervangen 440
Geplaatst: 22.07.2008 - 17:14
door rob440
Hallo, mijn koppeling is aan vervanging toe. Bij een Volvo 440 heb ik dat nog nooit eerder gedaan. Kan iemand mij vertellen of de motor/bak er helemaal uit moeten? Of is er ook bij deze auto een mogelijkheid het te doen zonder demontage van de motor/bak?
Groeten,
Rob.
Geplaatst: 22.07.2008 - 19:15
door nielo
Hoe het moet weet ik niet maar het kan zonder de motor eruit te halen.
Maar sommige halen juist de motor eruit voor het gemak:)
Geplaatst: 22.07.2008 - 19:41
door 460volvo
ben er zelf niet aan begonnen, zag eruit als balle werk! en daar heb ik als automonteur natuurlijk geen zin in.
dus mooi weggebracht, en voor 120euro laten vervangen.
Geplaatst: 22.07.2008 - 21:49
door rob440
Beste 460volvo,
Waar en bij welke garage heb je dat laten doen? Voor 120 euro kun je zelf niet gaan staan prullen (op straat). Is 120 euro incl. materiaal?
Geplaatst: 22.07.2008 - 22:27
door wpee
Motor ophangen aan oog, (takel nodig dus) en uitlaat losmaken
Triangels van linkerwielen lossen en steekas eruit trekken
Versnellingsbak demonteren en op zubframe leggen, rechter steekas valt eruit nu.
Kioppelling vervangen.
Omgekeerd monteren
Toen ik het deed (eerste keer) had ik 10 uur nodig om de keerring aan big-end te vervangen. De eerste koppelingsplaat had al 200dkm erop zitten en heb ik terug gezet...........(wat doen jullie met de koppeling?)
Geplaatst: 23.07.2008 - 13:51
door Ramon&Ramon
is vier uur werk ongeveer!als je het juiste gereedschap hebt en de kennis!
Geplaatst: 23.07.2008 - 14:54
door wpee
het was de eerste keer voor mij dat ik de koppeling verving. Dus vaak nog even in de vraagbaak lezen wat volgende sleutelpunt was.
4 uur lijkt mij wat aan de korte kant. Dan tellen de garages dus veel te veel volgens mij.
Bovendien moet ik bij de keerring zijn en dan moet je toch nog net even wat verder graven

Geplaatst: 23.07.2008 - 19:12
door 460volvo
Nee de 120euro was ex het materiaal. Dat koste me €110 voor de platen, drukgroep, druklager van het merk valeo.
De garage is een garage bij iemand thuis, die veel ervaring heeft. En voor dat geld ga ik inderdaad geen middag staan hobbyen!
Begreep dat de beste man er ong 6 uur mee bezig is geweest, gezien dat er een hoop vervangen is van de rotte bouten etc schappelijke tijd.
Verder als je bak eraf ligt, en de koppeling heeft al een ton ofzo gedraaid zou ik deze altijd mee vervangen, kleine moeite.
gr
Geplaatst: 23.07.2008 - 21:03
door philippevk
Ikdenk dat de 4 uur die Ramon&Ramon aangeeft wel klopt. Maar dan wel met luchtsleutel, brug en krik die hoog genoeg is om de bak op te vangen.
Uiteraard mits eerder gedaan.
Mijn schatting thuis in de garage/straat met bokken en goede ratel enz. =10 uurtjes. en vergeet idd keering niet, als je er toch bent.
Geplaatst: 23.07.2008 - 23:23
door Ramon&Ramon
vier uur is niet aan de korte kant,bij sommige dealers zijn er monteurs die het in drie uurtjes doen incl koffie drinken
en de tarieven zijn vastgesteld,hoe lang de monteur er over doet is niet aan de orde,de klant betaald de tijd die er voor staat in de reparatie gegevens!
Zo werkt dat helaas!
Ik heb het in al die jaren bij Volvo misschien wel 150 keer gedaan en dan wordt je er wel handig in!:)
Geplaatst: 24.07.2008 - 08:42
door wpee
Dat zijn dan de goeie monteurs Ramon!
Wat was jouw score?