Pagina 1 van 1
Roest 440 verwijderen(wielkast incl. PICS)
Geplaatst: 23.07.2008 - 15:57
door VolvoGuy
Goedemiddag mensen,
Mijn 440 uit ''96 heeft alom bekende probleem van de roest bij de wielkast(en).
De rechterkant heb ik al eens laten maken door een gespecialiseerd bedrijf en dat is goed gelukt alleen wel redelijk prijzig.
Nu is mijn linkerkant ook aan het afsterven en dit wil ik zelf gaan behandelen vanwege de kosten/investering....
Ik zou hierbij graag wat adviezen willen hebben in de zin van hoe te beginnen en welke producten en materialen te gebruiken.
Er zal waarschijnlijk een stuk opnieuw ingelast moeten worden wat ik kan laten doen door iemand die ik ken.
Het punt is alleen dat ik het allemaal niet te duur wil gaan maken en dat ie er dus gewoon voor 1 a 2 jaar weer tegenaan kan.
Hier zijn de foto's van de kanker in het staal als ik het zo mag noemen
En als laatste het totaalplaatje van de 440
[URL=http://imageshack.us]
[URL=
http://g.imageshack.us/g.php?h=175&i=116jh7.jpg][IMG]
Ik hoop dat jullie me wat handige tips kunnen geven!
Groeten D
Geplaatst: 23.07.2008 - 17:26
door sjoerdb
offtopic: je hebt wel platte bandjes op je velgen zitten, 195/50R15?? veel ruimte in je wielkasten en een grotere afwijking in je teller.
Geplaatst: 23.07.2008 - 18:38
door nielo
Ik heb ook 195/50/r15 erop.
Ik merk idd dat er een afwijking is van 5 km.
op de navigatie staat 100 en dan rij ik 95 op de teller.
Geplaatst: 23.07.2008 - 19:16
door 460volvo
Je begint door:
-de lak weg te halen, en te zien tot hoever de roest al is.
-oppervlakte roest wegschuren en behandelen
-doorgerotte delen vervangen/lassen
-gladschuren
-primen, en weer schuren
-lak spuiten, en aflakken
Geplaatst: 23.07.2008 - 19:25
door 460volvo
De originele bandenmaat voor die auto's is: 185/55 R15, als je een 195/50R15 band monteerd scheelt het je in hoogte slechts 0.95cm.
Je omtrek verschil is -1.45%, (via rekentabel op internet)
Dus als je 100 rijdt, rijdt je eigenlijk 98.55km/ph
Geen echt grote afwijking dus. Geen rekening gehouden met de afwijking die de teller zoiezo al heeft!
gr
Geplaatst: 23.07.2008 - 23:01
door wpee
Je moet ook de teller afwijking meenemen, tellers wijken ALTIJD naar boven af, geven dus te veel aan, je rijdt dus in werkelijkheid langzamer.
Tenzij je er veel grotere banden onder legd. Maar met de GPS-sen van tegenwoordig kun je heel gemakklijk ijken.
Net zoals hierboven niele beschrijft, 100kmph op de GPS is 95 op de teller. Te grote banden voor de tellerstand.
Dat betekend dan dat je erg snel een bon krijgt voor je snelheid, je rijd nl harder dan de teller aangeeft.
Overigens is het met een standaard auto altijd andersom (wettelijk geregeld).
Geplaatst: 29.07.2008 - 21:03
door Gijsiejjj
ik had zo'n zelfde plek mijn werkwijze
eerst had ik de auto goed schoongemaakt en de wielkasten binnen met hogedrukreiniger schoongespoten. daarna
1 roest wegschuren
2 groene hamerhit er over (mijn auto is groen)
3 gat opvullen met polyesterplamuur
4 schuren
5 spuitlak aanbrengen in autokleur gekocht via dealer
6 blanke lak aanbregen gekocht via deal
de volgende dag aan de binnekant van de wielkasten tectiel gespoten
eindresulaat strakke wielkasten
succes:)
Geplaatst: 29.07.2008 - 21:06
door Thijs 460 1.6 I
En zoals gijs het beschrijft mag je hopen dat het 1 winter meegaat.
Bij mij werkte dat niet.
Ik ben daarna overgestapt op hele deel eruit slijpen en nieuwe erin lassen.
Maar dat doe je pas als het echt erg is of als je je er aan ergerd.
Geplaatst: 29.07.2008 - 21:21
door P.K.
Bij mij gaat het straks net zo gebeuren:
Slijpen > lassen > strakmaken > spuiten.
Auto is het waard!
:happy11:
Geplaatst: 07.08.2008 - 23:20
door nikske
dus best van de eerste keer goed laten doen precies.
Ik vraag me eigenlijk af hoe snel roest uitbreidt; mijn wielkastjes hebben er uiteraard ook van; maar slechts 10% van wat VolvoGuy hier toont en redelijk oppervlakkig. Hoe lang duurt het eer ik de toestand van VolvoGuy heb? (wagen wordt om de twee weken gewassen minimum maar staat wel continu buiten).
Zie foto:

(er is al wat smurrie opgesmeerd door de vorige eigenaar)

Geplaatst: 21.08.2008 - 12:40
door VolvoGuy
sorry dat ik pas zolaat weer reageer op mijn eigen topic
Maar Nikske , ik denk dat als jij als je er niks aan doet , dat je dan over ruim 1 jaar net zoveel roest heb dan ik....
Ik heb er nu nog niks aan gedaan maar bij mij moet er echt een heeeeeeel stuk weggeslepen worden.
Geplaatst: 21.08.2008 - 13:09
door Wiebe
Gebruik een lamellen schijf voor op de slijptol! Werkt zeer goed,heb het zelf ook gebruikt
Maakt het mooi kaal allemaal zonder dat je het met de hand hoeft te doen.
Geplaatst: 21.08.2008 - 13:22
door Blade
Juist, die werken heel goed. Heb er maar 2 nodig gehad voor allebei mijn kantjes. Zie mijn project topic voor de nieuwe randjes in de 440.
Geplaatst: 21.08.2008 - 23:34
door mightyspawn
ik heb een 460 1994 en die heeft het ook, alles weggeslepen en daarna opgevuld met autoplamuur. komt alweer 3 jaar door de apk. roest zie ik weer beetje komen maar niks ernstigs. Spuitwerk wat ik zelf heb gedaan was niet zo denderend. Maar autoplamuur is de goedkoopste oplossing en werkt best oke al zeg ik t zelf.
Die auto's kosten niks meer, om daar nu veel geld aan uit te geven is het mij niet waard.
Verder heb ik nog een 460 van modeljaar 1995 en die is gewoon roestvrij, echt fijn. Zelfs de hele lasnaad is nog niet aan het bobbelen door vocht. Behandel hem wel elk jaar in oktober met een dikke laag van die zwarte troep, ben even de naam kwijt.
Geplaatst: 21.08.2008 - 23:37
door mightyspawn
In die staat zoals hierboven kleine 3 jaar.
Kocht die van 94 in 2002. In begin 2005 had ik die gaten zoals op die auto op de foto aan het begin van t topic. In mei 2005 alles weggeslepen en opgevuld met plamuur en sindsdien is het stabiel, beetje roestig maar wordt niet erger.
Je zult pas schrikken als je die plastic sierstrip onder je auto weghaald, dan kom je de roest pas tegen. Haha die heb ik maar weer stug terug geschroeft en gelaten voor wat het was.
Geplaatst: 22.08.2008 - 11:12
door VolvoGuy
Hebben ze in born dan gewoon slecht staal gebruikt of is er iets bij de afwerking verkeerd gegaan?
Geplaatst: 22.08.2008 - 14:05
door ALF
mightyspawn schreef:ik heb een 460 1994 en die heeft het ook, alles weggeslepen en daarna opgevuld met autoplamuur. komt alweer 3 jaar door de apk. roest zie ik weer beetje komen maar niks ernstigs. Spuitwerk wat ik zelf heb gedaan was niet zo denderend. Maar autoplamuur is de goedkoopste oplossing en werkt best oke al zeg ik t zelf.
Die auto's kosten niks meer, om daar nu veel geld aan uit te geven is het mij niet waard.
Verder heb ik nog een 460 van modeljaar 1995 en die is gewoon roestvrij, echt fijn. Zelfs de hele lasnaad is nog niet aan het bobbelen door vocht. Behandel hem wel elk jaar in oktober met een dikke laag van die zwarte troep, ben even de naam kwijt.
jij bedoeld tectyl met zwarte troep.. denk ik?
Geplaatst: 22.08.2008 - 14:06
door mightyspawn
juist ja
Geplaatst: 23.08.2008 - 16:57
door AndorabLe
VolvoGuy schreef:Hebben ze in born dan gewoon slecht staal gebruikt of is er iets bij de afwerking verkeerd gegaan?
De roestige schermranden zijn het resultaat van slecht schoonhouden en een ongelukkige constructie. Goed schoonhouden, bijhouden en hopen dat de vorige eigenaar dat ook heeft gedaan is de enige optie om roestvorming te voorkomen.
Voor de kokerbalken kun je bij de 440 en 460 de schuld schuiven op het beschermend kunstof en ook weer een gebrekkig schoonmaken. Tussen kunstof en wielkast kan een boel rommel (zand/modder) komen zitten. Dit schuurt op de langere duur door de lak heen, waarna men beschikt over een stukje onbeschermd metaal aan de auto. Met alle gevolgen van dien.