Pagina 1 van 2
Problemen met airco
Geplaatst: 23.07.2008 - 22:43
door GijsD
Het betreft een airco climat control van een V70R van 1998. Dit is nooit een echte koeler geweest, alleen merken we in ons koude land er niet veel van. Bij volgende onderhoudsbeurt naar airco laten kijken. Compressor al eens vervangen, condensor 3 keer, vacumeren, vullen, afpersen, de hele santa kraam. Na de onderhoudsbeurt is het natuurlijk weer niet meer zo warm, dus de storing openbaart zich pas weer de volgende zomer. Het is even doorbijten met een V70R, hoewel ik er verder al 10 jaar met veel plezier in rij en er nog niet van af wil.
Het blijkkt dat de garagisten ook maar wat zeggen/proberen.
Maar misschien is er iemand die in het forum die er verstand van heeft.
Heden, bij +30 graden moet de airco even op vol vermogen werken. Dat houdt hij 15 min. vol en stopt er dan mee. Uitgezet, 10 min wachten en weer aan. De muffe lucht wordt weer gevolgd door koude lucht die het weer 10 min. volhoudt. Onlangs een servicebeurt gehad met de hele santa kraam. Dus als het de druk en de hoeveelheid vloeistof niet is, wat dan wel!
Geplaatst: 23.07.2008 - 23:17
door enzoman
De magneetkoppeling van de aircopomp moet afgesteld worden, spleet is te groot. is ongeveer anderhalf tot twee uur werk als de pomp eraf wordt gehaald, en een kwartier als je de pomp laat zitten en de koppelingsplaat iets verbuigt.
suc6...
Geplaatst: 23.07.2008 - 23:22
door aertssenhjc
magneet koppeling? die wil wel eenste te ver van zijn tandjes gaan staan.
effe laten stellen bij de dealer, kost +- een uurtje.
Suc6!
(hoop dat ik binnenkort ook weer eens de airco vol gas kan laten geven)
:s: :u: :n: :s: :signhi: :n: :e:
Geplaatst: 24.07.2008 - 10:14
door venician_smoker
Kan inderdaad de magneetkoppeling zijn, maar ook een thermostaat of drukschakelaar (hangt van het modeljaar af) die moet voorkomen dat de airco bevriest. Als de airco bevriest (compressor is continu aan) dan komt er geen lucht meer door het systeem.
Het verhogen van de stand van de interieur ventilatie werkt dan ook niet meer (gaat wel een beetje piepen of fluiten, maar nauwelijks extra lucht).
Dat heb ik nl. gehad.
Mijn advies: ga naar een aircospecialist en laat die de airco controleren. Zij zijn wel terzake kundig en vaak ook goedkoper dan de volvodealer.
Suc6, er komen weer warme dagen aan !
Geplaatst: 25.07.2008 - 00:04
door Ramon&Ramon
Bovenstaande adviezen zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven,sorry dat ik het zeg!
Een magneetkoppeling afstellen van een V70 kan flink tegen zitten,dus dat doe je niet in een uurtje!
Je moet eerst laten controleren of het systeem op de juiste wijze en hoeveelheid afgevuld is,dan kun je pas een goeie diagnose stellen!
Geplaatst: 25.07.2008 - 00:10
door GijsD
Dank voor adviezen. De interieurventilatie luistert nog steeds naar de hard/zacht knop. De hoeveelheid lucht die uit de ventilatiegaten komt is niet anders bij airco werkend/niet werkend.
Ik zal advies opvolgen en weet nu waar ik de nadruk op moet leggen bij de werkplaats.
De tijd dat ik zelf met het boekje van Olyslager in de hand m'n 2CV in stukjes netjes naast elkaar op straat legde zijn voorbij!
Geplaatst: 25.07.2008 - 23:50
door arnoud
Afgezien van de juistheid van de adviezen staat dit onderwerp (1998 V70 in een S60 deel van het forum) helemaal verkeerd... Welke moderator is nog wakker?

Geplaatst: 26.07.2008 - 14:25
door aertssenhjc
Ramon&Ramon schreef:Bovenstaande adviezen zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven,sorry dat ik het zeg!
Een magneetkoppeling afstellen van een V70 kan flink tegen zitten,dus dat doe je niet in een uurtje!
Je moet eerst laten controleren of het systeem op de juiste wijze en hoeveelheid afgevuld is,dan kun je pas een goeie diagnose stellen!
Ik stel alleen een mogelijke oplossing voor. dit zelfde gebeurde mij ook en dit was ook de oplossing.
Is dit forum niet bestemd om persoonlijke ervaringen uit te wisselen dan?
Tuurlijk, er worden hier MOGELIJKE oplossingen aangedragen. de feitelijke oplossing moet door een garage/dealer worden gevonden en of opgelost.
PS: heel scherp van je arnoud.
gerepareerd
Geplaatst: 31.07.2008 - 18:08
door GijsD
Dank aan allen voor het meedenken. De spleet van de magneetkoppeling was inderdaad te groot. De airco specialist heeft de compressor met magneetkoppeling gedemonteerd. Door de juiste dikte van ringetjes te kiezen is de afstand tussen van de magneetkoppeling en de pullie op 0.5 mm afgesteld. De zaak is weer ingebouwd en gevuld en afgeperst.
Het lijkt weer prima te draaien. Ik was € 430.- kwijt, veel geld maar de Volvo dealer wilde al gelijk een nieuwe compressor etc monteren voor € 800 ex btw! De huidige reparatie kwam op 3 werkuren.
Nogmaals dank.
Re: gerepareerd
Geplaatst: 31.07.2008 - 22:03
door enzoman
GijsD schreef:Dank aan allen voor het meedenken. De spleet van de magneetkoppeling was inderdaad te groot. De airco specialist heeft de compressor met magneetkoppeling gedemonteerd. Door de juiste dikte van ringetjes te kiezen is de afstand tussen van de magneetkoppeling en de pullie op 0.5 mm afgesteld. De zaak is weer ingebouwd en gevuld en afgeperst.
Het lijkt weer prima te draaien. Ik was € 430.- kwijt, veel geld maar de Volvo dealer wilde al gelijk een nieuwe compressor etc monteren voor € 800 ex btw! De huidige reparatie kwam op 3 werkuren.
Nogmaals dank.
Hoeveel vraagt die aircospecialist per uur in hemelsnaam :oops: ik vindt het erg veel geld voor een aircospleet afstellen nl.
Ik werk zelf bij een volvo dealer en wij rekenen daar hooguit 2 uur voor als het heel erg tegenzit. Daar komt afvullen € 75,- bij.
Optelsom 2x€ 84,-=168,- all in hebben we het over 275 tot 300,- incl.
De dealer die er gelijk een andere compressor op wil zetten denkt alleen maar aan zijn eigen bonuspunten! Ik adviseer je dan ook om een sec. opinion te doen voor de volgende keer.
In ieder geval veel plezier met je mobiel.
Geplaatst: 31.07.2008 - 22:23
door arnoud
Moet de airco na het stellen van de magneetkoppeling altijd opnieuw afgevuld worden of kan het ook zonder 't systeem af te tappen?
Geplaatst: 31.07.2008 - 23:01
door S60 170pk Lpi
Bij mij is het systeem niet afgetapt bij het stellen van de magneetkoppeling.
Helaas bleek dit bij mij niet te werken. De compressor begon vreselijk te slippen. Uiteindelijk een nieuwe compressor gemonteerd tegen speciale prijs

. Na onderzoek van de oude compressor bleken de pomplagers versleten.
Geplaatst: 31.07.2008 - 23:20
door enzoman
Als je met shims gaat stellen dan moet je de pomp zodanig verplaatsen dat het gereedschap voor de koppeling past, meetal is het dan handiger als de pomp op een werkbank ligt.
Daarom wordt het systeem afgetapt.
info pomp afstellen
Geplaatst: 02.08.2008 - 21:21
door marwess
heb vandaag weer een pompje afgesteld en het kan zonder dat je de pomp op de werkbank en zonder leeg te halen gelukkig weer een tevereden s 60 rijder en dat voor een klein bedrag,bij vele volvo`s is het een kwestie van pomp afstellen en je kunt voorlopig weer vooruit
gr
martin
Re: info pomp afstellen
Geplaatst: 02.08.2008 - 21:30
door arnoud
marwess schreef:heb vandaag weer een pompje afgesteld en het kan zonder dat je de pomp op de werkbank en zonder leeg te halen gelukkig weer een tevereden s 60 rijder en dat voor een klein bedrag,bij vele volvo`s is het een kwestie van pomp afstellen en je kunt voorlopig weer vooruit
Hoe lang ben je daar mee bezig en wat zou het gaan kosten om het te laten doen?
info pomp stellen
Geplaatst: 02.08.2008 - 21:59
door marwess
de kosten voor het stellen van de pomp zijn 100 euro mocht het systeem gelijktijdig gevuld worden dan is het 160 euro
met vriendelijke groet
martin
Geplaatst: 02.08.2008 - 22:12
door arnoud
Dank je voor het snelle antwoord. Kun je daar op wachten of ben je daar langer mee bezig?
info
Geplaatst: 02.08.2008 - 22:17
door marwess
je kunt erop wachten als je even de tijd heb,zeker als het systeen tevens gevuld dient te worden want de tijd voor leeghalen, test met stikstof,vacumeren,vullen met juiste hoeveelheid koudemiddel duurt toch altijd zo`n 1.5 uur als je het doe zoals het moet
gr
martin
Geplaatst: 08.08.2008 - 20:35
door arnoud
Ik ben vandaag even langs de dealer gereden, in een dik half uur was het gepiept. Volgens mij riep de monteur iets van dat hij van 8/10 terug naar 3-4/10 was gezet?
Geplaatst: 08.08.2008 - 22:34
door 24AB2
min/max speling magneetkoppeling