Pagina 1 van 3
Reservewiel op achterklep monteren zoals een Jeep dat heeft
Geplaatst: 24.07.2008 - 15:23
door Rik Tanghe
Hallo,
Een aantal maanden terug heb ik een 2004 XC70 aangeschaft met een 2.5T AUT.
Nu heb ik hier LPG in laten zetten. Het probleem wat er nu op treed is dat ik geen reserve band mee kan nemen. De krik en de wielsleutel kan ik nog net kwijt maar dan houdt het echt op.
Nu zit ik er aan te denken om het achterwiel op de achterklep te plaatsen zoals je bij veel SUV's oj jeeps ziet.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit kan en zo ja wie dat doet en waar??
Ben erg benieuwd.
Ik kan natuurlijk altijd een compressortje en een fles met reparatie vloeistof in de auto leggen, maar heb liever een reserve wiel bij me.
Wie kan me helpen?
Vriendelijke groet,
Rik Tanghe
Geplaatst: 24.07.2008 - 15:43
door Walter
poeh denk dat je dan zelf een frame moet (laten) maken. heb het iig nog nooit eerder gezien.
Geplaatst: 24.07.2008 - 15:46
door Paul
Lijkt me ook geen gezicht, maar had je dat niet van te voren kunnen bedenken? Ja klinkt heel onaardig, maar je weet toch als ze dat gaan doen dat dat gebeurd. Had je die gastank gewoon in de achterbak moeten monteren.
Geplaatst: 24.07.2008 - 17:06
door raymond01
Zou niet weten onze Commander heeft geen reservewiel op de achterklep.
Bij alle vorige modellen had ik dat ook niet.
Dus je bedoelt Jeep. :mrgreen:
Geplaatst: 25.07.2008 - 00:07
door Miro1904
Ik rij een V70 Classic met LPG tank onder de plaat van de achterbak. Als reservewiel heb ik een thuisbrenger die rechtopstaand in de achterbak past. Is dat een optie? Persoonlijk vind ik een reservewiel aan de achterklep maar niks. Smaken verschillen gelukkig.
Geplaatst: 25.07.2008 - 07:25
door bart simpson
een resevewiel op een AWD is (naast een thuiskomer) een stuk groter dan bij een FWD
Geplaatst: 25.07.2008 - 09:07
door Maarten
vergeet niet dat zo'n fors wiel van een XC ook een aardige extra belasting op je scharnieren veroorzaakt.
ik weet niet of dat lang heel zal blijven dan.
Geplaatst: 25.07.2008 - 09:56
door bart simpson
het is geen gezicht, de hoogte reikte grofweg tot voorbij het 3e remlicht
Geplaatst: 25.07.2008 - 12:36
door den toerist
Kan die kunstof achterklep zo'n extra gewicht wel aan??
Kan na verloop van tijd best wel eens gaan scheuren den ik.
Geplaatst: 25.07.2008 - 12:40
door bart simpson
natuurlijk kan het niet aan die klep
Geplaatst: 25.07.2008 - 12:43
door Ben
Met een paar stevige bouten, door en door en een extra versterking aan de binnenzijde moet het toch wel lukken? :razz:
Geplaatst: 25.07.2008 - 12:44
door Frederick
als je dan toch, mijn inziens, de lijn van de XC gaat verpesten: waarom geen wiel op het dak (cfr sommige Defenders in het terrein)?
Geplaatst: 25.07.2008 - 15:32
door Wim J
Frederick schreef:als je dan toch, mijn inziens, de lijn van de XC gaat verpesten: waarom geen wiel op het dak (cfr sommige Defenders in het terrein)?
Reservewiel op achterklep niet aante bevelen wegens scharnieren niet berekend op extra gewicht.
Beste oplossing is op onderstaande foto te zien, op het dak in een roofrack. Nadeel is dan weer dat het brandstof verbruik omhoog zal gaan hierdoor, en de dakbelasting toch een iets ander rijgedrag veroozaakt.
De XC mag 100 kilo op het dak hebben, waarvan maximaal 30kg rechtstreeks op het dak (mits montage rubberen beschermstrips)
Stilstaand kan de XC een pak meer hebben zoals bijvoorbeeld bij het gebruik van een daktent, 4 tot 5 maal de opgeheven dakbelasting. (Alleen niet gaan rijden in dat geval!)
WJ
Geplaatst: 25.07.2008 - 16:20
door LeonW
En hoe wil je de achterklep open trekken met een (zwaar/25 kg) reservewiel eraan vast en als ie eenmaal open is heb je 2 man nodig om hem open te houden.
Hoes erom en lekker achterin dat ding.
Geplaatst: 25.07.2008 - 16:34
door Fredhead
Op het dak staat ook wel stoer
Geplaatst: 25.07.2008 - 23:05
door Wim J
fredhead schreef:Op het dak staat ook wel stoer
... naast de jerry can met extra fuel en de hi-jack voor als je de XC zijn terreincapaciteiten overschat hebt,... :roll:
Geplaatst: 26.07.2008 - 08:14
door Barry (Grillmeister)
LeonW schreef:En hoe wil je de achterklep open trekken met een (zwaar/25 kg) reservewiel eraan vast en als ie eenmaal open is heb je 2 man nodig om hem open te houden.
Hoes erom en lekker achterin dat ding.
Ik had in mijn jeep cherokee ook mijn reserve wiel achterin, er rijden echter ook cherokees rond met een extern reserve achterwiel. Ik heb er wel eens naar gekekenen en ik zag dat de scharnieren van de draag constructie aan de rechter/linker kant vast zaten boven de achterlichten. De achterklep ging dan naar boven open (net als bij de volvo) en het reserve wiel ging dan opzij open.
Ik vond het een hele praktische oplossing zonder zwaar tillen maar geen mooie.
Zelf zou ik op vakantie een full sized reserve wiel meenemen (oplossing van Leon) en binnen nederland alleen een reparatie setje (schuimbus)
Geplaatst: 26.07.2008 - 13:28
door marsm104
Goede oplossing Wim, ik ben net terug uit Afrika, en daar doen ze er ook niet zo moeilijk over. Soms gaat er een heel bankstel + stoelen op het dak.
Dus een reservewiel moet dan ook kunnen.
Maar het meest handige is om hem gewoon rechtopstaand in de kofferruimte te vervoeren.
Geplaatst: 26.07.2008 - 13:55
door Paul
Verder weinig reacties van Rik, ben benieuwd hoe hij het nu opgelost heeft.
Geplaatst: 26.07.2008 - 16:32
door LeonW
Ik ook, we zullen wel zien.