Pagina 1 van 2
Van 5 cyl. naar een 2.9 6 cyl. of een 2.8 t6
Geplaatst: 24.07.2008 - 19:28
door Heemskerk
Hallo we zijn van plan om naar 10 jaar met een 5 cyl te hebben gereden (eerst 5 jaar 850 glt 170 pk nu 5 jaar alweer een 2.4 s80 170 pk) over te stappen naar een 6 cyl.
Maar welke de 2.9 0f de 2.8 t6. :?
We zijn in het bezit van een grote caravan en we vinden het erg lekker als de volvo daar geen moeite mee heeft.
De s 80 2.4 170 pk trekt de caravan goed maar in de heuvels heeft hij toch nog wel wat moeite. :shock:
Ook zou ik graag wat ervaring van 6 cyl. rijders willen horen over het verschil van benzine gebruik tussen de twee 6 cyl.
En hoe zit het motor onderhoud heb je veel problemen gehad of juist niet.
Bij mijn twee 5 cyl heb ik bijna niks gehad, de 850 had toen ik hem weg deed 500.000 op de teller staan de s80 heeft nu 320.000 op de teller staan heb wel wat problemen gehad met de de rest (electra) maar met de motors bijna niks.
En waar moet ik op letten bij de 6 cyl. als ik er aan ga schaffen.
Bij voorbeeld vanaf welk bouwjaar in verband met veranderingen van interieur of motor aanpassingen en natuurlijk evt. motor problemen.
Alvast bedankt voor de reacties.
gr,
Heemskerk
Geplaatst: 24.07.2008 - 20:58
door Gast
Ik rij al bijna 4 jaar met een S80 2.9 van '99, tot volle tevredenheid. Het enigste wat ik eraan heb gehad is de ABS controller die voor allerlei foutmeldingen zorgde, sinds die vervangen is 1,5 jaar geleden geen centje pijn meer gehad. Wij rijden vrij veel korte afstanden en dan is het benzine verbuik behoorlijk pittig te noemen. Mijn vrouw rijd wat zuiniger dan ik ( zij rijd het meest erin) en zij haalt dan zo'n 1 op 8, op de snelweg kunnen we maximaal 1:12 halen. Dit alles met een 4 bak automaat. De latere versies hebben een 5 bak automaat en die is misschien wat zuiniger. Verder niets dan lof over de S80, een superfijne, ruime en comfortabele auto. Ik moet er nog wel bij vermelden dat mijn S80 nog geen 150000 heeft gelopen dus staan er nog niet veel km's op. Er zijn er hier die het dubbele hebben gereden. Veel succes met de zoektocht/aanschaf en ik ben benieuwd wat het gaat worden!
Geplaatst: 24.07.2008 - 21:04
door bart simpson
alle 6 cilinder S80's hadden een 4 trapsautomaat, dit tot aan het einde van de S80/184 aan toe
Geplaatst: 24.07.2008 - 21:05
door volvorider
Hoewel ik een 960 heb heb ik wel dezelfde motor, 6 in lijn 3.0 (in de S80 heet deze 2.9) ongeblazen. In combinatie met een automaat perfect rijden, blokken gaan tonnen en tonnen mee. Verbruik ligt gemiddeld op 1 op 9.3. Maar op G3 gemiddeld 1 op 8 en geen, merkbaar, verlies van vermogen.
Geplaatst: 25.07.2008 - 17:28
door Gast
bart simpson schreef:alle 6 cilinder S80's hadden een 4 trapsautomaat, dit tot aan het einde van de S80/184 aan toe
Wist ik niet! Ik had het natuurlijk in een brochure kunnen opzoeken...
Geplaatst: 26.07.2008 - 14:11
door Heemskerk
lingsper schreef:Ik rij al bijna 4 jaar met een S80 2.9 van '99, tot volle tevredenheid. Het enigste wat ik eraan heb gehad is de ABS controller die voor allerlei foutmeldingen zorgde, sinds die vervangen is 1,5 jaar geleden geen centje pijn meer gehad. Wij rijden vrij veel korte afstanden en dan is het benzine verbuik behoorlijk pittig te noemen. Mijn vrouw rijd wat zuiniger dan ik ( zij rijd het meest erin) en zij haalt dan zo'n 1 op 8, op de snelweg kunnen we maximaal 1:12 halen. Dit alles met een 4 bak automaat. De latere versies hebben een 5 bak automaat en die is misschien wat zuiniger. Verder niets dan lof over de S80, een superfijne, ruime en comfortabele auto. Ik moet er nog wel bij vermelden dat mijn S80 nog geen 150000 heeft gelopen dus staan er nog niet veel km's op. Er zijn er hier die het dubbele hebben gereden. Veel succes met de zoektocht/aanschaf en ik ben benieuwd wat het gaat worden!
Heb je verder geen problemen gehad met de automaat?
Ik wil nu namelijk kijken voor een automaat ivm. de caravan.
En inderdaad de s80 is ook in de 170 pk 5 cyl een superfijne auto heb hem aan geschaft bij een km. stand van 140.000 en hij staat nu over de 300.000 heen dus heb er al wat mee gestuurd.
Vandaar ook dat ik weer voor dit model wil gaan.
Geplaatst: 26.07.2008 - 14:24
door Gast
Tot op heden nog geen problemen met de automaat gehad.
Geplaatst: 02.08.2008 - 18:09
door digikorrie
Hoi,
Vandaag net terug van vakantie.
Ik heb een S80 2.8 T6 Geartronic 1999 net 200.000 km
Heb een Hobby 540 UK De luxe caravan van 1500KG
Ben in de bergen geweest met hellingen van tussen de 10 en 15 %
geen problemen gehad wel normaal in de D gereden en als het echt steil werd dan even naar de 2 of 3.
Tijdens de afdaling in de 2 of 3 en geen centje pijn.
In Nederland op de vlakke weg gewoon rustig tussen de 100 en 120 gereden. Maar let wel dat je de caravan goed belaad. Ik had 73 KG op de kogel.
een keer echt steil geweest weet niet hoeveel procent maar toen in de 1 gezet klein beetje gas en rustig laten lopen en geen krimp.
Dus ik ben er zeer tevreden over oja en de buiten temp was ronde de 30 graden of meer dus ook de airco was gewoon aan.
Dus met de caravan geen probleem
Korrie
Geplaatst: 03.08.2008 - 10:24
door Heemskerk
digikorrie schreef:Hoi,
Vandaag net terug van vakantie.
Ik heb een S80 2.8 T6 Geartronic 1999 net 200.000 km
Heb een Hobby 540 UK De luxe caravan van 1500KG
Ben in de bergen geweest met hellingen van tussen de 10 en 15 %
geen problemen gehad wel normaal in de D gereden en als het echt steil werd dan even naar de 2 of 3.
Tijdens de afdaling in de 2 of 3 en geen centje pijn.
In Nederland op de vlakke weg gewoon rustig tussen de 100 en 120 gereden. Maar let wel dat je de caravan goed belaad. Ik had 73 KG op de kogel.
een keer echt steil geweest weet niet hoeveel procent maar toen in de 1 gezet klein beetje gas en rustig laten lopen en geen krimp.
Dus ik ben er zeer tevreden over oja en de buiten temp was ronde de 30 graden of meer dus ook de airco was gewoon aan.
Dus met de caravan geen probleem
Korrie
Bedankt voor de reaktie.
Dus als ik het goed begrijp moet de automaat nog wel in zijn 3 0f 2 gezet worden als er geklimt moet worden.
Wij hebben zelf ook een hobby 540 en de volvo trekt hem goed maar ik dacht eigelijk zelf dat als je er 100 pk meer bij neemt hoef ik helemaal niet meer over te schakelen.
Maar dat schakelen blijft als ik het goed begrijp.
Is niet zo een probleem hoor waar ik wel een probleem mee heb is dat als ik op een heuvel stil kom te staan bv. in een file hij er wel moeite mee heeft om alles weer in beweging te krijgen.
Als hij een weer rolt dan gaat het wel goed.
Heeft u daar ook ervaring mee, gaat dat beter met een automaat?
mvg
Vincent
Geplaatst: 03.08.2008 - 13:46
door digikorrie
Hoi,
Je hoeft hem niet in een 2 of 3 te zetten maar dat is beter want met een schakelbak schakel je toch ook terug. De automaat doet dit zelf dat snap ik ook. Maar als je hem bv handmatig in de 3 zet schakeld hij minder en dit vind de automaatbak prettiger ivm met de temperatuur van de olie.
Het staat zelfs vermeld in het instructieboekje om bv in de 3 te rijden.
en tijdens de afdaling remt hij ook beter af.
Ik heb in de file gereden en dan gebruik ik de D ( vlakke weg )
en dan loopt hij gewoon op stationair toerental de file door zonder gas te geven dus alleen je rem los laten.
Ook op een schuine helling wegrijden geen probleem maar wel even in de 2 0f 3 zetten al naar gelang het percentage helling.
Zet je hem in de 1 kom je echt overal weg en al helemaal als je hem even laat scharen. De tractie is dan meestal het probleem want de voorwielen slaan dan door. Maar als het echt erg steil is gewoon in de 1 rustig gas geven en hij loopt.
Ik ben er SUPER tevreden over. Maar je moet je verstand gebruiken.
Korrie
Geplaatst: 03.08.2008 - 14:24
door Battlecruiser
Ik heb de 2.9.
In de bergen met een aanhanger rijdt ie stukken beter dan de oudere 4 cilinders (2.3) van Volvo. Vooral door de combinatie cr cr en automaat sleurt ie met groot gemak met aanhanger en al al die lui voorbij die onhandig met hun handschakelbakjes verkeerd zitten te schakelen in de bergen.
In het verleden kon ik met een 2.3 Volvo (met aanhanger) slechts met een modaal gangetje van 60 de Brennerpas op; met de 2.9 (met aanhanger) kun je met gemak met ruim 100 de berg op (al laat de drukte dat meestal niet toe).
Als je klimt, blijft de automaat gewoon in de D: de aut. kiest vanzelf de juiste klimversnelling.
Als je flink daalt kun je de 3, 2 of 1 gebruiken om te voorkomen dat je te veel moet remmen.
Mijn 2.9 rijdt zonder aanhanger gemiddeld 1:10 (wel veel cr cr gebruik, óók in de stad; op de snelweg 120 echte kilometers en in de stad gemiddeld 70).
Met aanhanger rijdt ie 1:8 of 1:9 (afhankelijk of er geen fietsen op staan of wel)
Geplaatst: 03.08.2008 - 14:45
door LeonW
S80 6 cil rijden heel fijn er zijn type motoren die hydraulische klepstoters hebben (204 pk) dit zijn de 3 liter motoren(staat 2.9 op)
Voor als je lpg wil is dit wel zo fijn alhoewel kleppen stellen niet vaak hoeft maar toch.
Een t6 is natuurlijk ook mooi iets meer kracht en dat rijdt eigenlijk wel wat fijner alleen de automaat vind dit iets minder....
Geplaatst: 03.08.2008 - 20:12
door Heemskerk
Ik denk als ik dit alles zo lees dat ik zeker voor een automaat ga.
Ik ga rustig op zoek naar een t6 omdat ik wel eens in een dikke pk auto wil rijden maar als ik een hele mooie 2,9 tegen kom met alles erop dan laat ik hem zeker niet staan.
Ik laat nog wel horen wat het gaat worden.
Iedergeval bedankt voor alle reakties
Gr,
Vincent
Geplaatst: 03.08.2008 - 21:44
door Gast
Succes met de zoektocht en we zijn benieuwd wat het gaat worden!
Geplaatst: 05.08.2008 - 15:18
door Volvo1080
Als je voor betrouwbaarheid gaat zou ik voor de 2.9 kiezen. De 200pk is voor stevig doorrijden meer dan genoeg en ook in de bergen functionerd de automaat met zware caravan prima. Mijn 2.9 executive heeft nu 180.000 op de teller. Buiten het reguliere onderhoud heb ik de ABS computer, de gasklep en de aircopomp moeten vervangen. (dat is vrij standaard voor de S80) Als het binnen het budget past zou ik kijken naar een volvo van na 2002, na dit bouwjaar is de elektronica erg verbeterd.
Ik ken enkele mensen die met de S80 T6 rond de 200dkm erg veel kosten aan de auto hebben gehad en bleven houden. Zowel mechanisch (automaat) als aan de elektronika. Zelf vind ik 280 pk op de voorwielen ook wat aan de hoge kant. Wil je echt voor het vermogen gaan in combinatie met trekkracht kies dan voor een V70 R awd. Deze auto reed ik voor de S80. Als ik eraan terug denk doet het nog steeds een beetje pijn. Maar ja die boetes!!!
Geplaatst: 07.08.2008 - 16:25
door peterenjac
Ik zou geen tiptronic nemen met een zware last erachter.Ik kan het weten. Mijn bak was naar de ......... na het trekken van een autoambulance met een golf erop (ca 1600 kg).
Vervangen van een geartronic bak kost ca 4500 euro.
Volgens anderen een bekende klacht van de serie van 99 .
Beter een 2.9 met normale automaatbak nemen.
Succes.
Verder trouwens een heerlijke auto zo'n T6 ,het beste waar ik ooit mee gereden heb.
Geplaatst: 07.08.2008 - 16:27
door bart simpson
die bakken maken niet echt wat uit qua duurzaamheid, het voordeel van een geartronic is dat je hem vast kunt zetten in zijn 1 waar een normale automaat iedere keer opschakelt
Geplaatst: 07.08.2008 - 18:52
door digikorrie
Hoi,
Inderdaad ik heb zelf ook een Geartronic en trek een caravan van 1500 kg. In de bergen enz. Nog nooit problemen gehad.
Wat ik wel doe is elk jaar voor ik op vakantie ga de bak olie controleren
is hij niet meer rood dan spoel ik hem even. kost ronde de 100 euro en dat doe ik zelf.
Dus problemen met de bak nog nooit van gehoord. Als je de auto maar op de juiste manier behandeld.
korrie
Geplaatst: 09.08.2008 - 18:21
door Volvo1080
Er zijn natuurlijk rokers die 110 worden, maar roken blijft ongezond. Dit geldt ook voor de geartronic. Meest betrouwbaar blijft de handbak, wil je ook comfort kies je de automaat. Als gadget kan je kiezen voor de geartronic, maar accepteer dan dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid. Dit wil dus niet zeggen dat iedereen met een geartronic problemen krijgt.
Ik rij zelf met een 2.9 automaat uit 2002. Prima auto, maar veel meer "dingetjes" mee gehad dan met mijn 940, 960 of V70 R awd.
Geplaatst: 17.08.2008 - 18:40
door Heemskerk
Ik ga gewoon zoeken heb geen haast, de vakantie is toch voorbij dus voorlopig hoef ik geen caravan meer te trekken.
Wil weer een mooie s80 hebben waar ik weer jaren plezier van ga hebben.
Het word iedergeval een 6 cil.
Ik laat het horen als ik hem heb gevonden.
Moet zeggen na alles te hebben gelezen dat ik toch een lichte voorkeur ga krijgen voor een 2,9
Gr,
Vincent