Pagina 1 van 1

2,4D , 2,5D of D5 ??

Geplaatst: 29.07.2008 - 15:11
door Speaker
Beste Volvo liefhebbers,
Mijn naam is Peter en woon in Almere. Rijd nu een Opel Vectra station, maar wil graag een Volvo V70. Een diesel.
Nu ben ik al een paar dagen aan het rond neuzen hier op het forum, maar word er geen wijs uit.
Welke motor is beter ?? de 2,4D , de 2,5D of de D5??
Welke heeft minder storingen en rijdt redelijk zuinig??
Ik wil er graag eentje tussen bouwjaar 2001 en 2003.
En oja... hoeveel PK's hebben deze motoren?? Ik zie nl. uit een lopende getallen.


Alvast bedankt voor jullie reacties.


Peter



ps. Ik lees steeds over de 'bekende Volvo kwaaltjes' maar kan niet echt vinden welke hier bedoeld worden.

Geplaatst: 29.07.2008 - 15:13
door bart simpson
Tussen 2001 en 2003 had je alleen de 130pk 2.4D en de 163pk D5, de oudere 2.5D van 140pk kwam je alleen in 2000 maar tegen in de V70/285 (2000-2008) die laatste was wel zeer betrouwbaar

Geplaatst: 29.07.2008 - 15:39
door Walter
Later kwam de 185pk D5, toen werd de 130pk D en de 163pk 2.4D. Die laatste is nog steeds naaste de D5 185pk leverbaar

Het is inderdaad wat verwarrend. Maar nu weet je hopelijk waar de verschillende pk's vandaan komen.

Geplaatst: 29.07.2008 - 16:11
door crackedtooth
bart simpson schreef:Tussen 2001 en 2003 had je alleen de 130pk 2.4D en de 163pk D5, de oudere 2.5D van 140pk kwam je alleen in 2000 maar tegen in de V70/285 (2000-2008) die laatste was wel zeer betrouwbaar
en de 2.4D is een downtuned d5 blok

Geplaatst: 29.07.2008 - 17:50
door bart simpson
crackedtooth schreef:
bart simpson schreef:Tussen 2001 en 2003 had je alleen de 130pk 2.4D en de 163pk D5, de oudere 2.5D van 140pk kwam je alleen in 2000 maar tegen in de V70/285 (2000-2008) die laatste was wel zeer betrouwbaar
en de 2.4D is een downtuned d5 blok
in nogal wat landen is de 163pk "de" referentie, een 185pk is dus eerder een "getunede" 2.4D als andersom

Geplaatst: 29.07.2008 - 17:52
door crackedtooth
bart simpson schreef:
crackedtooth schreef:
bart simpson schreef:Tussen 2001 en 2003 had je alleen de 130pk 2.4D en de 163pk D5, de oudere 2.5D van 140pk kwam je alleen in 2000 maar tegen in de V70/285 (2000-2008) die laatste was wel zeer betrouwbaar
en de 2.4D is een downtuned d5 blok
in nogal wat landen is de 163pk "de" referentie, een 185pk is dus eerder een "getunede" 2.4D als andersom
je hebt helemaal gelijkt
maar tweede hands 2.4D toch erg interessant met daarna aanpassing.

aangezien D5 zo een sterke reputatie heeft

en lagere pks elders vaak ook met belasting te maken zoals in belgie

Geplaatst: 29.07.2008 - 19:30
door Speaker
Ik heb een 2.4D uit 2003 gezien met 180.000 op de teller. Alleen staat hier bij dat hij maar 126pk heeft. Kan je die dan nog/weer opkrikken ??

Peter

Geplaatst: 29.07.2008 - 19:49
door bart simpson
de "D" (ook een 2.4D maar dan met een 5 bak) heeft een af fabriek roetpartikelfilter en idd 126pk's, die was er alleen nog niet in 2003

Geplaatst: 30.07.2008 - 10:50
door Jan W
@ Speaker:

Ik zou eens serieus gaan kijken naar de 2.4D uit 2003, er van uit gaande dat de auto an sich net is en mits de opgegeven 180K klopt.
De NAP kan daarbij een goed handvat zijn en op zich is de stand een "normaal te achten" stand (ca 40000 à 45000 km per jaar, en da's normaal voor een diesel -méér zie je ook aan het blikveld voorbij trekken).

Zo'n 2.4D is sterk zàt -ook als je er eens wat achter wilt hangen- en is niet zo piekerig snel dat er alsmaar post uit Leeuwarden op de deurmat ploft.

Verder moet de V70 die je op het oog hebt natuurlijk prijstechnisch een beetje kloppen. Ook (enige vorm van) garantie is daarbij ook nooit weg en de uitrusting moet ook in orde zijn.
Dus een originele Volvo-audio, in elk geval half leder, roofrails (liefst i.c.m. Estate-line want daar zitten nog veel meer goodies bij) en tenslotte de juiste wielen (...dus geen zielige 15"/16"-leasewieltjes...zelfs wieldoppen kom je dan tegen!).
Met de uitrusting zit 'm vaak de crux, want de meeste die je tegenkomt zijn "basic" -dus tot op het uiterste leasebedrag samengesteld....

De D5'en zijn -in het algemeen rijker uitgerust en daardoor ook relatief gezien fors duurder. Deze zijn in het algemeen bereden door de algemeen manager, algemeen directeur of de directeur-aandeelhouders (de "dga").... En die stappen doorgaans niet in een kale bak!!

Het mooiste is natuurlijk om een nette "loaded D5" in een fraaie kleur, afkomstig van zo'n dga, met een dragelijke km-stand, met garantie voor een mooie prijs bij de lokale Volvodealer vandaan te halen.....
Maar da's natuurlijk zoeken naar de bekende speld in de hooiberg!

Succes met de zoektocht!
Greetz,
Jan W

Geplaatst: 30.07.2008 - 11:50
door Frederick
Jan W schreef:Het mooiste is natuurlijk om een nette "loaded D5" in een fraaie kleur, afkomstig van zo'n dga, met een dragelijke km-stand, met garantie voor een mooie prijs bij de lokale Volvodealer vandaan te halen.....
Maar da's natuurlijk zoeken naar de bekende speld in de hooiberg!
Joehoe! Ik heb blijkbaar die speld gevonden! Mijn S60 D5 (163pk) had 90 000 km op de teller, is quasi full option en kocht ik 2de hands bij een Volvo-dealer MET 1 jaar garantie...
Wat zoeken loont dus! Zelf heb ik ongeveer 3 maanden gezocht vooraleer deze beautie te vinden. Gezien het bouwjaar viel de prijs reuze mee..
Overigens, mijn wagen was de wagen van de mevrouw van de DGA: Mijnheer rijdt een XC90 en mevrouw ruilde de S60 voor een nieuwe C70..
Weet ik meteen wat ik binnen enkele jaren ga rijden ;)

Geplaatst: 30.07.2008 - 13:30
door Koidream
Frederick schreef:...Joehoe! Ik heb blijkbaar die speld gevonden! Mijn S60 D5 (163pk) ...
Ik denk dat Jan de 185pK versie van de D5 bedoelde :tongue3:

Re: 2,4D , 2,5D of D5 ??

Geplaatst: 30.07.2008 - 13:47
door Oceanracer
Speaker schreef:Ik lees steeds over de 'bekende Volvo kwaaltjes' maar kan niet echt vinden welke hier bedoeld worden.
Zie daarvoor bijvoorbeeld hier een oud topic van mijzelf, waar e.e.a. wordt gemeld. Bij de D5's tot MY03 zijn het verder de verstuivers (ook wel injectoren) die standaard lijken te moeten gaan lekken tussen 150dkm en 200dkm. Kosten bij de dealer: ca € 400,00 per stuk incl leidingen. Een Edition-uitvoering (MY03/04) kiezen lijkt dus veiliger.

Geplaatst: 30.07.2008 - 15:25
door Speaker
Jan W schreef:@ Speaker:

Ik zou eens serieus gaan kijken naar de 2.4D uit 2003, er van uit gaande dat de auto an sich net is en mits de opgegeven 180K klopt.
De NAP kan daarbij een goed handvat zijn en op zich is de stand een "normaal te achten" stand (ca 40000 à 45000 km per jaar, en da's
Het probleem met deze auto is dat ie uit Duitsland moet komen.
Dus aan een NAP heb ik niks.
Verder is deze auto , naar mijn mening, goed vol.
Feature Sets:
ABS, Alloy wheels, Central locking, Cruise control, Electric heated seats, Electric windows, ESP, Full Service History, Immobilizer, Leather seats, Power Assisted Steering

Vehicle Description:
Scheckheft, cremebeige, 5-Gang, 4 Airbags, ASR, 4x el. Fensterh., Radio/CD, Soundsystem, Außentemperaturanzeige, Innenraumfilter, Colorvergl., Außenspiegel beheizbar, Außenspiegel elektr., Kopfstützen im Fonds, Alarmanl., Bordcom./Reiser., Alu-Felgen 16 Zoll, Dachreling, Lenksäule mech/elektrisch einstellbar, 3.Bremsl., Gepäckraumabdeckung, Armlehne, Nebell., weitere Ausstattungen vorhanden,

Afbeelding


Peter

Geplaatst: 30.07.2008 - 15:27
door Paul
Hij heeft ook xenon

Geplaatst: 30.07.2008 - 16:24
door bartv70
Speaker schreef:Ik heb een 2.4D uit 2003 gezien met 180.000 op de teller. Alleen staat hier bij dat hij maar 126pk heeft. Kan je die dan nog/weer opkrikken ??

Peter
Ik heb een 2.4D standaard 130pk met RICA chip nu 198 pk, merk je wel!!

BartV70