Pagina 1 van 1
wanneer kleppen stellen
Geplaatst: 29.07.2008 - 16:01
door philippevk
Er zijn al veel topics over kleppen stellen, maar nergens kan ik vinden wat nu precies de voortekenen zijn van een niet correcte klepspeling.
Zoals bij mij
-b18u 182.000 km nooit op lpg
-haalt makkelijk de topsnelheid
-is redelijk zuinig
-verbuikt geen olie
-heeft wel rateltje onder de klepdeksel die met toeren omhoog gaat
-compressie meting is alle cilinders binnen 0.3bar.
-motor schokt een beetje bij lagere toeren af en toe hikje bij stationair
-loopt stationait op 4 cilinders (brrrrrr uit de uitlaat) en nieuwe pakking
Zou het nut hebben bij mij om de speling te controleren? of is die zowiezo goed
Geplaatst: 29.07.2008 - 22:46
door wpee
Controleren kost bijna niets en kun je ook zelf zonder al te veel gereedschap.
Geplaatst: 29.07.2008 - 22:48
door philippevk
controleren is bijna even duur als stellen?
dus 80e? ongeveer
Geplaatst: 29.07.2008 - 23:11
door wpee
Je zou zelf kunnen controleren
Als je moet stellen daarna, kun je dat laten doen, je hebt een tang nodig om de kepstoters naar onder te drukken zodat je wat ruimte krijgt tussen klepstoter en nokkenas om een ander vulplaatje erin te leggen.
Stellen is na het controleren maar 5 minuten extra. De rest van de arbeid is hetzelfde.
Geplaatst: 30.07.2008 - 12:51
door dr hilus
Maar, de vraag die ik de topic-start haal: welke verschijnselen merk je wanneer de klepspeling niet goed is? is nog niet beantwoord.
Geplaatst: 30.07.2008 - 14:46
door Auk
De kenmerken zijn o.a.:
- Een tikkend geluid in het blok (Wanneer klepspeling te groot is).
- Terugval van vermogen, compressie (wanneer de kleppen niet voldoende sluiten heb je compressieverlies) maar daarnaast weer meer verbruik.
In het ergste geval zullen de kleppen verbranden, en wanneer je dat merkt is het al te laat...
Geplaatst: 30.07.2008 - 18:05
door philippevk
maandag worden de mijne gesteld door een bekend forum lid.
Zal daarna posten of ik verschil merk. Zowiezo is kleppen stellen wel belangrijk om langdurig van je blok te genieten/gebruiken.
Geplaatst: 05.08.2008 - 22:16
door Tijs Jansen
Resultaat is bij mij altijd overduidelijk. Goed merkbaar bij bijvoorbeeld haakse bocht in de derde versnelling. Na verloop van tijd gaat hij tegensputteren, wil niet goed op gang, dus eigenlijk moet je dan terug naar twee. Wanneer dan de kleppen weer gesteld zijn gaat hij weer als vanzelf in de drie de bocht om.
B18u met G3 dus elke 15000 even stellen !!
Gr Tijs
Geplaatst: 06.08.2008 - 23:32
door wpee
Tikkend geluid krijg je meestal (zo niet altijd) bij te grote klepspeling. Die grote klepspeling heb je altijd in het begin, dus eventueel NA het stellen van de kleppen waarbij een te grote klepspeling is genomen.
Na verloop van vele km's, wordt de klepspeling altijd kleiner, door inslaan van de kleppen en / of slijtage van andere onderdelen (nokkenas en stelplaatjes)
Te kleine klepspeling (of geen) heeft tot gevolg het niet sluiten van kleppen en daardoor verbranding inderdaad. Als je maar een beetje een speling hebt is het goed.
Heb je een te grote speling dan verlies je vermogen omdat de klep niet snel genoeg ge-opend wordt en niet ver genoeg. Ook gaat de klep te vroeg weer dicht.
Houdt de standaard waarden aan met stellen.
Bij geen klepspeling is het ideaal, het principe van hydraulische klepstoters. Maar dat heeft de 440 niet. Aangezien je met koude motor moet stellen MOET je speling in acht nemen omdat het met een warme motor ook moet werken.
Geplaatst: 07.08.2008 - 15:15
door philippevk
ze zijn inmiddels gesteld. Lijkt iets beter aan het gas te hangen maar dat kan ook psychisch zijn. Bovendien hoefde er ook niet veel veranderd te worden.
Voor je eiegen gevoel is het wel goed overigens
Geplaatst: 07.08.2008 - 19:05
door Iroll
Klepspeling dient er ook voor om de kleppen de tijd te geven om hun hitte aan de kop aftestaan. Is er geen of te weinig klepspeling, dan staan de kleppen te lang open. Ze krijgen dan de tijd niet om de hitte aftestaan en daardoor verbranden ze. Het wordt dus gevaarlijk als je de kleppen niet meer hoort. Hoor je de kleppen dan hebben ze iig speling, en dat kan minder kwaad als dat je ze NIET hoort.
Geplaatst: 07.08.2008 - 23:22
door wpee
Dus bij hydraulische klepstoters horen dan ook speciale kleppen die warmte beter kunnen afstaan (?) denk ik dan.
Klinkt logisch in ieder geval. Maar de klep staat ook al hitte af in de tijd dat hij gewoon dicht is (halve slag oftewel 1 kruaswenteling), daar doet deze minie tijd ook niet veel meer aan.
Onze vectra is hydraulisch geventileerd; met dezelfde constructie: bovenliggende nokkenassen. De hydraulische klepstoters zijn om de speling altijd op nul te houden (koude en warme blok)
Ik dacht dat het enkel was om uitzettingsverschillen tussen cilinders en klepstoters op te vangen, maar met bovenliggende nokkenassen (400 serie) jn deze verschillen al bijna nihiel. Je hebt nog een verschil tussen een lichtmetalen kop die meer uitzet dan een hardere stalen nokkenas, maar ook de klepsteel zet uit.
Geplaatst: 08.08.2008 - 00:25
door philippevk
volgens mij zijn kleppen van hydrolosche stelers vaak ook met gas gevuld (slechtere warmte geleiding=minder warm).
De reden dat kleppen goed gesteld moeten zijn is zoals hierboven 2 zijdig:
1. moment van inlaat en uitlaat
2. koeling van kleppen tegen klepzittingen.
Wat je vaak hoort van een verbrande klep betekent dus slechte koeling en dus puntje 2. (of niet goed sluiten waardoor veel warmte langs klep)
Verlies motorvermogen dus minder van belang.
Daarom (koeling) moeten er bij gas/lpg auto's ook vaker kleppen gesteld worden:
-benzine koelt
-gas niet
bij gas is dezelfde negatieve speling/krapte dus veel erger voor de kleppen/kkepzittingen
Geplaatst: 08.08.2008 - 01:01
door wpee
Kleine opmerking:
* Slechtere warmte geleiding = warmer (daarom maakt men koelprofielen vaak van zwart aluminium, geeft warmte nl veel beter af en transporteert de warmte beter, slechtere armte geleiding is een groot opslagvat van warmte en wordt dus warmer.)
* ivm Gas: Kleppen moet je vaker stellen als dit ook vaker nodig is. Stellen doe je niet zomaar, er moet ook wat verandert zijn. Gas heeft een hogere verbrandingstemperatuur zoals je al zei. us: of de kleppen vervormen, of ze slaan meer in, of ze verbranden en worden dunner. Als er niets verandert zou je maar maar 1 x hoeven te stellen....
Volgens mij komt alles neer op het volgende: kleppen moeten zo gesteld zijn dat ze goed sluiten als ze moeten sluiten. (in de arbeidsslag). Ik houd daarom altijd de waarden aan in de manuals en stel dus zeker niet kleiner, maar eerder aan de ruime kant.
Geplaatst: 08.08.2008 - 07:57
door Iroll
Dus bij hydraulische klepstoters horen dan ook speciale kleppen die warmte beter kunnen afstaan (?) denk ik dan.
Klinkt logisch in ieder geval. Maar de klep staat ook al hitte af in de tijd dat hij gewoon dicht is (halve slag oftewel 1 kruaswenteling), daar doet deze minie tijd ook niet veel meer aan.
Bij bijv.3000 toeren p/m is deze minie tijd een maxi tijd in totaal. Is erg belangrijk dat ze de tijd krijgen om hun hitte aftestaan aan de kop. Te lang te krap staan betekend verbrande kleppen. Bij veel motoren worden de kleppen iets ruimer gezet als hij op gas loopt om te compenseren voor de grotere hitte en geen koeling door de benzine. Is inderdaad beter om ze te ruim te hebben als te krap, als je de kleppen niet meer hoort heb je een probleem bij "onze" motoren.
Het afstellen van de kleppen is een precisie werkje dat oefening nodig heeft. Een te ruime klepspeling is minder erg dan een te krappe klepspeling want in het laatste geval kan het betekenen dat de kleppen niet helemaal sluiten waardoor de kleppen niet voldoende gekoeld worden aan de klepzittingen en dus verbranden.
Het afstellen van de kleppen is een precisie werkje dat oefening nodig heeft. Een te ruime klepspeling is minder erg dan een te krappe klepspeling want in het laatste geval kan het betekenen dat de kleppen niet helemaal sluiten waardoor de kleppen niet voldoende gekoeld worden aan de klepzittingen en dus verbranden.
http://r100rs.woubar.nl/nl_valve.htm