Pagina 1 van 6

Tuning/uitschakelen begrenzer

Geplaatst: 29.07.2008 - 23:48
door Peter-V70
Ik heb een V70 2.4D besteld. In gesprek met Rica gekozen voor de 2.4D ipv de D5 omdat er geen verschillen tussen zouden zitten (identieke overbrenging 6 bak). Door tuning zou ik de zelfde specs moeten kunnen bereiken. Top 2.4D is standaard 210 ipv D5 225.

Heeft iemand ervaring qua topsnelheid met een getunde 2.4D model 2008? (in vergelijking met D5).

Heeft iemand de begrenzer (bijv. via Rica) laten aanpassen? Graag een beschrijving van de gevolgen. Maatwerk is nl. mogelijk.

Foto's van de kmteller zijn natuurlijk ook welkom.

Geplaatst: 30.07.2008 - 12:45
door eddy3
Beste Peter-V70:Tot hiertoe bij mijn weten is er niemand in staat de begrenzer te verwijderenvan de laatste generatie S80-V70 ,2.4d en D5.Heb mezelf bij men dealer ook laten beetnemen door 2.4d te kiezen ipv D5! Nu zit ik er natuurlijk mee,met een top van ocharme 215 op de teller!Rica verzekerde me dat ze er gingen naar zoeken,maar tot hiertoe is dit een vage belofte gebleken,heb er niks meer van gehoord!Heb alles gedaan wat mogelijk was,om dit te wijzigen,zelfs andere tuner aangesproken,met als resultaat ECU om zeep!!Ecu van nieuwe generatie mag in GEEN geval uitgenomen worden,daar ie anders steeds foutmeldingen geeft,en de wagen in kwestie imobiel is.Best zou U hierover(begrenzing verwijderen)Rica nog eens aanspreken,in geval van nieuws hierontrend zou U het ons hier dan willen meegeven??Alvast bedankt!!

Geplaatst: 30.07.2008 - 19:11
door Lambert
Heeft iemand ervaring qua topsnelheid met een getunde 2.4D model 2008? (in vergelijking met D5).
ik rijd nu een aantal maanden in een getunede 2,4D. De top heb ik nog niet bereikt, maar kan wel melden dat het een kanon is... veel power onderin en trekt zeer zeer makkelijk naar de 200...

Geplaatst: 30.07.2008 - 23:54
door Peter-V70
Hoi Eddy,

Ik heb een mooie mail inclusief een kopy van jouw opmerkingen gemaild aan Info@rica.nl
Ik wacht af wat de reacties zijn.
De een zegt begrenzer in de ECU, de ander zegt begrenzer in de ECM.
Mijn gvoel zegt dat jouw verhaal de reden is van de verdeeldheid over de waarheid. Ik publiceer mijn voortgang op deze site, belooft!

Gr,

Peter

Geplaatst: 31.07.2008 - 07:48
door RobBob
@eddy3
Waarom ben je beetgenomen ???
Omdat de dealer je serieus wat euro's heeft uitgespaard voor vergelijkbare resultaten ? Bovendien scheelt het je alleen al ettelijke euro's in je BIV wat je toch mooi ergens anders in kunt investeren ?
Bovendien ... hoe vaak kan jij in België boven de 215km/h rijden ?
Ikzelf rijd ook met de getunede 2.4d versie en de top die ik heb gehaald op de teller is idd 215 (218). Ik heb dit gedaan om de topsnelheid te testen en ben niet van plan dit meermaals te gaan herhalen omdat die snelheid hier in België echt onverantwoord is. Het plezier zit em toch meer in het optrekken van 0-100 waarbij je verschillende BMW's en weet ik veel wat nog allemaal eventjes het nakijken geeft ? Niet dan ?

Geplaatst: 31.07.2008 - 16:04
door eddy3
Beste RObBob,Wat dealer betreft,beetgenomen JA!Heeft me tot 3maal toe verzekerd dat er geen begrenzer op zat!Wat snelheid betreft:in Belgie natuurlijk niet harder dan 120km/u!Houd me altijd min of meer aan opgelegde snelheid!Maar U moet weten dat ik men meeste kilometers doe in men vrije tijd,en met name in Duitsland,op een route waar een hogere snelheid is toegelaten,en waar de baan het toelaat,(geen files,weinig verkeer).Begrijp Je het nu een beetje?

Geplaatst: 01.08.2008 - 12:11
door RobBob
Thnx eddy voor je uitleg ... nu begrijp ik je idd een beetje beter. Als de dealer tot 3 maal toe pretendeert dat er géén begrenzer opzat en je stelt dan achteraf (pijnlijk) vast dat het toch zo is ... ja dan zou ik me ook beetgenomen voelen want ... je hebt wel je auto al op dat moment hé !
Ik bedoelde dit helemaal niet slecht hé maar als je, zoals jij, vaak in duitsland zit ... dan mag ie idd naar de 225 230 hé !!
Hopelijk ben je over al de rest wel tevreden !

Greetz, ... Rob !

Geplaatst: 01.08.2008 - 19:46
door Johann
Bij Volvo is de begrenzing heel vaak afhankelijk van het type band waarmee de auto vanaf de fabriek komt. Bestel je af fabriek een 18" optie dan heb je dus kans dat de begrenzer wel hoger staat.

Geplaatst: 01.08.2008 - 21:33
door VolvoTech
Hoi Johann,

Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken, 18", 17" en 16", allemaal hetzelfde liedje...

Bob

Geplaatst: 01.08.2008 - 22:27
door Peter-V70
Dank voor alle opmerkingen.
Ik hoop dat iedereen mee blijft zoeken naar de begrenzer in de hooiberg.
We kunnen veel lol beleven aan een getunde 5 pitter, maar net dat ene verschil met de D5 moet toch overbrugd kunnen worden.

Degene die dit kan ontmantelen wordt mijn tuner!
Wel aardig om te vertellen, mijn dealer deed vandaag nog een poging te vertellen dat de 2.4D en de D5 niet identiek zijn. Na doorvragen kwam er niet veel meer uit dan een marketingverhaal vanuit de importeur ter verdediging van het prijsverschil.

Gr,

Peter

Geplaatst: 01.08.2008 - 22:36
door bart simpson
Ze zijn ook niet identiek, je neemt aan dat ze dat wel zijn op basis van gelijkaardige gronden, het prijsverschil is voor Nederland overigens minimaal en je fabrieksgaranties gaan zonder meer exit

Geplaatst: 01.08.2008 - 23:38
door Peter-V70
Het prijsverschil is in de lease niet alleen gebaseerd op het prijsverschil qua aanschwaarde, maar ook alle variabelen tikken hoger door. En dat maakt het verschil behoorlijk groot. Leg mij eens de verschillen uit Bart?

Geplaatst: 02.08.2008 - 09:09
door bart simpson
Er zijn heel weinig leasemaatschappijen (als ze al zijn) die tuning accepteren, de konsekwenties van het min of meer vrijwillig om zeep helpen van fabrieksgaranties zullen altijd op een berijder verhaalt gaan worden.
En dan de variabelen, die verander jij nu toch? jij gaat mogelijk door het extra vermogen niet uitkomen met de post banden en remmen, vinden zij de reden daarvan uit ga jij het verschil gewoon bijbetalen.

De meerwaarde van de D5 telt ook door in de restwaarde, ik verwacht mede daardoor een minimaal verschil in leaseprijs

Geplaatst: 02.08.2008 - 09:37
door eddy3
Ze zijn allebei hetzelfde bart,niemand doen twijfelen,alle onderdelen zijn gelijk,zowel motorisch,als wat betreft ophanging,en remmen.Voor mezelf zie ik maar 1 oplossing op termijn,gewoon overschakelen op benzinemotor,zeker geen Volvodieselmotor meer!

Geplaatst: 02.08.2008 - 10:13
door couper
ik heb een V70 2.4D met een ander chipset dusse een 220PK. Ik denk dat het begrenzer verhaal wel klopt. Bij 210 is de koek toch echt op en dat is toch een tikkie raar, wanneer je bedenkt dat je 57 extra hebt.

Maar eigenlijk alleen maar goed 210 is meeeeeer dan hard zat

Geplaatst: 02.08.2008 - 23:07
door Peter-V70
Heerlijk zo lekker ouwe wijven over pk's en koppel, begrenzers en al niet meer ... leven het Volvo-forum!!

Geplaatst: 03.08.2008 - 00:11
door tuftuf
Peter-V70 schreef:Heerlijk zo lekker ouwe wijven over pk's en koppel, begrenzers en al niet meer ... leven het Volvo-forum!!
Lang leve de de topic starter

Geplaatst: 04.08.2008 - 09:27
door bart simpson
eddy3 schreef:Ze zijn allebei hetzelfde bart,niemand doen twijfelen,alle onderdelen zijn gelijk,zowel motorisch,als wat betreft ophanging,en remmen
Eentje dan alvast, een 2.4D heeft een M66W 6 bak waar een D5 een M66D 6 bak heeft

Geplaatst: 04.08.2008 - 11:23
door VolvoTech
Ligt die M66W niet alleen in benzine uitvoeringen?

Geplaatst: 04.08.2008 - 11:34
door bart simpson
VolvoTech schreef:Ligt die M66W niet alleen in benzine uitvoeringen?
nee, daar zit hij ook in