Pagina 1 van 1
V40 '02: luchtinlaat kapot
Geplaatst: 30.07.2008 - 09:07
door Qinx
Hoi,
Ik merk dat als ik accelereer vanaf zo'n 2000 toeren (V40 1.9TD), de blower opeens harder gaat blazen, totdat ik stop met gas bij geven. Als ik niet accelereer maar gewoon bv 2300 toeren blijf maken, hoor ik de blower niet. Ik heb (altijd) de twee draaiknoppen (sterkte en richting) op "AUT" staan (airco).
Het is nieuw, ik merk het nu gelijk dus in het verleden (als in vóór het naar huis rijden gisteravond) was het er nog niet.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Geplaatst: 31.07.2008 - 09:13
door Qinx
Zo.... niemand? Of is het heel normaal? Of is er meer info nodig? Of moet ik maar gewoon mee langs de garage gaan?
Geplaatst: 31.07.2008 - 12:00
door verwe760
Klinkt mij vrij normaal.. Die van mij doet het ook op bijde stand auto. Dan is of de temp. in de auto te hoog geweest of te laag en dan past hij de snelheden van de blower aan.
Geplaatst: 31.07.2008 - 12:56
door Qinx
En dat begint precies als ik door de 2000 toeren heen ga?!
Ik bedoel, ik weet dat de blower vol aan gaat als het te warm is in de auto. Maar nu is het probleem dat het tijdens gewoon cruisen met - blijkbaar - de juiste temperatuur in de auto de blower niets doet. Zodra ik dan ga accelereren, bijvoorbeeld om in te halen, komt het blower geluid zodra ik door de 2000 toeren ga. Meteen als ik stop met accelereren stopt de blower (ook als ik daarmee boven de 2000 toeren blijf)
Geplaatst: 31.07.2008 - 13:46
door verwe760
Ik zal er eens op letten.. Zit overigens altijd boven de 2000 toeren..

Geplaatst: 31.07.2008 - 14:03
door Qinx
*L* ALs het normaal is zal er vast voor benzine motoren een hoger equivalent toerental zijn

Geplaatst: 31.07.2008 - 22:53
door verwe760
Nou even gecheckt en het is normaal bij mij gaat de blower ook iets harder waneer je meer toeren maakt..
Geplaatst: 01.08.2008 - 08:56
door Qinx
Ja, iets.... hoewel mijn boerenverstand zegt dat ie iets zou moeten 'dippen' (net als je verlichting), kan ik me voorstellen dat er iets verandering in zit, maar dat zou toch nauwelijks hoorbaar moeten zijn. Dit is echt alsof deblower van 0 naar standje 6 gaat.
Maar ik zeg al, "alsof". Ik moet het nog es bij stilstand testen, maar ik merk niet dat er ook daadwerkelijk een grotere lucht stroom is. Het klinkt als de blower, en het geluid komt uit de richting van de blowerroosters onderaan de voorruit, je zou verwachten dat er daar ook meer airflow ontstaat. Mijn vrouw zij wel dat haar voeten opeens kouder werden, dus misschien dat de airflow daar langs komt, maar ik merk het zelf niet
Wat zit er nog meer ter hoogte van de blower-roosters onderaan de voorruit, dat kan klinken als een blower? Zit er misschien een luchtslang van de luchtinlaat of van de turbo precies daar? Misschien een lucht-uitlaat? EGR?
Overigens ga ik er vanmiddag even mee langs bij de garage, zodat ze het daar kunnen horen, want voor jullie blijft het natuurlijk ook maar gissen als je het niet zelf gehoord hebt.
Geplaatst: 02.08.2008 - 13:26
door Qinx
Hoi,
Gisteren eindelijk es goed kunnen bepalen wat het nou was. Aangezien het geluid er ook was als de blower op 0 stond, was ik er al vanuit gegaan dat het alleen KLONK als de blower. En het gebrek aan airflow was natuurlijk ook wel een hint.
Gisteren maar es bij de garage gekeken met een monteur, en die denkt toch dat het ergens in de luchtslangen zit, maar kon - zonder ze er één van de auto af te halen, ook niet meer van zeggen. Dus afspraak gemaakt, en tot die trijd gewoon onder de 2000 toeren proberen te blijven, of toch in ieder geval niet te snel proberen te accelereren...
Geplaatst: 19.09.2008 - 23:46
door silbertanne
Ik heb vandaag geloof ik precies hetzelfde probleem geconstateerd...