Pagina 1 van 1
Tuning TDI ongedaan maken.
Geplaatst: 02.08.2008 - 15:19
door Huizerd
Het lijkt erop (volgens de garage) dat onze V70TDI automaat uit 1997 getuned is. Nou is dat soms wel leuk maar eigenlijk stel ik er helemaal geen prijs op.
Ik heb bij twee garagebedrijven geïnformeerd of het terug te draaien valt maar ik kreeg twee keer het antwoord dat dan de chip uit- en ingesoldeerd moet worden. Kosten: €600. Nou, daar zit ik ook niet op te wachten. Er zit een OBD-II aansluiting in, daar moet toch ook wat mee te doen zijn? Hoe draai ik die tuning wee terug?
Geplaatst: 02.08.2008 - 17:01
door V480-S60
Wat is je bezwaar tegen tuning van de TDI motor?
De motor loopt beter, heeft meer trekkracht en is op de koop toe ook nog wat zuiniger dan in de oorspronkelijke configuratie.
Dus waarom ongedaan maken. Want inderdaad bij jou type moet men kunstgrepen gaan uithalen. Dat gaat niet met OBDII tuning. (Dat kende men toen nog niet.)
Geplaatst: 02.08.2008 - 17:50
door Huizerd
Ik wil het ongedaan maken omdat ik vind dat hij in vergelijking met onze 525tds erg veel verbruikt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een de volvo, met zijn modernere motor, directe inspuiting, hetzelfde gewicht enz... meer verbruikt (na heel erg aandringen 1 op 14) dan de BMW (met veel gemak 1 op 15 à 1 op 16). Verder geloof ik best dat bij een nieuwe auto jouw voordelen gelden, dat moet haast wel als je de berichten over tuning leest. Ik denk alleen niet dat het al te best is voor een auto met 360000 kilometer op de klok.
Wel jammer dat het toen nog niet ging via OBDII.
Zou het anders een idee zijn om de inspuitcomputer te ruilen met een niet-getuned exemplaar?
Geplaatst: 02.08.2008 - 18:50
door KR@MMETJE
Ik kan me ook niet goed voorstellen dat je van je chiptuning afwil... Als het een wens is, is dat uiteraard je goed recht.
Echter.... 1 op 14 is denk ik redelijk gemiddeld voor een V70 tdi, zeker in combinatie met automaat. Ik haal ongeveer 1 op 16 met een S70 met handbak die zelden de snelweg ziet.
Hiermee wil ik zeggen dat je aan het verbruik niets of nauwelijks gaat merken! Misschien zelfs wel het tegenovergestelde als wat je zou verwachten!
Betreffende chiptuning bij 360.000 km op de klok. Naar mijn mening ook geen probleem.
Ik zou even op het 850forum rondneuzen voor meer tips. Wellicht dat ze daar ideen hebben om het (goedkoop) ongedaan te maken.
Topic betreffende verbruik van de tdi:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 728.0.html
Forumtopics betreffende Chippen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,15.0.html
Geplaatst: 02.08.2008 - 20:03
door V480-S60
Ik ben er van overtuigd dat je een denkfout maakt met de opmerking dat het TDI blok moderner is dan het TDS blok van de BMW.
Het 2.5 liter TDI blok is het vijfcylinderblok dat Volvo heeft overgenomen van Volkswagen. Dit blok is al een behoorlijk oud blok. In ieder geval minder modern dan de 2.5 liter 6 cylinder in je BMW.
Geplaatst: 02.08.2008 - 20:44
door den toerist
Het TDI blok gaat intussen al een behoorlijke tijd mee. Toen Volvo dit (VW)blok in 1995 in z'n 850 stak was het toen een vrij moderne motor. Werd toen dertijd bij VW echter vevangen door een nieuwer blok (welke weet ik echter niet).
Bij tuning van een diesel motor wint hij in koppel en in pk's, en wordt tevens iets zuiniger ,dit dan wel bij eenzelfde rijstijl als je voorheen deed.
Dus vrees ik als je die tuning eraf haald hij nog iets meer gaat verbruiken dan ervoor.
Geplaatst: 02.08.2008 - 23:55
door elianmars
Waarom denk je eigenlijk dat je wagen gechipt/getuned is? Waar merk je dat aan?
Ik moet er niet aan denken om terug naar standaard te moeten gaan. De wagen rijdt veel lekkerder, soepeler en bovendien zuiniger.
Km stand van mijn wagen is bijna 350.000.
Geplaatst: 03.08.2008 - 00:20
door LeonW
Kijk ook eens naar de staat van de auto bv luchtfilter is die niet verstopt? bandenspanning timing brandstofpomp etc.
Geplaatst: 03.08.2008 - 00:45
door eddy3
bmw 525 tds motor is heel veel ouder dan de TDI van de 850!!525 tds heeft zelfs nog geen directe inspuiting,wat al genoeg zegt over dit oude blok,dat even oud is als de oude 6 cilinder volvodiesel,van vw,die in de 240 en700serie geleverd werden.850tdi moet normaal gemakkelijk 2 liter op 100km minder verbruiken,anders is er iets serieus verkeerd!
Geplaatst: 03.08.2008 - 09:56
door gevanje
Hallo Huizerd,
De prijs die jij noemt lijkt me wel erg veel. Je zou eens een van de sponsoren kunnen vragen naar de prijs. Met name Fasttech is op dat gebied niet al te duur. Een andere optie is de ecu openen en kijken of de chips rechtstreeks op de printplaat zitten of dmv sockels. Dat laatste gebeurde vrij veel bij dit type motoren. Mocht dat het geval zijn dan kun je originele chips zoeken (wel exact dezelfde softwarestand zoeken!) of originele laten branden bij een chipper.
Als je overigens je voet weet te beheersen loopt de auto met tuning toch echt wat zuiniger. Andere oorzaken van onzuinigheid kunnen zijn:
-vervuilde filter (zie hierboven)
-pomptiming niet goed
-erg oude motorolie (wordt op den duur net stroop)
-een hangende egr klep; de laatste zou ik dicht (laten) zetten dan rookt de tdi ook minder
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:04
door den toerist
gevanje schreef:
-een hangende egr klep; de laatste zou ik dicht (laten) zetten dan rookt de tdi ook minder
Zou dit dan geen problemen geven qua uitstoot bij de autokeuring?
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:06
door bart simpson
Is tuning in België tegenwoordig niet bij wet verboden?
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:10
door den toerist
Yep. Dit kan bij ons nare gevolgen hebben mocht je een ongeval hebben en ze kunnen achterhalen dat je motor getund is, dan heb jij de boter opgegeten bij wijze avn spreken.
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:12
door den toerist
Mag je in Nederland nog steeds gewoon een ander motorblok in jouw wagen leggen, of kijkt men daar ook al iets strenger op toe?
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:25
door bart simpson
dat mag niet zonder meer, vermogenstoenames van > 40% moesten altijd al herkeurd worden, daar komt bij dat men met andere (eerder bij de typegoedkeuring vastgelegde meetpunten) bezig is om deze zaken controleerbaarder te krijgen, afwijkingen van de o.a. volgens de typegoedkeuring beschreven CO2 uitstoot zullen in de nabije toekomst of bij de APK en/of streeksproefsgewijs zonder meer gesanctioneerd gaan worden
Geplaatst: 03.08.2008 - 11:34
door den toerist
Wel ik had er al eens van gehoord (intussen al zo'n 14 jaar terug) dat dit bij onze noorder buren mocht. Vandaar mijn vraag stelling.
Bij ons daar en tegen mag er steeds minder en minder. ( op gebied van tuning in het algemeen)