Pagina 1 van 1

2.0T AUT. te traag ??

Geplaatst: 26.09.2005 - 17:00
door SvenB
De sprint van 0->100 met mijn 2.0turbo automaat is niet echt bepaald snel, dit terwijl de auto toch 160pk heeft.

Zelf heb ik de sprint al een stuk of tien keer geklokt bijna elke keer op 11.5 sec. Volgens de boekjes zou dit in 9rond gedaan moeten worden.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, defecte turbo??

Bougies, luchtfilter, benzinefilter, olie en oliefilter is net vervangen. In de garage hebben ze tijdens het rijden de turbodruk gemeten met een uitlees apparaat, deze gaf als piek 0,5 bar aan. Hij kon mij niet vertellen of dit normaal was of niet. Maakt het nog uit rond welk toerental deze druk aangegeven word?

Geplaatst: 26.09.2005 - 22:33
door Denniskl
Ik heb ook een 2.0T automaat 163 pk!
Heb ook een filmpje van het optrekken. Een week geleden gemaakt.
Misschien dat je die eens wil zien.

Geplaatst: 26.09.2005 - 23:09
door +++t blijft behelpen+++
veel dingen

hoe oud is de auto?
hoeveel kilometers heeft het zaakje achter de rug?

Wat is de staat van onderhoud en de afstelling.

Je waste gate bijv.

en denk aan de bougies de kabels het luchtfilter de injectoren de turbo etc etc. (Zoals je aangaf)

Geplaatst: 26.09.2005 - 23:16
door Denniskl
Misschien een paar leuke foto's...
Heeft niets met dit onderwerp te maken, maar toch leuk...

Geplaatst: 27.09.2005 - 08:08
door SvenB
S40 is van eind 98 met 120d. op de klok. Afgelopen zaterag grote beurt gehad, o.a. bougies en filters zijn vervangen, alle kabels gecontroleerd. Distributieriem is gecontroleerd en staat op tijd.

Wat is een wastegate en hoe kan ik deze controleren, kan ik dit uberhaupt wel zelf doen? Injectoren zijn die zelf te controleren. Ik heb ook wel eens gelezen dat je een additief bij de brandstof in kan doen die de motor en injectoren van binnen reinigt. Iemand hier ervaring mee, zo ja, een goed advies voor een bepaald merk?

Wat valt er verder nog zelf aan de motor/turbo te controleren voordat ik hem naar de dealer breng en er een beste zak met duiten voor neer moet tellen??

@Dennis, zo mooie s40 heb je, het filmpje wil ik graag zien, ik voeg je wel even toe op msn. Ik zal hem binnenkort even poetsen en dan zal ik wat mooie foto's maken.

Geplaatst: 27.09.2005 - 08:33
door Walter
ik krijg het idee dat de intercooler slang loshangt... Dan bouwt de turbo wel druk op maar die blaas ie zo weer naar buiten toe en dus niet in de motor. Deze slangen lopen van je turbo naar een soort radiateur en dan weer terug naar je inlaatspruitstuk.

Je injectoren kan je zelf niet zo veel aan doen, zou ik lekker afblijven. Kans op grotere kosten is dan aanwezig. De wastegate zorgt ervoor dat de turbo zijn druk kwijt kan bij gasloslaten (of als de druk te hoog wordt). Als die open blijft staan heb je dus geen turbodruk en dus geen vermogen. Vraag me af of je dat zelf kan zien...

Hoor je de motor erg sissen? Of de turbo harderfluiten dan voorheen??

Geplaatst: 27.09.2005 - 08:41
door SvenB
Ik zal de intercooler slang gaan controleren van het weekend.

Ik hoor de turbo eigenlijk helemaal niet. Het is een lagedruk turbo, hoor je die normaal gesproken wel?

Geplaatst: 27.09.2005 - 12:46
door Walter
als je weet wat je moet horen wel, al is het niet heel heftig. Beetje fluiten als je plank gas geeft.

Tsja verder is het lastig om dat zo te beoordelen... misschien heeft de turbo zelf wel de geest gegeven...

Geplaatst: 27.09.2005 - 12:57
door V480-S60
VolvoMafia schreef:Tsja verder is het lastig om dat zo te beoordelen... misschien heeft de turbo zelf wel de geest gegeven...
Ga daar in eerst instantie maar niet van uit. In dat geval krijg je rookpluimen, en niet te weinig ook. Ik spreek helaas uit (dubbele) ervaring. Wat wel mogelijk is, is dat de turbo niet meer goed werkt door teveel tegendruk, misschien is de uitlaat de boosdoener.
Maar waar is onze Turbospecialist Marinus.

Geplaatst: 27.09.2005 - 13:17
door SvenB
Buiten de normale uitlaatgassen om komen er geen rare pluimen uit de uitlaat ofzo.

Geplaatst: 27.09.2005 - 21:08
door PhysicalZen
Kent niemand de turbodruk en de piekdruk van een 2.0T?
Ook niet de VADIS-mannen (en vrouwen natuurlijk ook)?

Geplaatst: 28.09.2005 - 15:17
door SvenB
Na nog eens goed aan het luisteren te zijn geweest met het raam open hoor ik toch de turbo wat fluiten. Is niet veel, maar wel aanwezig.

Tevens viel mij vanmorgen, kijkend naar de toerenteller het volgende op: Bij vol gas onderbreekt de motor een momentje bij +/- 4500 toeren. Dit gebeurt in ieder geval in de 1 en de 2e versnelling. De teller blijft even hangen (0,5 sec) en gaat weer vrolijk verder.

Geplaatst: 28.09.2005 - 15:41
door Denniskl
Zie je dat alleen? Of voel/hoor je dat ook aan de motor?

Geplaatst: 28.09.2005 - 15:43
door SvenB
Je voelt dit misschien een heel klein beetje, maar het is niet veel. Het is niet zo dat ie schokt ofzo.

Geplaatst: 07.10.2005 - 09:30
door Denniskl
Ik heb het filmpje van het optrekken online gezet:
Van 20 naar 180 km/h