Pagina 1 van 1

betekenis lampje in teller

Geplaatst: 03.08.2008 - 19:59
door biadman
in mijn 144 brande net een lampke linksboven in de teller als ik aan het remmen was, dit deed hij nooit eerder!

het was terwijl ik een caravan trok, eenmaal afgekoppelt brande hij dus niet meer... de verlichting werkte overgen prima allemaal!

weet iemand wat de betekenis van het lampje is?

Geplaatst: 03.08.2008 - 20:05
door Jordos
Is het het rode 'brake' lampje? Dat gaat branden als, of je handrem aangetrokken is, of er een drukverschil is tussen beide remcircuits. Kan zijn dat je door de caravan krachtiger moest remmen en daardoor dit laatste is opgetreden?

Geplaatst: 03.08.2008 - 22:47
door biadman
nee het is een lampje dat een soort lampje uitbeeld het zit echt in het vierkant waar de km teller ook inzit!

Geplaatst: 04.08.2008 - 10:46
door whitehorsekart
Heb je een '74er?
Daar zit misschien al het "lampje stuk" systeem in dat in de 240 werd gebruikt? Dat lichtje is een afbeelding van een oranje lampje, ik dacht met een streep erdoor?

Bij al mijn 240's ging het aan tot de eerste keer remmen, dan had het circuit geconstateerd dat de remlichten ook goed waren! Zo niet, dan was er ergens een lampje stuk. Kon je nóg aan het zoeken, maar ja!

Geplaatst: 04.08.2008 - 11:44
door biadman
idd dat lampje is het en het is ook een 74 er!

maar geen kapotte lampen, behalve 1 achteruitrijlicht, maar zonder caravan brand hij dus niet ... :S vaag...

Geplaatst: 04.08.2008 - 11:52
door whitehorsekart
Volgens mij was dat ook het probleem bij de 240 met aanhanger.
Daaar was een oplossing voor, maar die ben ik vergeten!
Het was iets met buiten het circuit om aansluiten, maar hoe?

Ik zoek nog wel eens even in de documentatie, maar ik denk dat je de verlichting van de aanhanger rechtstreeks uit de zekeringenkast moet aansdsuiten en niet via de draden van de achterlichten.

Geplaatst: 04.08.2008 - 12:12
door Michael Oud
Duder, weet je zeker dat je remlichten wel heel zijn? Als er één is die het niet doet, zou het verklaren waarom het tijdens het remmen gebeurt.

Geplaatst: 04.08.2008 - 13:04
door whitehorsekart
Hoi Michel! Bij de 240 werkt het niet zo, maar zoals ik beschreef.
Ik denk dus dat het bij de '74ér 140 ook zo werkt?

Als het lampje niet brandt bij het starten en pas uitgaat bij de eerste keer remmen, is er waarschijnlijk ook iets mis met het circuit. Meestal is het een massaprobleem, zoals bij alle oude(re) auto's.

Geplaatst: 04.08.2008 - 19:14
door biadman
alle lampen doen het prima iig, vroeg me alleen af wat het lampje precies doet... :)

Geplaatst: 04.08.2008 - 21:16
door JaapP
Dit lampje is aangesloten op het "relais" boven je linkervoet,de stroom naar de verlichting loop hierdoor.
De stroom van b.v. de twee achterlichten loopt hier gescheiden door twee spoelen (een voor links en een voor rechts) die tegengesteld gewikkeld zijn.
Binnenin de spoel(en) zit een contact,wanneer beide lampen even veel stroom
vragen is er een evenwicht in de magnetische velden.
Is er een lamp stuk,is dit evenwicht verstoord en ontstaat er een magn.veld dat het contact aantrekt.
Dit contact stuurt jouw oranje lampje,dit kan dus best eens gaan branden wanneer de stroomkring door een caravan beinvloed word.

Geplaatst: 04.08.2008 - 22:35
door Baseman
biadman schreef:......maar zonder caravan brand hij dus niet ... :S vaag...
Helemaalniet vaag.
Op jouw caravan zit de boordlichten, mogelijk ook sidemarkers op twee aparte lijnen. Maar op 1 van die lijnen, zit ook de nummerplaatverlichting.
Voila, daar is het verschil in stroomopname, die het 'let-op-er-is-een-lampje-kapot"-lampje laat branden.

Mogelijk zit er constante stroom ergens aan, die van een verkeerde pool afkomt?

Het oranje indicatie-lampje in de tellerbak gaat al aan, als je slechts 1 van de twee koplamppeertjes vervangt. Vervang ze altijd beide, wat overigens altijd geld voor verlichting. Gaat 1 kant stuk, vervang hetzelfde lampje aan de andere kant dan ook. Oude lampjes trekken meer stroom, geven de relais een seintje dat er iets niet goed zit, terwijl het lampje toch brand.

Geplaatst: 04.08.2008 - 22:40
door biadman
kijk daar kan ik wat mee, nu weet ik dus waar het aan ligt!

mijn dank is groot!!

Geplaatst: 05.08.2008 - 00:05
door Baseman
Nog twee kleine aanvullingen.
Los van welk type aansluiting je gebruikt, is meestal aansluitpunt 5 degene waar de rechterkant van de verlichting op zit, code 58R.
Dit geld voor de Jaeger en Multicon.
Het zegt niet over de routering van de bedrading in de caravan zelf, maar meestal is de stelregel dat 58R op 5 zit.

Het systeem zoals ik het ken, zit in een 940 uit 1994 en 1996.
Mijn 164 had ook een lampje kapot relais, lampje brandde altijd, samen met BRAKE en OIL en weet ik wat meer aan rode lampjes, maar alles werkte.
Verkeerde dynamo, bleek later, na de verkoop. (was overigens niet de reden, maar dit terzijde)
Wat ik wil zeggen, is dat het niet persé in een 144 ook zo werkt.

Het is een simpel en doeltreffend systeem, als alle connecties droog en vast gemonteerd zijn, maar ja, daar ga je al, de corrosie deed bij mijn 164 in de zekeringenkast rustig zijn werk, dat zal denk ik, bij een 144 niet anders zijn. Soms is een beetje te hoge overgangsweerstand ook al genoeg.
Enfi, je hebt het alleen als de caravan eraan hangt, dus de auto is niet de boosdoener.
Ohja, ik had achter in mijn sedan een Hella 21 Watt lampje als remlicht links en een Gamma 21 Watt lampje rechts. Lamp-stuk-indicatie ging gewoon aan. Zelfs het merk maakt soms dus uit.

Ohja, graag gedaan en succes met de speurtocht.

Geplaatst: 05.08.2008 - 08:29
door whitehorsekart
Hoi Baseman!
Alweer wat geleerd! Leuk dit forum!

Geplaatst: 05.08.2008 - 09:47
door biadman
idd!!!