Pagina 1 van 2

Turbo XC70 valt uit bij hoge temperaturen?

Geplaatst: 08.08.2008 - 07:49
door mad
Bulgarije. Het is 42 graden Celsius, de XC70 D5 (getuned) heeft 5 uur staan bakken in de zon, de weg naar loopt beneden, dit duurt 20 minuten, afremmen op de motor (Gear), koeling is dus mini-minimaal. Op de provinciale weg geen motorvermogen meer, lui, duidelijk missen van de fluitende turbo, dit duurt ongeveer 25 km, rustig doorgereden met een gangetje van 80km/uur (de meest nabije Volvodealer is 500 km ver weg) Onder de motorklep geen nieuws te melden, droog, maar f. hot. Na een half uur wordt de turbo plotseling weer actief, en nu, ruim een week later, geen enkel probleem meer. Loopt en trekt als vanouds. Wie heeft een verklaring? Is het zo dat de Turbo zichzelf uitschakelt bij te hoge temperaturen of is de klep naar de knoppen?

Geplaatst: 08.08.2008 - 09:51
door Hans
Lijkt er inderdaad op dat de motor zichzelf in een noodloopprogramma schakeld. Kreeg je een melding in je display?

Geplaatst: 08.08.2008 - 17:52
door mad
hans anesthesie schreef:Lijkt er inderdaad op dat de motor zichzelf in een noodloopprogramma schakeld. Kreeg je een melding in je display?
Yes: "motorservice vereist"... en toen de turbo weer reageerde verdween de melding.

Geplaatst: 13.08.2008 - 10:46
door mad
Afgelopen zondag opnieuw "motorservice vereist" bij 170 km/u gedurende 3-5 minuten. Buitentemperatuur 28 graden. Geen verlies motorvermogen, alleen de melding. Morgen naar de dealer in Constanta, computer uitlezen en zien waar het stokt.

Geplaatst: 13.08.2008 - 13:56
door eXite
Meestal staat er nog iets extra's bij, maar in dit geval alleen "motorservice vereist"?

Geplaatst: 13.08.2008 - 13:57
door mad
Niks extra's. Alleen genoemde melding.

Geplaatst: 13.08.2008 - 13:57
door Fredhead
Lekkende intercooler?

Geplaatst: 13.08.2008 - 14:03
door mad
Moet morgen uit te vinden zijn bij de dealer, ben benieuwd. Ik kom er op terug als duidelijk wordt wat het is (geweest). :-k

Geplaatst: 14.08.2008 - 15:10
door mad
Vanmorgen computer uitgelezen door de dealer, er was geen enkel probleem te vinden. Waarschijnlijk toch het gevolg van de hitte en omdat deze XC70 getuned is, is er extra vermogen en dús extra belasting in verhouding tot koeling en turbo enzovoorts. Vandaar het "zelfbeschermend activeren" van de motor (noodprogramma). Ik vond het een logisch verhaal. :hello2:

Geplaatst: 18.08.2008 - 17:58
door mad
Vandaag weer hetzlfde verhaal..bloedheet... nu echter bij een dot gas geven vanaf 140 km/uur. Ik vermoed dat de klep van de turbo weigert, omdat het te heet is of omdat er een defect is. Duurde een kwartiertje, nadat ik de cruise op 120 had gezet alles weer normaal.

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:00
door Paul
Jij zit nu op hogere temperaturen? Want hier is het 16 graden, kan me niet voorstellen dat hij het nu zo warm heeft hier.

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:07
door mad
Ja, hogere temperaturen hier... ik woon 3000 km richting zuidoost, tot aan een grote plas water (als je die oversteekt ben je in Turkije).

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:08
door Paul
Ah...

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:10
door mad
Jij als "global moderator" weet toch dat er ook forummers ver weg wonen? Jij woont in Zweden??!

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:12
door Paul
Ja weet ik maar ik kon niet helemaal goed opmaken of je daar nu zat of in Nederland zat!
Ik bedoel het allemaal ook niet aanvallend hoor!

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:15
door mad
Paul! Ik voel me niet aangevallen! Integendeel. Nici un problem.

Geplaatst: 18.08.2008 - 18:19
door Paul
Gelukkig!

Geplaatst: 18.08.2008 - 19:20
door Fat Rat
Zomaar een vreemd ideetje, maar kan het ook dat de turbodrukregelklep misschien meer uitzet onder invloed van warmte dan het "klephuis" waardoor deze misschien geheel of gedeeltelijk open blijft staan...

Geplaatst: 18.08.2008 - 22:00
door mad
OK, zou goed kunnen, vind ik niet zo'n vreemd idee; maar zou zo'n turbo niet getest zijn op dit soort zaken?

Geplaatst: 26.08.2008 - 13:30
door mad
Ze rookt meer dan ik rook, zwart, wanneer ze een poosje heeft gestaan of bij fors accelereren. Geen meldingen meer gehad; de temperaturen zijn lager (<30 graden) en ik rij wat slomer.. Zou Diesel Euro 4 of Euro 5 verschil maken, behalve dan in prijs? Ik tankte Petrom (Roemeens), ben overgegaan naar OMV (Hongaars). Van LuckOil weet ik dat het Russisch is en slecht spul voor je auto. Shell bestaat hier niet..