Pagina 1 van 2
Lek in slang waterkoeling
Geplaatst: 09.08.2008 - 22:09
door 440rijder
Vandaag onderweg terug van Luik-Bastenaken-Luik, bij het binnenrijden van Leiden een hoop stoom onder de motorkap en snel oplopende temperatuur bij stilstaan. Gelukkig vrij snel op een plekkie kunnen zetten waar ie voorlopig goed staat, maar onder de kap was het probleem evident; Een scheurtje in een (koelwater?)slang. Bijgevoegd enkele foto's, en de vanzelfsprekende vraag - Wat nu? Vervangen door nieuw of sloop, nieuw is bij de Volvodealer of zijn deze ook bij de kwikkere fitters te vinden?
Geplaatst: 09.08.2008 - 22:21
door Auk
Vervelende situatie, als je goedkoop uit wil zijn moet je het bij de Renault dealer proberen, die zijn qua onderdelen voor deze motoren wat goedkoper.
Kan je aanraden om dan direct als koelvloeistof de aanbevolen hoeveelheid Volvo antivries (bij de dealer kennen ze het niet als koelvloeistof) te halen bij de dealer, dit moet je aanlengen met een paar liter destilleerd water om kalkvorming in en om buizen te voorkomen.
Anders krijg je dit soort situaties
Succes ermee!
Geplaatst: 10.08.2008 - 01:14
door AndorabLe
Als tijdelijke oplossing om je auto naar je woonplaats terug te transporteren zou je eens aan de gang kunnen met duct-tape.
Als je dit gaat proberen, zou ik wel de temperatuurmeter heel erg in de gaten blijven houden.
Geplaatst: 10.08.2008 - 03:49
door verwe760
Ik heb hrm destijds ingekort en dat ging ook prima.
Geplaatst: 10.08.2008 - 10:41
door schaefer
idd, tijdelijk ingekort. Echter gaat dit niet vaak lang goed. ff op de sloop kijken en slang goed inspecteren voordat je 'm koopt.
suc6
Geplaatst: 10.08.2008 - 10:56
door 440rijder
Ok, bedankt voor de tips, sloop of Renaultdealer dus. Hij staat gelukkig al in mijn woonplaats

Geplaatst: 10.08.2008 - 11:24
door Iroll
Ga alsjeblieft geen sloop slang monteren, gewoon nieuw kopen. Met dit soort onderdelen geen risico nemen, daar krijg je spijt van. Dit is een specifiek Volvo onderdeel, kan je bij de Renault dealer niet vinden. Kost iets van €35 bij de dealer.
Geplaatst: 10.08.2008 - 11:27
door schaefer
idd niet bij de renault dealer. Ook al eens geprobeerd. Volvo dealer heeft ze vaak ook niet op voorraad, bestellen = duur.
Zelf slang van de sloop gehaald, goed geinspecteerd op haarscheuren, slijtage en uitdroging. Rijd nu al weer duizenden km's zonder problemen. owja kosten = 5 euro.
Geplaatst: 10.08.2008 - 11:43
door Iroll
Volvo dealer heeft ze vaak ook niet op voorraad, bestellen = duur.
Bestellen kost bij mijn Volvo dealer (Broekhuis Zeist) nooit wat extra. Voor 16u bestelt, volgende ochtend om 9u afhalen.
Geplaatst: 10.08.2008 - 13:24
door Auk
Als je de kap van een eerste versie 2liter laguna opentrekt heb je exact dezelfde slangen, lijkt me dus dat die slangen ook bij de Renault dealer te bestellen zijn.
Motorisch is het puur een Renault, zit vrij weinig spul op wat van Volvo zelf is.
Geplaatst: 10.08.2008 - 13:36
door 440rijder
Ik heb een goede verstandhouding met mijn eigen Volvo dealer dus ga daar eerst wel even mee bellen. Is het nummer van de slang te vinden op de Live-site met alle gescande onderdelen, of weet iemand de exacte naam van deze slang?
Even uit interesse: Wat is de functie van dit ding?
Ik begrijp dat ik moet bijvullen met Volvo-antivries, is het handig om de zaak eerst te spoelen met Demi-water? Ik kan het vrij makkelijk in kwantiteit krijgen omdat ik op een lab werk.
Geplaatst: 10.08.2008 - 18:06
door wpee
Functie is volgens mij het "aansluiten" van de binnenkachel op de koelvloeistofkanalen (maar ik weet het niet zeker. Zoniet dan zijn het waarschijlijk gewoon onloopslangen van het koelcircuit.
Geplaatst: 10.08.2008 - 18:20
door Auk
Inderdaad, de slang loopt zoals ik het kan zien via het schutbord naar binnen toe.
Je moet de koelvloeistof nooit mengen, dus het beste is dat je het gehele circuit even doorspoelt met steriel water.
Wat betreft de slang kun je die het beste bij de dealer halen, slangenklemmen van Volvo zelf zijn van brakke kwaliteit dus die kun je het beste wel bij de dhz-zaak kopen.
Geplaatst: 10.08.2008 - 19:06
door Iroll
@440rijder;
het is toch de slang met verdikking erin met een ontluchtingsnippel en 3 aansluitingen als ik het goed zie? Dat is onderdeel#3466430 Ik heb die in januari vervangen en kostte toen €37,60. En dat is idd een kachelslang. Deze staan erom bekent dat ze vrij snel de geest geven, dus beter om nieuw aanteschaffen. En deze is echt alleen maar bij Volvo te verkrijgen.
Geplaatst: 11.08.2008 - 08:34
door 440rijder
Zojuist besteld bij Svala Leiderdorp, tot nu toe altijd goede service ondervonden daar... Spoelen van het koelsysteem heb ik al eerder een en ander over gelezen, daarvoor ga ik wel even de zoekfunctie inzetten. Bedankt voor de tips en hulp allen.
Geplaatst: 12.08.2008 - 14:24
door 440rijder
De slang is binnen, kosten zoals voorspeld en geen extra bestellingskosten. Nog een laatste vraag, wat is de inhoud van het koelsysteem? Ik heb nu een jerrycan met 5 liter gedestilleerd water klaarstaan voor het spoelen en vullen. Hoeveel Volvo-antivries moet ik in het systeem doen?
Geplaatst: 12.08.2008 - 14:29
door Auk
Bestel 4liter bij de dealer, dan heb je genoeg. De 4liter erin en daarna nog afvullen met gedestilleerd water. Ook zorgen dat de leidingen ontlucht worden via de ontluchtingsnippel en het reservoir.
Telefoontje naar de dealer is ook goed, die kunnen via je motorcode kijken hoeveel liter er precies in moet.
Geplaatst: 12.08.2008 - 15:14
door Iroll
Meng wel vantevoren de anti-vries met het water 50/50. Het beste is het blok, de kachel en de radiateur apart door te spoelen. Radiateur slangen los, tuinslang in de bovenste aansluiting 5 minuten doorspoelen, slang in onderste aansluiting weer 5 min. Doe dat ook met het blok en met de kachelslang aansluitingen. Bij het blok eerst de thermostaat verwijderen en via dat gat doorspoelen. Daarna de andere kant op spoelen via de aansluiting van de radiateur slang onder. Zo spoel je alle losse zooi eruit. Daarna zoveel mogelijk water eruit laten lopen, alle slangen weer aansluiten en vullen met 50/50. Is het systeem vol, motor aan met expansievat dop los. Knijp af en toe in de slangen om eventuele lucht te laten ontsnappen en hou het peil in expansievat in de gaten om bij te kunnen vullen. Ontluchtingsnippel iets los draaien totdat er alleen nog maar koelwater ontsnapt. Rijden, temp. in de gaten houden en ook het nivo in expansievat. Dan moet alles weer in orde zijn. Succes.
Geplaatst: 12.08.2008 - 18:27
door jef
zet ook je kachel even op de hoogste stand ,heb ik me eens laten vertellen.
Geplaatst: 12.08.2008 - 18:36
door 440rijder
Inmiddels is het gedaan, ik heb alles met de tuinslang doorgespoeld, en gevuld met gedemineraliseerd water. Daarna de motor een tijdje laten lopen en na een minuut of 10 in het expansievat bijgevuld met de antivries. 50/50 gaat het niet halen, eerder 65/35, maar tegen de winter zal ik het nog een keer aanvullen met antivries zodat het op 50/50 komt. Temperatuur liep weer (als vanouds) op tot halverwege de meter, kachel vol aan gaf een lekker warme luchtstroom en na een 2e keer lopen kwam er niet veel lucht meer uit het systeem.
Ik had wat moeite met het aansluiten van de dunste slang (tevens de langste) van de 3, welke op het blok net boven de warme lucht aanzuiging kwam. De diameter van de slang was dusdanig klein dat het pas na veel zwoegen, oprekken en wat olie op de nippel (+ nodige 3-letterwoordjes) lukte. Is dit gebruikelijk, want ik kan het me haast niet voorstellen. In ieder geval, het zit, met verse slangenklemmen en het lijkt zijn werk te doen. Totale kosten waren ~ 37 euro voor de slang + 6 euro aan slangenklemmen (kan vast goedkoper) en 11 euro voor 2L antivries. Nu afwachten wat de volgende uitdaging wordt, hopelijk niet te snel...