Pagina 1 van 1

S/V 40 phase I t/m III

Geplaatst: 26.10.2004 - 12:59
door volvorider
Ik ben hier nieuw en dus nog wat groen achter de oren. Wie kan mij het verschil uitleggen tussen de verschillende phase of fase I,II en III bij de S en of V 40?

Geplaatst: 26.10.2004 - 13:14
door Marinus
Volgens de dealer is er phase 1 en 2.

Wat we 3 noemen is phase 2 met pianoblack spoilers, blokjesgrille en witte sidemarkers. En een verder gefacelifte dashboard en stuur meen ik.

Phase 1 heeft rondere bumpers, kleinere wielkassen voor, een ander onderstel, minder spoorbreedte, grijze rand onder de bumpers, kleinere knipperlichten. De oudere phase 1 had een zwart logo in de grille.

De phase 2 heeft vierkantere iets verder uitstekende bumpers, grotere wielkas voor, bredere wielbasis, bollere acherlichten, helderdere achterlichten, middenplaat heeft een andere vorm. Electronisch, stekkers e.d. aansluitingen zijn behoorlijk anders.

Maar de dingen die je ziet zijn dit globaal wel.

Geplaatst: 26.10.2004 - 14:29
door Walter
En interieur is anders, wat knoppen enzo.

De hier zogenoemde fase III heeft een driespaaksstuur en klokken die meer op die van de grote broers lijkt. Geblokte grill werd toen standaard, de spoilers was een optie (welke wel veel werd besteld). De witte sidemarkers zijn oorspronkelijk voorbehouden aan de Sports Edition, een tijdleijk actiemodel met 17"licht metaal en contrasterend gespoten dorpels en onderste spoilers. Deze lampjes zijn overigens wel los verkrijgbaar en daardoor verschijnen ze vaak in andere bumpers.

Fase I: 1996-2000
Fase II: 2001-2004 (waarvan 2003/2004 zogenaamd fase III)

Geplaatst: 26.10.2004 - 14:45
door Marinus
VolvoMafia schreef:En interieur is anders, wat knoppen enzo.
Ja dat klopt, maar volgens mij zijn er al verschillen tussen de verschillende phase 1 dashboards.

In de phase 2 zit ook een hele andere middenconsole.

Heb nog een NIEUWE middenconsole staan, alleen heb ik het voorsteldeel niet, dus de ring van de versnellingsbak en het gedeelte ervoor.

Phase II uit 2000

Geplaatst: 25.05.2005 - 20:15
door Admire
Ik heb een Phase II van november 2000. Dat moet dan een van de eersten zijn geweest?

Geplaatst: 25.05.2005 - 20:22
door bart simpson
Mei 2000 kwamen de eerste phase 2´s

Geplaatst: 25.05.2005 - 21:28
door Ben
Ik zou wel eens plaatjes van al die phases naast/onder elkaar willen zien want ik gooi ze nog steeds doorelkaar. :?

Geplaatst: 25.05.2005 - 22:23
door bart simpson
Als je ervoor staat is het verschil te zien in de voorbumper, bij de phase 1 loopt de zwarte stootstrip door en bij de phase 2 bestaat deze uit 2 niet doorlopende strips.

Geplaatst: 26.05.2005 - 19:28
door Ronald
Op deze site staat redelijk goed beschreven wat de wijzigingen zijn.

http://users.pandora.be/volvo40/S-V40.htm

Re: Phase II uit 2000

Geplaatst: 27.05.2005 - 00:52
door joost
Admire schreef:Ik heb een Phase II van november 2000. Dat moet dan een van de eersten zijn geweest?
Nee, nee, dat kan natuurlijk niet als ik er al eentje heb van september 2000! :lol:

Overigens staan deze auto´s bekend als "vroege PhaseII" en daarmede is ook het PhaseIII-probleem getackeld: die bestaat niet en zal waarschijnlijk wel de "late PhaseII" zijn (?!)

Joost.

Geplaatst: 28.05.2005 - 14:02
door PhysicalZen
Bij mijn weten had de T4 fase 1 het onderstel van fase 2 (oftewel heeft de fase 2 het onderstel van de T4 overgenomen). o.a. de diameter van de schijven is gelijk aan de fase 2. Net zoals de freeform headlights 8) .
T4 fase 2 heeft een grotere boring gekregen en grotere injectors (fase 1 T4-motor is de V70R motor minus 1 cylinder (heb ik begrepen maar kan ik nergens bevestigd krijgen!? Boring en slag, de bougies alsook de versnellingsbak komen overeen :theviking: :t: :4: :reindeer: ))

Geplaatst: 28.05.2005 - 22:30
door Gast
Misschien dat de diameter van de schijven wel overeenkomt maar ik dacht dat de wegligging van de Phase II wel aanzienlijk verbetert was ten opzichte van de Phase I. De wegligging van de Phase I was standaard niet zo geweldig. De T4 kon zijn vermogen heel moeilijk kwijt en naar wat ik gehoord heb ( en op dit forum gelezen) is dat later toch wel verbetert.

Geplaatst: 29.05.2005 - 10:27
door wilcoelskamp
Dit zijn ook voor mij interessante stukjes , dus als ik op zoek ga naar een V40 T4 dan moet ik eigenlijk toch wel een phase II zoeken?

Geplaatst: 29.05.2005 - 12:02
door Gast
Dat wil ik niet perse zeggen. Ik heb tot grote tevredenheid bijna drie jaar in een V40 T4 Phase I gereden. Ik denk als ik hem wat had verlaagd en/of een stel bredere banden dat hij dan aanzienlijk beter had gereden. Eerder had ik al eens een S40 2.0 die 3,5 cm was verlaagd en 17 inch en dat was een hele vooruitgang. Maar ik had toen andere kosten ( huis, kind enz) dus kwam daar niet van.

Geplaatst: 29.05.2005 - 18:53
door wilcoelskamp
Oké dat is duidelijk :wink:

Nu een paar vraagjes van mij. :oops:

Zijn er nog motorische veranderingen in Phase I of II , ik heb rondgesnuffelt en kwam bij volgende websites tegen dat alleen de phase II gechipt kon worden.

Is het onderstel anders dan andere V40 modellen of..?
En zijn er goede onderstellen te koop voor een V40?

Zoals de downpipe of eventueel andere uitlaatdelen zijn daar nog vervangingstukken voor (zoals Miltekk/Invidia/etc) en wat levert dat op en krijg je als je je downpipe vervangt een Check-engine lampje of zoites.

Ik las ook dat er een Garret turbo op zit en die draait op 0,9 Bar , welke Garret turbo zit erop en wat is de max. druk van deze , en zijn er bolt-on turbo'svoor verkrijgbaar.

En ik las ook dat banden veel zeggen bij een V40 ( bij de Sub. is de Bridgestone S03 favoriet)
En wat zijn eigenlijk de zwakke punten van een T4 ?

En zijn er onderling onderdelen uitwisselbaar zoals de grill van een phase III naar een phase II of zoiets .

Zo veel vragen maar ik heb er nog wel meer maar mischien kan ik die combineren met jullie antwoorden. :D

Geplaatst: 30.05.2005 - 11:00
door Marinus
Erg veel onzin heb je gelezen.

Je moet maar eens op het forum searchen naar bijvoorbeeld het verschil tussen T4 en 2.0T, er is al veel over geschreven.\

De T4 heeft overigens niet hetzelfde onderstel als de phase 2.

Garett turbo's zijn niet gebruikt op de T4, er zijn wel 2 verschillende turbo's, maar als je nu een nieuwe koopt, monteren ze nog maar 1 type. Beide types en het huidige zijn mitsubitsi turbo's.

Er was ik meen voor 96 een heel slecht onderstel, dat is tijdens de phase 1 verbeterd en de phase 2 kent een veel beter onderstel.

Er is een speciaal wegliggings volvo sportonderstel in de phase 1, maar dat zat niet standaard gemonteerd van fabriek af. Ik heb hem gemonteerd vanaf fabriek onder een V40 TD in de lease.

Een vergelijkbaar onderstel creeer je met merwede verlagingsveren, monroe sensatracks en een veerpootbrug.

Met een grotere downpipe of katvervanger krijg je geen check engine lampje, maar je komt niet meer door de x-gassentest.

Alle T4's zijn te chippen.

De maximale druk van een T4 is 1,4 druk, de normale laaddruk mij volvermogen, dus buiten de pieken is 0,9 bar, normale ongechipte pieken zijn 1,2 bar.

Tijdens de phase 2 is er een facelift van interieur en exterieur geweest, dit verschil is groot en duidelijk waarneembaar, dit wordt in de volksmond phase 3 genoemd, volvo echter kent alleen phase 1 en phase 2. M.a.w. de phase 3 bestaat wel, maar officieel niet.

Of de diameter van de schijven gelijk is weet ik niet, maar er is verschil in het remsysteem van phase 1 en 2. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Geplaatst: 30.05.2005 - 14:51
door PhysicalZen
Kan er niemand eens een boek schrijven met alle ins en outs, gerelateerd aan ch.nr.?!

Ik weet dat ik de keuze had bij mijn T4 in 97 tussen een T4-sport en een T4-comfort onderstel (helaas toen gekozen voor een comfort omdat mij verteld is dat dit al een heel stuk stugger was dan het normale onderstel!!)
Ondertussen ligt bij mij rondom koni-geel en voren intrax -35 erop met 17" LM. Veerpootbrug is in de maak!! Verschil: nu al 300% positief.

T4 is in fase 1 wel te chippen, maar dan wel met solderen. Latere (ik weet niet of dit al in de late fase 1 of vanaf fase 2 was) kunnen OBD getuned worden!

Remschijfdiameter T4 is 285mm (voor) ipv 260mm (?!)

Voor de katvervanger inderdaad alleen een racekat. gebruiken ivm de emissietest.

Geplaatst: 30.05.2005 - 14:58
door Marinus
Let wel, dat T4-sportonderstel, is nog steeds niet een wegliggings onderstel, wat nog beter is.

Mijn ecu heeft een piggyback gekregen met daarop een voetje waar de IC in zit, orgineel zit ie normaal gesproken op de ecu gesoldeerd inderdaad.

Geplaatst: 30.05.2005 - 15:14
door PhysicalZen
Klopt als een bus! :D