kapotte toeters en draden doorgebrand, bekend 4xx kwaaltje?
Geplaatst: 19.08.2008 - 00:02
Heb 2 bijna dezelfde auto's Een volvo 460 1.8 van modeljaar 95 en eentje van modeljaar 94. Die van 94 heeft mijn broer nu. Heb die wagen 6 jaar gehad en vorig jaar overgestapt op die van modeljaar 95.
Maar iig, bij beide wagens zijn de toeters in het afgelopen jaar gesneuveld.
Constateerde dat regelmatig de toeters het niet deden en dat een zekering sprong, ik de zekering braaf vervangen en maand later weer raak. Toeter deed het gewoon iedere keer weer naar het vervangen van die zekering. Mijn broer had hetzelfde probleempje.
Dacht ach, zal wel een 4xx kwaaltje zijn. Zoals de verlichting van de toerentalmeter, wat sporadisch werkt of bij een goede tik op het dashboard geven. Hebben ook beide auto's. Maar naar verloop van tijd sprong de zekering niet meer, maar deed de toeter het ook niet meer. Toen onder de auto geklommen en zag dat de isolatie op een plek weg was en er groene oxidatie op de koperdraden zat. Bij beide auto's zelfde geconstateerd. Natuurlijk niet op het zelfde moment, die van mn broer begon paar maanden later moeilijk te doen
Iig nu de draden een stuk vervangen, gesoldeerd, krimpkous geplaatst en nieuw stuk isolatie tape eromheen gedraaid. Doodleuk oude toeters aangesloten en ja hoor ze doen beide niks meer.
Denk dat het sterven van de toeters samen hangt met het doorsmelten van de draden. Teveel belasting ofzo?
Geen idee, maar rij verder nog een volvo 240 en had daarvan nog reserve toeters liggen.
Dus mijn 460 is nu voorzien van het welbekende volvo 240 geluid.
Maar iig, bij beide wagens zijn de toeters in het afgelopen jaar gesneuveld.
Constateerde dat regelmatig de toeters het niet deden en dat een zekering sprong, ik de zekering braaf vervangen en maand later weer raak. Toeter deed het gewoon iedere keer weer naar het vervangen van die zekering. Mijn broer had hetzelfde probleempje.
Dacht ach, zal wel een 4xx kwaaltje zijn. Zoals de verlichting van de toerentalmeter, wat sporadisch werkt of bij een goede tik op het dashboard geven. Hebben ook beide auto's. Maar naar verloop van tijd sprong de zekering niet meer, maar deed de toeter het ook niet meer. Toen onder de auto geklommen en zag dat de isolatie op een plek weg was en er groene oxidatie op de koperdraden zat. Bij beide auto's zelfde geconstateerd. Natuurlijk niet op het zelfde moment, die van mn broer begon paar maanden later moeilijk te doen
Iig nu de draden een stuk vervangen, gesoldeerd, krimpkous geplaatst en nieuw stuk isolatie tape eromheen gedraaid. Doodleuk oude toeters aangesloten en ja hoor ze doen beide niks meer.
Denk dat het sterven van de toeters samen hangt met het doorsmelten van de draden. Teveel belasting ofzo?
Geen idee, maar rij verder nog een volvo 240 en had daarvan nog reserve toeters liggen.
Dus mijn 460 is nu voorzien van het welbekende volvo 240 geluid.