Pagina 1 van 1

kapotte toeters en draden doorgebrand, bekend 4xx kwaaltje?

Geplaatst: 19.08.2008 - 00:02
door mightyspawn
Heb 2 bijna dezelfde auto's Een volvo 460 1.8 van modeljaar 95 en eentje van modeljaar 94. Die van 94 heeft mijn broer nu. Heb die wagen 6 jaar gehad en vorig jaar overgestapt op die van modeljaar 95.

Maar iig, bij beide wagens zijn de toeters in het afgelopen jaar gesneuveld.

Constateerde dat regelmatig de toeters het niet deden en dat een zekering sprong, ik de zekering braaf vervangen en maand later weer raak. Toeter deed het gewoon iedere keer weer naar het vervangen van die zekering. Mijn broer had hetzelfde probleempje.

Dacht ach, zal wel een 4xx kwaaltje zijn. Zoals de verlichting van de toerentalmeter, wat sporadisch werkt of bij een goede tik op het dashboard geven. Hebben ook beide auto's. Maar naar verloop van tijd sprong de zekering niet meer, maar deed de toeter het ook niet meer. Toen onder de auto geklommen en zag dat de isolatie op een plek weg was en er groene oxidatie op de koperdraden zat. Bij beide auto's zelfde geconstateerd. Natuurlijk niet op het zelfde moment, die van mn broer begon paar maanden later moeilijk te doen

Iig nu de draden een stuk vervangen, gesoldeerd, krimpkous geplaatst en nieuw stuk isolatie tape eromheen gedraaid. Doodleuk oude toeters aangesloten en ja hoor ze doen beide niks meer.

Denk dat het sterven van de toeters samen hangt met het doorsmelten van de draden. Teveel belasting ofzo?

Geen idee, maar rij verder nog een volvo 240 en had daarvan nog reserve toeters liggen.

Dus mijn 460 is nu voorzien van het welbekende volvo 240 geluid.

Geplaatst: 19.08.2008 - 09:29
door 480S60
Ik denk dat de constructie van de claxon in de 480 en 440/460 hetzelfde is.
Bij mijn 480 heb ik ook de claxons een keer moete vervangen. Ze klonken net alsof ze verzopen waren. na het aansluiten van de nieuwe was het weer vers kabaal. Ik haalde ze bij de standaard onderdelenboer, automaterialenzaak. Ze werken prima en gaan weer een tijdje mee.
Bij mij was de bedrading wel helemaal oke!

Geplaatst: 19.08.2008 - 13:17
door Iroll
De claxons zitten op een erg kwetsbare plek, vol in het opspattende water en pekel. Daardoor hebben ze erg veel te lijden en is het niet zo vreemd dat ze op een gegeven moment de geest geven. Meestal roest de toeter van binnen vast, regelmatig ff toeteren houdt ze in conditie!

Geplaatst: 19.08.2008 - 13:32
door Wiebe
Daarom heb ik maar een mooie luchthoorn erop gezet! :D Niet dat de normale claxon kapot is maar luchthoorn klinkt wat beter.

Geplaatst: 19.08.2008 - 14:20
door wpee
Ik denk dat dit een typisch geval is van hongerige marters en lekker kabels..... Als bedrading nergens langs af schuurt wrodt die op 10 jaar echt niet zo poreus of slecht dat de isolatie ervan af valt.

Even opnieuw isoleren met krimpkous of even nieuw draad.

Op die toeters zitten vaak schroefjes , even uit elkaar halen, waarshcijlijk dit de plaat vast geroest. Ik denk dat door de constructie dan ook een hoge stroom getrokken wordt, vandaar het doorsmelten van je zekeringen. Schoonmaken en hoppa.

Geplaatst: 19.08.2008 - 17:41
door rene en erica
dat klinkt inderdaad bekend.bij mij was ook 1 v/d toeters verzopen.met als gevolg inderdaad elke keer een kapotte zekering.

Geplaatst: 20.08.2008 - 14:27
door STS-135
Ik heb bij elke 4 serie behalve de turbo het probleem ook gehad, soms wel 2 keer per jaar.

Dus denk een typisch Volvo kwaaltje :)

Geplaatst: 20.08.2008 - 20:52
door paco50
ik heb e net een nieuwe toeter onder van Hella kostte 16 euro.

Geplaatst: 26.08.2008 - 14:52
door 480S60
Precies, zo heb ik het ook altijd opgelost.

Geplaatst: 26.08.2008 - 17:23
door mightyspawn
heb ze onder verschillende 460's uitgeschroeft die hoog op de stapel lagen op de sloop. Die op de grond stonden waren de toetsers helemaal van weggerot. Ze staan namelijk zonder velgen rond.