Pagina 1 van 1
verbruik 440 1.6i
Geplaatst: 21.08.2008 - 23:14
door evanmandos2
Beste mensen, er loopt al een draadje over het verbruik van de 2 liter motor, en nu heb ik een iets minder gangbaar motortje erin liggen, namelijk de mietjesmotor, de 1.6i
nu is mij opgevallen dat het verbruik hiervan toch wel eng dicht bij 1 op 10 komt(op lpg dan), wat ik voor zo'n klein motortje toch wel veel vind!
Ik heb een redelijk vlotte rijstijl, maar ik ben zeker geen bandenbrander(langer 50>4, langer 70>5, opritten bij 3500 opschakelen, normaal bij 3000 of minder etc.)
Ik vroeg mij af of er meer forumleden zijn met dit wat 'veilig' geboorde motorblok, en wat de ervaringen op het gebied van gebruik zijn.
Ook gebruik ik een beetje olie(<1 millimeter op de peilstok per 1000 km), maar hij is een keer overvuld geweest door de vorige eigenaar, zal niet goed geweest zijn.
Dus kort: wat is het verbruik van een 1.6i 440je, graag met brandstofsoort erbij!
owja, ik kan op benzine er niks van zeggen, want als ik dat doortank tot ie afslaat perst het zich er via de vuldop of onder de achterbank eruit

(tsjah, beetje lullig als je dan net een peukje opsteekt)
Geplaatst: 21.08.2008 - 23:36
door wpee
Van een dealer: de 1.6 is behoorlijk geknepen, anders zou hij sneller zijn dan de 1.8i. Met de

uit de inlaat en een injectie van Renault ben je behoorlijk snel zelfs 2.0i. Kijk dan wel niet naar het verbruik.
Toen ik met de auto van mijn moeder (3mnd oud, 1.6i multi-p-i, 1994) terug ging naar de dealer wegens klein dingetje tijdens het rijden, kreeg ik tijdens de testrit zelfs de vraag van de monteur of het een 1.8i was. Hij liep erg goed dus!
Hoezo mietjesmotor? je hoeft je dus nergens voor te schamen. als je goed aan het gas hangt dan is de 1.6i best snel, genoeg toeren erop.
Persoonlijk vind ik dit wel dom omdat het op een gewone weg toch meestal "aansluiten in de rij" is. Gewoon rustig aan doen dan is het nog te doen met de benzine prijzen.
Verbruik ken ik zo niet, omdat ik er niet in rij.
Dat overvullen onder de achterbank zou ik wel gauw controleren! Dat is niet in orde. Bij vuldop wil het nog wel eens wat eruit komen, slechte ontluchting is puntje bij meer volvo's. Of is het lek onder de achterbank juist het slangetje van de ontluchting.
Geplaatst: 22.08.2008 - 05:16
door Igoriaan
Volgens mij was het niet de bedoeling om te benadrukken dat de 1.6i een mietjesmotor was. Ik denk dat het alleen maar was om duidelijk te maken dat hij de motor heeft met de kleinste cilinderinhoud, en dat hij desondanks toch een (naar zijn idee) hoog brandstofverbruik heeft.
Ik kan er denk ik verder niet heel veel zinnigs over zeggen. Alleen dat op de Autoweek-site staat dat het gemiddeld verbruik (op benzine) van een 1.6 1 op 13,2 is. Die van mij heeft volgens die site een verbruik van 1 op 12 (1.8i CVT), maar dat heb ik er pas 1x mee gehaald toen ik een volle tank op de snelweg heb opgemaakt bij 130 km/u met ramen dicht, 's-nachts, geen verkeer, richting Zwitserland door Duitsland . Normaal gebruik bij mij is 1 op 10, misschien 1 op 10,5.
Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat zo ongeveer elke auto op LPG iets meer verbruikt dan op benzine. Dus ik denk niet dat 1 op 10 heel vreemd is.
De fabrieksopgaves zijn dus zo optimaal mogelijk weergegeven, want dat is een mooie verkoop-pitch. Kijk maar naar de Toyota Prius, die nooit van z'n leven een gemiddeld verbruik haalt van 1 op 25. 1 op 10 is gewoon netjes!
Geplaatst: 22.08.2008 - 11:31
door VolvoGuy
Ik heb een 1.8 en ik verbruik als ik normaal rijd zo'm 1op12 maar meestal zit ik op de 1 op 10 omdat ie toch wat hoger zn vermogen pas pakt
Maar die bezineprijzen he.... om er moedeloos van te worden.
Rijd je vandaag netjes laag in de toeren om een laag verbuik te creeren is de volgende de maand prijs weer zoo gestegen dat als je toen verschrikkelijk hard reed de hele tijd , je net zo veel kwijt was geweest als je dat je normaal had gereden nu vandaag de dag..
volgen jullie me nog? :blah5:
Geplaatst: 22.08.2008 - 13:20
door evanmandos2
wpee, wbt dat overvullen, het perst zich echt langs het rubber van de afsluitring(benzinepomp). maar heb weinig behoefte om er wat aan te doen, aangezien ik nooit meer dan een paar liter benzine in mijn tank hoef te hebben

.
ik heb toen het me gebeurde de tank er even onder weg gehad om op gekke lekken te controleren, maar niks gevonden, dus ik verlies ook geen benzine, als ik de tank maar niet helemaal vol gooi.
Owja, wat ik bedoel met mietjesmotor is gewoon dat het de lichtste van de 440 motoren is, verder mag ik niet klagen

het autootje trekt bijna net zo goed als mijn vorige (ford sierra GT, 2l 125pk), maar wat jij zegt, flink toeren houden dan.
bij normaal rijden merk je toch wel dat het een beetje minder motortje is, als je 100 rijdt en je wilt richting 130(in de 5) kost dat gewoon even tijd
Maar als ik dit zo lees is 1 op 10 nog niet zo heel gek dus. misschien ook wel om dat mijn g3-installatie nog zo'n onnozele ring heeft i.p.v. injectoren. als ik toch eens zin heb, ga ik toch es op benzine kijken wat ie gebruikt, es een andere pomp gebruiken, misschien slaat ie dan op tijd af

Geplaatst: 22.08.2008 - 14:27
door JW440
wpee schreef:Van een dealer: de 1.6 is behoorlijk geknepen, anders zou hij sneller zijn dan de 1.8i. Met de

uit de inlaat en een injectie van Renault ben je behoorlijk snel zelfs 2.0i.
Verklaar je nader. Welke ring en welke Renault de injectie systeem?
Geplaatst: 22.08.2008 - 14:27
door JW440
Trouwens de mijne rijd 1:11 1.6i van '95
Geplaatst: 22.08.2008 - 14:34
door Fredhead
Als ik het goed zeg hadden mijn ouders vroeger ook een 440 1.6 en die zat ook altijd rond de 1 op 10 tot 1 op 12
Geplaatst: 22.08.2008 - 15:31
door wpee
Ik weet niet precies welke ring maar ik zou het hele inlaat kanaal eens nakijken, daar moet hij zitten.
Welicht is het een ring die een restrictie vormt of is het een "ingegegoten" ring in het inlaatspruitstuk net achter de gasklep.
Ik heb zelf nooit gekeken, ik heb een niet geknepen 1.7cab

Geplaatst: 22.08.2008 - 22:22
door 460volvo
De 1.6i op lpg rijdt bij mij rond de 1:10 op de snelweg..
Af en toe wat meer/minder.
De auto komt redelijk goed van zijn plaats,en maakt graag lekker toeren.
Geplaatst: 23.08.2008 - 18:23
door Thijs 460 1.6 I
Mijn 1.6 rijd 1 op 13 met gemak.
Ik rij alleen maar snelweg hij red soms 1 op 13,7.
gewoon rijden met die handel.
Geplaatst: 23.08.2008 - 20:32
door verwe760
Tussen de 1.6i en de 1.8i zit slechts 8 pk dus echt geen mietjes motor.
Verder heb ik met mijn oude 1.6i 1 op 15 gereden , nou ben ik ook wel een rustige rijder.
Geplaatst: 23.08.2008 - 21:19
door Ferrieken
Had vroeger een 1.8i (66Kw), verbruik was ongeveer 7,7 a 8,2 l/100km, weet niet of het veel verschil maakt met die 1.6.
Geplaatst: 25.08.2008 - 21:45
door Jaco S
want een verhalen met het vebruik.....
ik heb 2 4xx gehad!
1 440 1.8 heb altijd 1 op 12 a 13 gereden 1 keer gelukt 1 o 17 te halen ree 100-120km/h
2 460 2.0 ree ik altijd 1 op 12
ik snap soms niet 1 op 10 met een 1.8