Pagina 1 van 2

Start Probleem 440!!!

Geplaatst: 24.08.2008 - 18:25
door apohollanda
Ik heb 4 jaar geleden een 440 1.7 benzine uit 1992 gekocht.
een kort historie van 4 jaar,
na 2 weken kon ik niet starten de start motor draaide wel maar sloeg niet aan, startkabels geprobeerd lukte niet. met duwen lukte wel accu laten meten bij de garage het was wel goed. eerste paar maanden ging hij altid moeilijk starten.
ik moest altijd meerdere keren proberen, ik hoorde wel de startmotor dat het wel draaide maar aanslaan, nee.
1 keertje was ik zo boos, heb ik 69 keer geprobeerd bij nummer 70 ging hij starten. na die paar maanden was de probleem ineens weg tot vorig week. ik wilde weg rijden na mijn werk ,
ik start, ik hoorde motor draaien en na 2 seconde weer stil.
Na 6 of 7 keer kon ik weg rijden. paar dagen later weer het zelfde

ik heb 17 keer gpobeerd maar nee. Elke keer draait de start motor wel maar slaat niet aan.
een keertje bij de grage geweest, ze hebben alles gemeten na gekeken maar ze konden niks vinden

Wi kan mij helpen

Geplaatst: 24.08.2008 - 18:57
door P.K.
Waarmee? Bericht ff nalezen voordat je op 'verstuur' drukt mss?
't Is slecht te volgen zo...

[-X

Geplaatst: 24.08.2008 - 19:01
door wpee
1) zit er een (te goed werkende) startblokkering op?
2) is accu nu nog goed, blijft het blok draaien maar springt niet aan?
3) laat iemand eens meten of je ook vonken hebt tijdens starten?
3) ALS hij loopt, loopt hij dan wel goed, ook hoogtoeren en goed trekken. Wat verbruikt je motor

Geplaatst: 25.08.2008 - 01:10
door evanmandos2
zou misschien ook de vliegwielsensor kunnen zijn, kan ook vreemde en lastig traceerbare problemen geven.

ik zou sowieso eerst eens de vonk tijdens het starten controleren, dan kun je wat dingen wegstrepen namelijk, met jouw bericht zou het echt nog zeker 30 oorzaken kunnen hebben, van gasklephuis(of carburateur?) tot en met een dichtgeslibt benzonefilter(starten is vrij veel benzine aanzuigen).

zoals bovengenoemd zou het ook een hyperactieve startblokkering kunnen zijn, heb ik nmiddels verschillende keren op het forum voorbij zien komen voor de 440 :P\

Ten slotte, vonk controleren is erg makkelijk.

terwijl jij start laat je iemand (met een goede geisoleerde tang bij voorkeur) elke bougiekabel lostrekken, deze houd je dicht bij een stuk metaal van het motorblok. dan zie je tijdens het starten een fikse vonk(bij elk van de 4 bougiekabels). is dit bij een of meer niet het geval, dan kan een hoop al weggestreept worden!

accu kun je controleren door een multimeter(een goed merk, gamma huismerk zal te langzaam zijn) op de voltstand aan te sluiten op de polen van de accu. als dan tijdens het starten het voltage onder de 12 volt komt is je accu niet erg best meer. tip:beter multimeters hebben een min/max stand, dan kun je na 10 seconden starten op de meter precies zien wat de laags gemeten spanning is.

Geplaatst: 25.08.2008 - 03:06
door apohollanda
zover ik het weet zit er geen startblokkering op
hij verbruikt 1 op 10 en toerental en trekken is ok
de rest ga ik morgen controleren
wat mij ook opviel, de geel gekleurd lampje met een 'x' teken er op blijf branden op mijn dashboard, want na het drukken op het rempedaal ging hij altijd uit

Geplaatst: 25.08.2008 - 07:16
door wpee
Dat lampje geeft aan dat er ergens wat buitenverlichting defect is. Gaat inderdaad normaal uit als je op de rem trapt en alles is in orde. Let wel op: niet alle verlichting wordt gecontroleerd, alleen sommige lampen, en dat is bouwjaar afhankelijk.

Oja, als je probeert een fout oorzaak te vinden moet je dat wel doen als de motor niet wil starten, want als hij wel loopt.... dan is alles in orde ;)

Geplaatst: 25.08.2008 - 09:17
door Fredhead
Kan misschien gek klinken, maar is de brandstofpomp of de aansturing daarvan nog oké?
Mijn Peugeot heeft soms last van hetzelfde kwaaltje en wordt veroorzaakt door een slechte zekering.

Geplaatst: 26.08.2008 - 16:14
door apohollanda
Heel erg bedankt voor nuttige tips jongens.
Bij de eerst volgende keer als hij niet wil starten ga ik alles controleren
Als laatste heb ik 3 vragen,

1- Waar zit de vliegwielsensor ?
2- Als ik de motor uit zet, brand het lampje van de accu 1 of 2 seconden dan gaat het weer uit
3-Onder de blauwe kabel van de accu waar hij contact maakt met de carrosserie zit er een harde grijze massa. Is dat iets om een goed contact te maken, of is dat een corrosie.

Geplaatst: 26.08.2008 - 16:15
door apohollanda
de accu gaf 11,7 volt aan tijdens starten

Geplaatst: 26.08.2008 - 16:34
door SchoutenCC
apohollanda schreef:2- Als ik de motor uit zet, brand het lampje van de accu 1 of 2 seconden dan gaat het weer uit
Dit is normaal - het lampje is namelijk strikt genomen niet voor de accu, maar is een indicatie van de laadstroom. Dat hij gaat branden betekent dat de accu niet meer wordt bijgeladen en dat klopt, want je zet de motor uit dus je dynamo draait niet meer (maar overige systemen draaien nog even na om af te koelen).
apohollanda schreef:3-Onder de blauwe kabel van de accu waar hij contact maakt met de carrosserie zit er een harde grijze massa. Is dat iets om een goed contact te maken, of is dat een corrosie.
Blauw? De kabel van je minpool naar je carosserie zou een platte koperen (dus zonder isolatie) kabel van een centimeter of twee, drie breed moeten zijn. De grijze massa is waarschijnlijk (als het geen duidelijke vorm heeft) inderdaad aangekoekt vuil. Goed schoonmaken is altijd handig om rare fouten uit te sluiten :)
apohollanda schreef:de accu gaf 11,7 volt aan tijdens starten
Is aan de lage kant, je zou kunnen beginnen uit te kijken naar een nieuwe, maar ik denk nog geen strikte noodzaak.

Geplaatst: 26.08.2008 - 20:49
door evanmandos2
11,7 volt is nog genoeg om mee te starten hoor, maar houd er wel rekening mee dat de accu geen jaren meer mee gaat!

vliegwielsensor zit (als je voor de auto staat) aan de rechterkant van het blok, boven op het koppelingshuis. komt een dikke stugge zwarte kabel vandaan.

success met de diagnose! hoop dat je het op kunt lossen met zelfmedicatie, dokters zijn zo prijzig hé :D

Geplaatst: 29.08.2008 - 12:39
door apohollanda
Bedankt voor alle tips

Geplaatst: 03.09.2008 - 19:59
door apohollanda
Ik wilde vandaag (3-9-2008) wegrijden van mijn werk en hij start weer niet.

En inderdaat geen vonk tijdens starten.

Daarna heb ik de verdeelkap opengemaakt en schoongemaakt maar dat hielp ook niet. Moet de metalen deel van de rotor echt contact maken met 4 punten van de bougie of mag er een ruimte zijn. Bij mij was er denk ik 1,5-2 mm ruimte

Ik denk ook aan de bobine.

Maar hoe kan ik dat contoleren of de bobine goed werkt
De stroom voor de eerste vonken komen van de accu neem ik aan
maar kan dynamo ook een rol spelen
Hoe weet ik of de dynamo goed werkt
hoeveel volt moet een dynamo geven tijdens en na de start

Geplaatst: 03.09.2008 - 20:19
door Blade
Stationair, met een aantal verbruikers aan min 13.7 Volt max 14.7 Volt .

Geplaatst: 03.09.2008 - 21:35
door wpee
apohollanda schreef: Daarna heb ik de verdeelkap opengemaakt en schoongemaakt maar dat hielp ook niet. Moet de metalen deel van de rotor echt contact maken met 4 punten van de bougie of mag er een ruimte zijn. Bij mij was er denk ik 1,5-2 mm ruimte
Is wat veel maar moet nog wel net kunnen. Het hoeft geen contact te maken, aub niet want dan breekt de rotor af, kleine vonkbrug is voldoende
apohollanda schreef: Ik denk ook aan de bobine.
Maar hoe kan ik dat contoleren of de bobine goed werkt
De kabel naar de verdeelkap lostrekken, even een oude bougie erin stken en deze tegen het motorblok houden. Moet dan vonken tijdens starten. Zoniet dan komt er niets uit de bobine.

Dan controleren of de bobine wel 12V krijgt, goed op massa is aangesloten (geen verf ertussen!!) en of de signaalgever op het vliegwiel ook werkt.
apohollanda schreef: De stroom voor de eerste vonken komen van de accu neem ik aan
maar kan dynamo ook een rol spelen
Hoe weet ik of de dynamo goed werkt
hoeveel volt moet een dynamo geven tijdens en na de start
Nee, zolang je de accu niet leeg start gaat het goed. Als je met een 2000rpm ongeveer 14V meet is het goed. Maar dit heeft nu niets met je probleem te doen denk ik. Als je dynamo niet werkt, had je allang eerder een probleem gehad dat je startmotor uberhaupt niet meer rond gaat.

Geplaatst: 03.09.2008 - 22:28
door Iroll
Haal ook je vliegwiel sensor eens los en maak hem schoon. Deze sensor wil nogal eens irritant haperend werken waardoor je startprobleem kan worden verklaart. De sensor zit vast met 2 boutjes recht onder de verdeler bovenop de versnellingsbak waar die aansluit op het motorblok. De 2 boutjes houden een halve maan vormig beugeltje vast waar de sensor mee vastzit. Naar de sensor loopt een snoertje. Kijk ook de stekker daarvan na. Sensor puntje goed schoonmaken met wat contactspray en een doekje. Meet de weerstand van de sensor met een multimeter. (multimeter is een verplicht stuk gereedschap bij de 400 serie!) bij 20c moet de weerstand ong. 220 ohm zijn (mag naar boven en beneden 60 verschillen).

Geplaatst: 03.09.2008 - 23:37
door apohollanda
ik zal morgen alles uitvoeren

Nogmaals bedankt voor informatie

Geplaatst: 04.09.2008 - 17:57
door apohollanda
ik heb vandaag alles gedaan
Nieuwe rotor en verdeelkap er op gezet, vliegwielsensor schoongemaakt
en bij de derde poging ging de motor draaien,
was het toch niet de verdeelkap of de vliegwielsensor of moest de auto even de tijd nemen om te starten

Geplaatst: 08.09.2008 - 21:07
door lovemy440
Wat je verder nog kan controleren, is je luchtfilter (verstopt) of niet goed afgestelde carburateur (Als het een carburateur versie is), of je stationair sproeiers verstopt

Geplaatst: 10.09.2008 - 22:47
door apohollanda
Het is een Singlepoint-benzine-inspuiting en het is een 1.8 motor.
Ik maakte een foutje in het begin, ik zei 1.7 i.p.v. 1.8
Het is dus een 1.8 benzine motor