Pagina 1 van 1
Brommende bak!
Geplaatst: 26.08.2008 - 12:37
door P.K.
Hee,
Mijn 90-er 460 automaat heeft last van een brommend... iets!
Zo tussen de 1500 en 2000 toeren in een komt er een brommend geluid onder de auto vandaan, ten minste zo lijkt het. Ik heb gekeken onder de auto of er iets resoneert, loszit of klappert. Niets kunnen vinden.
Ik heb ook nog aan de automaatbak gedacht (liever niet) of het daar mss vandaan/uit komt. Olie gepeild en die is nog mooi rood/roodbruin en ruikt niet verbrand o.i.d.
Wie heeft er einig idee wat het zou kunnen zijn of wat ik nog kan proberen voordat ik één en ander (onnodig) ga vervangen?
:xcensoredx:
Geplaatst: 26.08.2008 - 12:49
door M-otje
Missschien uitlaat?
Geplaatst: 26.08.2008 - 17:28
door mightyspawn
Is uitlaat tussen blok en de bocht. Dat zorgt voor het lawaai. Is bij de ene erger dan bij een andere. Kan verder geen kwaad.
Dat wist een volvo monteur me te vertellen 6 jaar geleden, nadat ik ook met hetzelfde lawaai bij de dealer was langs geweest. Hij is toen met me meegereden en had dit al zo vaak gehoord bij de 4 serie.
Geplaatst: 27.08.2008 - 19:09
door P.K.
Oké, klinkt aannemelijk. Maar is toch zeker wel wat aan te doen? Zit er mss zo'n gevlochten pakkingsring tussen die af is ofzo?
Ik erger me er gruwelijk aan!
:letitallout:
Geplaatst: 28.08.2008 - 00:32
door mightyspawn
lijkt op een tikkend/brommend geluid? Alsof de zuigerveren los in het blok liggen en dan verdwijnt het opeens. Doet die meer als die koud is dan wanneer die warm is.
Ja het deel tussen blok en die bocht moet dan vervangen worden ofzo, maar hoe lang het weg blijft en of het uberhaupt weg gaat is de vraag. Die monteur kon me vertellen dat het een zwak punt was bij de 4xx, ligt namelijk aan de constructie. Uitlaat zit niet zomaar vast aan het blok, kan die breken ofzo, moet dus speling kunnen ontstaan om de druk/kracht kwijt te kunnen. En die speling zorgt voor dat lawaai. Nouja meer dat onderdeel die er voor zorgt dat er speling kan ontstaan.
Ga eens bij de Volvo dealer langs en trek dan eens een monteur aan de mouw, die zal er meer over weten.
Geplaatst: 28.08.2008 - 09:44
door P.K.
Het zit hem bij mij meer in de lage toerentallen met een beetje belasting.
En zowel bij koude als bij warme motor.
Als het een zwak punt is van de 4-serie, dan zal ik toch niet de enige zijn met dit irritante geluid?
'k Heb er iig. nog niets over gelezen...

Geplaatst: 28.08.2008 - 13:10
door Blade
Ik heb een 440 uit 1990 gehad met een automaat (ZF,BAK) Hier zit nog steeds een brom in, alleen in de 1e versnelling. Rijdt er niet minder om. als het echt een ratel is, zou ik de bouten eens nakijken van de gehele voorpijp. Daar zaten er 2 los bij mij.
Geplaatst: 28.08.2008 - 16:26
door wpee
je tankt toch geen duitse RON92 benzine of zo, dan heb je pingelen.
Normaal moet er RON95 in
Je zou eens RON98 kunnen proberen (of nog hoger), als het dan weg is dan is het pingelen van de motor.
En zit op sommige modellen een klopsensor op maar wat dit doet en hoe je het nameet is me onbekend
Geplaatst: 28.08.2008 - 17:43
door Iroll
Ga er eens onderliggen en klop met het handvat van een grote schroevendraaier tegen verdachte onderdelen zoals uitlaat of probeer met de hand of er iets loszit. Zo merk je vanzelf of er ergens iets los zit. Zo theoretisch blijven raden zal niet veel helpen, je zal het toch moeten onderzoeken.
En zit op sommige modellen een klopsensor op maar wat dit doet en hoe je het nameet is me onbekend
Klopsensor detecteerd pingelen. Hij geeft dan aan de ecu door dat de ontsteking verlaat moet worden.
Geplaatst: 28.08.2008 - 19:52
door dr hilus
Klopsensor regelt via de ECU ervoor de ontsteking wordt vervroegd.
De brandstof wordt dan op de gebruikelijke wijze ontstoken via de bougie, vlak voor dat de brandstof spontaan op een verkeerde ontbrandt (en zo schade door lokale oververhitting veroorzaakt).
Je verliest dus een stukje compressie en dus vermogen, maar je motor leeft wel langer.
Geplaatst: 28.08.2008 - 21:13
door Iroll
Klopsensor regelt via de ECU ervoor de ontsteking wordt vervroegd.
Als de motor pingelt dan moet de ontsteking
verlaat worden. Pingelen ontstaat als de ontsteking te vroeg staat. Pingelen kan ook verholpen worden door er een hoger octaan houdende benzine in te gooien. Super benzine (hoger octaan gehalte) is minder gevoelig voor pingelen, ontbrand minder snel als normale benzine. Dus als de klopsensor pingelen detecteerd zal de sensor de ECU een signaal geven dat de ontsteking verlaat moet worden. Verlies je inderdaad wat vermogen door, maar je voorkomt schade aan de kleppen(verbranden) of gaten in je zuiger. Het mooie van een klopsensor is dat hij de ontsteking zo optimaal mogelijk instelt, tegen het pingelen aan ahw. (zo vroeg mogelijk)en hij past de ontsteking aan op de gebruikte benzine.
Geplaatst: 28.08.2008 - 21:37
door wpee
Maar als de klopsensor defect is/ kabel breuk heeft dan werkt dit principe niet.
Controleer als hierboven beschreven even de foutcodes en weerstand.
Bij fouten: Gaat de ontsteking dan op veilig en verlaat hij het onstekingstijdstip per definitie???
Geplaatst: 29.08.2008 - 18:04
door P.K.
wpee schreef:je tankt toch geen duitse RON92 benzine of zo, dan heb je pingelen.
Normaal moet er RON95 in
Je zou eens RON98 kunnen proberen (of nog hoger), als het dan weg is dan is het pingelen van de motor.
En zit op sommige modellen een klopsensor op maar wat dit doet en hoe je het nameet is me onbekend
Om dit uit te sluiten wil ik best eens benzine met octaangehalte 98 tanken. En nee, ik tank geen Duitse RON92.
Iemand schreef ook nog iets over een brom in de 1e versn. van de ZF-bak. 'Mijn' brom komt in meerdere versnellingen voor. Ik denk zelf ook dat het in de uitlaat zit, maar rij voor de zekerheid binnenkort ff bij de dealer langs...
Geplaatst: 29.08.2008 - 20:01
door Iroll
Bij fouten: Gaat de ontsteking dan op veilig en verlaat hij het onstekingstijdstip per definitie???
Bij geen of een te zwak signaal van de pingelsensor zal de ECU de ontsteking verlaten en dus overgaan in de veilige modus.
Geplaatst: 29.08.2008 - 20:21
door dr hilus
Als de motor pingelt dan moet de ontsteking verlaat worden. Pingelen ontstaat als de ontsteking te vroeg staat. Pingelen kan ook verholpen worden door er een hoger octaan houdende benzine in te gooien. Super benzine (hoger octaan gehalte) is minder gevoelig voor pingelen, ontbrand minder snel als normale benzine. Dus als de klopsensor pingelen detecteerd zal de sensor de ECU een signaal geven dat de ontsteking verlaat moet worden. Verlies je inderdaad wat vermogen door, maar je voorkomt schade aan de kleppen(verbranden) of gaten in je zuiger. Het mooie van een klopsensor is dat hij de ontsteking zo optimaal mogelijk instelt, tegen het pingelen aan ahw. (zo vroeg mogelijk)en hij past de ontsteking aan op de gebruikte benzine.
Oeps, je hebt helemaal gelijk. Eerst even beter nadenken voordat ik wat schrijf...
:oops:
Geplaatst: 03.09.2008 - 11:17
door Scancruiser
Hallo ik rijdt ook een 460 2.0i automaat zf bak wederom wat je hoort is idd je voorpijp die ergens tegen aan trilt bij een bepaalde belasting of beweging van je motorblok ik heb hetzelfde in bochten als je het gas goed intrapt (oprit snelweg oid) maar kan me hier verder niet dusdanig aan storen betwijfel ook of dit er wel uit te krijgen is
steven
Geplaatst: 03.09.2008 - 12:00
door Iroll
Ik zou eens naar de ophangrubbers van je bak en motor kijken. Zou kunnen dat er eentje niet lekker meer is.